صالحی‌امیری توضیح داد

موانع استرداد الواح هخامنشی، امنیت خارجی‌ها در ایران و میدان مشق

سیدرضا صالحی امیری درباره استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی از آمریکا، تعیین تکلیف میدان مشق، تأمین امنیت گردشگران خارجی در ایران و نگرانی‌ها درباره تفویض اختیارات توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه رونمایی از الواح هخامنشی که سه‌شنبه ۱۷ مهرماه با حضور مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در موزه ملی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره موانع موجود برای بازگشت باقی‌مانده الواح هخامنشی گفت: ایران توانست با مسیر حقوقی و ‌اخذ وکالت، مالکیت خود را بر این الواح اثبات کنید و دانشگاه شیکاگو نیز این موضوع را پذیرفته که الواح هخامنشی را باید به ایران تحویل دهد. موانع حقوقی اصلی برطرف شده اما تحریم‌ها موانع ایجاد کرده که در حال رفع است.

او اضافه کرد: دانشگاه شیکاگو اثبات حقوقی ایران را درباره الواح هخامنشی پذیرفته و مذاکرات بعدی برای تحویل تدریجی و سرعت بخشیدن به تحویل انجام می‌شود و الان مانع جدی وجود ندارد. با آقای ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل نیز گفت‌وگو داشتم و قرار شد رایزنی شکل گیرد و دفتر حافظ منافع و دانشگاه شیکاگو سرعت تحویل این الواح را تقویت کنند.

صالحی امیری در ادامه به گردهمایی مدیران میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فعلان بخش خصوصی که در حاشیه این رونمایی با رئیس جمهور انجام شد، اشاره کرد و گفت: ماحصل این گفت‌وگوی صمیمانه در سه حوزه بود. تاکید رییس‌جمهور نیز بر این بود که ظرفیت تمدنی ایران در آموزش و پرورش و در دانشگاه‌ها تدریس شود. این ظرفیت افتخارآفرین و غرورآمیز تمدن ایرانی برای جوان ایرانی آموزش داده شود تا احساس غرور و تعلق به وطن و اسلام را در او تقویت کند. بزرگان این حوزه پیشنهادهایی داشتند از جمله تأسیس دانشگاه میراث فرهنگی و تحقیقات بیشتر در محوطه‌های میراث فرهنگی.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به هدف‌گذاری ایران در حوزه صنایع دستی برای درآمدزایی به میزان ۴۹۰ میلیون یورو و ایجاد اشتغال برای یک میلیون نفر، تاکید کرد: باید تلاش کنیم موانع صادرات را برداریم تا صنایع دستی به بیرون از مرزها صادر شود.

صالحی امیری با اشاره به هدف‌گذاری‌های برنامه هفتم توسعه در گردشگری، اظهار کرد:‌ در گردشگری علاوه بر جذابیت، محدودیت‌هایی داریم که یکی از آنها در زیرساخت است و اگر بنا بر تعهد و اجرای برنامه هفتم باشد باید زیرساخت‌های بخش حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده و هتل تأمین شود. بوم‌گردی‌ها یکی از جذابیت‌های گردشگری ایران است که باید تقویت شود.

او ادامه داد:‌ در دو سه روز گذشته با سرمایه‌گذاران از نزدیک صحبت کردم. آنها به تسهیلات بانکی نیاز دارند. با رییس بانک مرکزی گفت‌وگوی مشروحی داشتم، بنا داریم سرعت تکمیل این پروژه‌ها را افزایش دهیم. موانع مالیاتی سرمایه‌گذاران را رنج می‌دهد که باید جلسات جدی با وزیر اقتصاد و سازمان امور مالیاتی داشته باشیم. رییس‌جمهور نیز امروز تاکید کردند که سرمایه‌گذاران با معاون اول جلسه‌ای داشته باشند که حتما از وزارتخانه‌های مربوطه از جمله وزیر امور خارجه، اقتصاد و راه و بانک مرکزی و ...‌ دعوت می‌شود. سعی می‌کنیم در دولت چهاردهم تصمیمات خوبی برای برداشتن موانع گردشگری داشته باشیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما باید بتوانیم ظرفیت حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، قفقاز و دنیای اسلام را برای جذب گردشگر به ایران فعال کنیم، از جمله گردشگری زیارتی که دارای ظرفیت خوبی در این حوزه هستیم. درحال حاضر حدود سه میلیون گردشگر از عراق جذب می‌کنیم و باید نسبت منطقی پیدا کند. هفته قبل با وزرای تعدادی از کشورها از جمله ازبکستان و عربستان گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشتم. در مسیر دیپلماسی همه‌جانبه برای گسترش ارتباط با کشورهای منطقه، خلیج فارس در سطح آسیا و نهایتا گردشگران جهانی هستیم. اراده دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموع برای باز کردن مسیر صنایع دستی و گردشگری است و در آینده خبرهای خوشی خواهیم داشت.

