امام جمعه کرمانشاه:

باید موکب‌های دائمی در چند نقطه استان کرمانشاه احداث شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه بر لزوم احداث موکب‌های دائمی در چند نقطه از مسیر تردد زوار در استان تاکید کرد و گفت: این موکب‌ها باید در طول سال به ارائه خدمات به زوار عتبات عالیات بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری، امروز (۱۷ مهر) در نشست ستاد اربعین استان کرمانشاه، با اشاره به خدمات رسانی حدود ۳۰۰ موکب در استان به زائرین اربعین حسینی، اظهار کرد: این موکب‌ها امسال از شرقی‌ترین نقطه استان یعنی سنقر و کنگاور تا غربی‌ترین نقطه یعنی مرز خسروی به زائرین اربعین حسینی خدمات رسانی می‌کردند. 

وی به بازدیدهایی که در ایام اربعین از نحوه خدمات رسانی این موکب‌ها به زائرین حسینی داشته اشاره کرد و گفت: بخشی از این موکب‌ها مردمی و بخشی نیز مربوط به دستگاه‌های دولتی بود که هر دو خدمات شایسته‌ای را به زائرین ارائه می‌دادند. 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با تاکید براینکه ظرفیت‌های بسیار خوبی در طول مسیر تردد زوار برای ارائه خدمات رسانی بهتر وجود دارد، عنوان کرد: برای نمونه در تعدادی از شهرهای مسیر تردد زوار، برخی ساختمان‌های اداری و یا دانشگاه‌ها که در آن مقطع فعالیتی نداشتند، به موکب تبدیل شده بودند و امکانات و زیرساخت‌های خوبی برای خدمات رسانی داشتند که لازم است ظرفیت‌های دیگر اینچنینی در استان شناسایی شده و برای اربعین سال بعد از آنها استفاده شود. 

وی به راه اندازی موکب‌های روستایی در مسیر تردد زوار نیز اشاره‌ کرد و گفت: برخی از روستاهایی که در مسیر تردد زوار در حاشیه جاده قرار داشتند، مساجد خود را به محل استقرار زائرین و پذیرایی از آنها تبدیل کرده بودند که برنامه ریزی خوبی بود. 

غفوری به راه اندازی موکب‌های اربعینی توسط برخی از مجموعه‌های تولیدی، اقتصادی و شرکت‌های دولتی یا خصوصی و نیز مجموعه‌های نظامی هم اشاره کرد و افزود: همه این مجموعه‌ها تمام توان و امکانات خود را پای کار آوردند تا میزبانی شایسته‌ای از زوار داشته باشند. 

وی اشاره‌ای به احداث تعدادی موکب ثابت در مسیر تردد زوار نیز داشت و عنوان کرد: احداث موکب‌های ثابت کار جدیدی است و به نظر می‌رسد که می‌توان با یک طراحی خوب و دقیق تعدادی از این دست موکب‌ها را در مسیر تردد زوار در استان احداث کنیم. 

امام جمعه کرمانشاه ادامه داد: این موکب‌ها باید در جایی احداث شوند که دسترسی به امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز مانند آب و برق و ... را داشته باشند و نه تنها در ایام اربعین، بلکه در طول تمام سال میزبان زوار عتبات عالیات باشند. 

وی خاطرنشان کرد: افرادی اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر ستاد اربعین استان زمینی را در اختیار آنها قرار دهد، نسبت به احداث موکب‌های دائمی اقدام خواهند کرد. البته در برخی از مناطق نیز تعدادی از خیرین زمین‌های کشاورزی خود را برای احداث این موکب‌ها اهداء کرده بودند. 

غفوری اعلام کرد: باتوجه به فاصله زمانی مناسبی که تا ایام اربعین سال آینده در پیش داریم، می‌توان این برنامه را تا آن زمان عملیاتی کرد. 

وی همچنین با قدردانی از تمام دستگاه‌های متولی حوزه اربعین، عنوان کرد: همه این دستگاه‌ها خوب پای کار بودند و سنگ تمام گذاشتند و در اربعین امسال شاهد بودیم در حوزه زیرساختی تحولات خوبی در مرز خسروی بوجود آمده بود. البته طی صحبت‌هایی که با برخی از زوار داشتیم، تعدادی از آنها کماکان نسبت به پاره‌ای از مشکلات مانند آسفالت نبودن پارکینگ‌ها گلایه داشتند که امیدواریم برای اربعین سال بعد برطرف شود. 

وی با بیان اینکه کرمانشاه در ایام اربعین در کانون خدمات رسانی به زور حسینی قرار دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم میزبانی از زوار عتبات عالیات را در طول سال هم داشته باشیم، پیگیری‌هایی را از طریق بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت آغاز کرده‌ایم تا کاروان‌های عتبات عالیات در طول سال از مرز خسروی تردد داشته باشند. 

غفوری گفت: با تلاش نیروهای امنیتی کشور، مشکلات امنیتی آن سوی مرز برای تردد زوار از مرز خسروی رفع شده، اما این کفایت نمی‌کند و باید مجموعه استان و از جمله رسانه‌ها به معرفی مرز خسروی بپردازند و برای تبدیل آن به یک مرز دائمی جهت تردد کاروان‌های عتبات عالیات تلاش کنند. 

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071713587
  • خبرنگار : 50184