او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تخریب‌هایی که در میراث فرهنگی و مهم‌ترین سایت‌های تاریخی ایران به ویژه تخت جمشید و حافظیه درحال وقوع است و انفعال مسئولان میراث فرهنگی در این‌باره، بیان کرد: «انفعال» قضاوت شماست، ‌ چون از اقدامات دستگاه‌ اطلاع ندارید و انتظار بود سوال می‌کردید و بعد که جواب را شنیدید بعد قضاوت کنید. ولی ابتدا درباره انفعال قضاوت کردید. در مدتی که در این دستگاه مستقر هستم هرگونه حرکتی که خارج از قوانین جاری برای حفظ میراث باشد مطلع شدم اولین اقدام تذکر به استاندار مربوطه و تذکر کتبی به مقامات ذی‌ربط بود، سطح بعدی برقراری ارتباط و شکایت به قوه قضاییه و مراکز دادگستری در استان‌ها بود. هیچ اقدام غیرقانونی نیست در این دوره که من مسئولیت دارم که نسبت به آن واکنش مستقیم به دستگاه، مقامات عالی استان و قوه قضاییه نداشته باشیم. حتما حساسیت لازم وجود دارد و تشدید خواهد شد و این رفتار ما انفعالی نخواهد بود.

صالحی امیری درباره ساز و کار این وزارتخانه برای رفع رکود سفر گردشگران خارجی به ایران با توجه به اینکه برخی کشورها، ایران را در فهرست کشورهای قرمز (ناامن) قرار داده‌اند، ‌ اظهار کرد: ما بعد از تحولات منطقه‌ای با پدیده ایران‌هراسی مواجه شدیم. از نظر ما رفتار غربی‌ها و حتی برخی کشورهای منطقه‌ای، رفتار دیپلماتیک منطق با واقعیت نبود. ما باور داریم ایران امن است و برای همه گردشگران موظفیم امنیت را تامین کنیم، این تعهد دولت بلکه فراتر از آن، حاکمیت است. اما آنچه امروز اتفاق افتاده خوشایند ما و مجموعه مردم ما نیست. تلاش دیپلماتیک، تلاش فرهنگی و ارتباط مستقیم با کشورهای هدف می‌تواند تا حدودی به کاهش این وضعیت منجر شود. البته واقعیت‌هایی را نمی‌توانیم نفی کنیم. در هر صورت در مدت اخیر الزاما براساس تمهیدات فرماندهان و نظامی باید اقداماتی را انجام می‌دادیم، به طور طبیعی وقتی فرودگاه بسته می‌شود و آژانس‌های مسافرتی امکان تحرک ندارند، وقتی هتل‌ها امکان پذیرش ندارند، مشکلاتی در این مسیر پیش می‌آید و این را نمی‌توان نفی کرد. اما این زمان محدود است و در اکثریت زمان، منعی برای پذیرش گردشگران نداریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: خوشبختانه همه نهادهای امنیتی و وزارت خارجه و همه دستگاه‌های ذی‌ربط قائل‌اند که تلاش برای امنیت گردشگران داشته باشند. باورم این است که در آینده نزدیک مسیر جدیدی را طی خواهیم کرد و شاهد اتفاقات گذشته نخواهیم بود. اراده دولت و شخص آقای رئیس جمهور بر این است که شاهد تکرار حوادث گذشته نباشیم و مسیر جدیدی را در پیش بگیریم. وزارت خارجه در راستای تلاش دیپلماسی مسیر جدیدی را آغاز کرده است. شخص آقای رئیس جمهور در قطر درباره امنیت گردشگران صحبت داشتند و من در سفر گرجستان (اجلاس روز جهانی گردشگری) ‌ از امنیت گردشگران صحبت کردم. فکر می‌کنم با سرعت همه این محدودیت‌ها را پشت سر خواهیم گذاشت. اما یک نکته را فراموش نکنید نمی‌توانیم نسبت به امنیت ملی‌مان بی‌تفاوت باشیم و نمی‌توانیم نسبت به سلامت گردشگران بی‌تفاوت باشیم و باید در تحلیل این مساله، سه موضوع را تفکیک کنیم؛ «امنیت ملی ایران» که که قابل مذاکره نیست و همه دستگاه‌ها در چارچوب آن رفتار کنند. «امنیت گردشگران» که بسیار برای ما اهمیت دارد و نکته سوم «عبور از این فضا» ست که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آن باشیم که پدیده ایران‌هراسی شکل نگیرد.

صالحی امیری درباره نگرانی‌هایی که نسبت به «تفویض اختیارات» ‌ به استان‌ها ایجاد شده و تخلفاتی که با تصمیم مدیران استانی در برخی محوطه‌های تاریخی ازجمله دولتخانه صوفی قزوین درحال وقوع است، ‌ توضیح داد: من این مساله را به استان (قزون) منعکس کردم و خواهان گزارش شدم و دیروز هم با نماینده قزوین جلسه داشتم و در آینده نزدیک به استان سفر می‌کنم و از نزدیک مسائل آن را پیگیری می‌کنم.

او در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف میدان مشق به دنبال بازدید رئیس جمهور از موزه ملی ایران که مصوبه توسعه آن از زمان دولت محمد خاتمی مطرح است، اظهار کرد: موضوع بسیار طولانی است. از بیش از ۲۰ سال قبل یکی از کسانی بودم که دنبال آزادسازی این منطقه بودم. این جغرافیایی که به میدان مشق مشهور است، مرکز خلافت بوده و ۱۶ موزه در اطراف موزه ملی حضور دارد و اگر به منطقه توریستی تبدیل شود در اشتغال، انتقال فرهنگی و اقتصاد گردشگری تاثیرگذار می‌تواند باشد، اما این موضوع بسیار پیچیده است که با وعده وعید یک روزه و یک‌ساله ممکن نیست و آزادسازی دستگاه‌های اداری مختلف از این منطقه، هزینه سنگینی دارد که باید ساختمان‌های جدید ساخت و یا خرید و تبدیل این فضا به فضاهای فرهنگی و موزه‌ای پروژه بلند مدتی است و یکی از اهداف کلان وزارت میراث پیگیری موضوع میدان مشق است و هم از علائق و هم از ضرورت‌های دولت است و این دولت هم به این مسأله اعتقاد دارد و نیازمند منابع بسیار سنگین برای آزادسازی دستگاه‌های حاضر از جمله وزارت خارجه است. این پروژه بلندمدت است و به هیچ‌وجه امکان دادن وعده زمان‌بندی وجود ندارد.

صالحی امیری درباره نگرانی‌هایی که درباره «تفویض اختیارات» به استان‌ها وجود دارد در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پس گرفتن آن وجود دارد، گفت:‌ طبق سیاست رسمی دولت باید اختیاراتی که در سطح استان قابلیت واگذاری دارد، باید انجام شود و در تمام دولت‌ها این مصوبه را داریم. در دولت قبل و در تمام دولت‌ها این مساله پیگیری شد. در این دولت هم این سیاست هست اما با حساسیت حداکثری نظارت می‌کنیم و این روند را تشدید می‌کنیم و هیچ مجوزی را بدون نظارت وزارت واگذار نمی‌کنیم اما روند مجوزها را تسهیل می‌کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403071713533
  • خبرنگار : 71021