همزمان با هفته ملی کودک؛

نقاشی، دوست مشترک بچه‌های ایران و چین شد

دومین جشنواره ملی نقاشی کودکان و نوجوانان ایران و چین با نمایش ۴۶ اثر و انتخاب ۲۴ اثر منتخب به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان دومین جشنواره نقاشی کودکان و نوجوانان ایران و چین با عنوان «آداب و رسوم در خانواده‌های کشور چین و ایران» صبح امروز در سالن غدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نمایشگاه این رویداد هنری نیز افتتاح شد؛ نمایشگاه آثار منتخب تا ۳۰ مهرماه برپا خواهد بود.

این در حالی است که پیش‌تر ۶۹۳ اثر به این جشنواره ارسال شده بود و ۲۴ اثر هم از میانشان برگزیده شد. 

حالا اما این جشنواره با حضور الهام دارابی ـ قصه گو ـ به اجرا درآمد و فرهاد فلاح ـ معاون کانون پرورش فکری ـ اولین سخنران مراسم بود. 

فرهاد فلاح در ابتدا به همزمانی برگزاری این مراسم با هفته ملی کودک اشاره کرد و ضمن یادآوری «برای کودکان برای آینده» به عنوان شعار این هفته، گفت: سابقه برگزاری جشنواره نقاشی ایران و چین به المپیک زمستانی شال ۲۰۲۲ در پکن باز می‌گردد. آن زمان ایده برگزاری جشنواره‌ای مشترک بین ملل ایران و چین شکل گرفت و بر همین اساس سال گذشته، اولین دوره از این جشنواره برگزار شد.

او ضمن یادآوردی موضوع نمایشگاه پیشین گفت: موضوع نمایشگاه پیشین «سرزمین افسانه ها» بود که با شرکت کودکان و نوجوانان هنرمند همراه شد. از این طریق گفتمان دیپلماسی کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری پررنگ‌تر شد و ایده‌ها به سمت طراحی یک رویداد علمی بین کودکان ایران و چین رفت. برنامه‌ریزی برای چنین برنامه‌ علمی موجب شد که رویداد «گفت و گو با قصر آسمانی» شکل گیرد و کودکان و نوجوانان ایرانی با فضانوردان چینی گفت‌وگوی زنده داشته باشند. ۱۴ کشور و دو و نیم میلیون کودک از طریق شبکه شاد این رویداد را تماشا کردند.

معاون کانون پرورش فکری با اشاره به موضوع دومین جشنواره نیز گفت: آداب و رسوم در خانواده‌های چین و ایران نیز موضوع این رویداد بود که حالا با برگزاری مراسم اختتامیه، نمایشگاه آن نیز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا شده است. آثارِ این جشنواره در بیش از ۱۰۰۰ مرکز کانون خلق شد. از میان تمام آثار ۶۹۳ اثر قابلیت حضور در بخش رقابتی را داشتند که در نهایت داوران پس از بررسی و جمع‌بندی سه اثر را از هر گروه سنی برگزیدند؛ مشارکت اعضای ویژه کانون، کودکان نابینا و ناشنوا و توانیاب نیز در این جشنواره اجرایی شد که بر همین اساس داوران سه اثر را هم شایسته تقدیر اعلام کردند؛ شرکت این اعضا از نقاط قوت این جشنواره بود.

فلاح در پایان گفت: امیدواریم که این جشنواره فراگیر شده و به صورت همزمان در چین نیز برگزار شود. از اهداف ما در جشنواره بعدی این است که زمینه دوستی بین کودکان ایرانی و چینی را محقق کنیم.

در ادامه زهرا دستان ـ پژوهشگر و کارشناس حوزه تاریخ هنر چین ـ ضمن ابراز هیجان در باره برپایی این جشنواره گفت: شناخت فرهنگ یکی از عناصر اصلی شناخت ملت‌هاست؛ برای زندگی تمامی ملل در صلح باید هر ملتی از فرهنگ خود و از دیگر فرهنگ ها شناخت داشته باشد.

او با بیان اینکه نمی‌توان در وقت کوتاه به بررسی تمامی آداب و رسوم مشترک ایران و چین پرداخت، نقش جاده ابریشم از عوامل مهم مبادلات فرهنگ ایران و چین را پررنگ خوانده و گفت: این جاده باعث نزدیکی قلب دو ملت از طریق فرهنگ و هنر شده است. باید گفت که تا در چین زندگی نکنیم متوجه نزدیکی و شباهت های فرهنگی این دو ملت نخواهیم شد.

او با اشاره به برگزاری جشن‌های باستانی در هر دو تمدن گفت: در کشور چین نیز عید بهار و سال جدید گرامی داشته می‌شود. میان ایران و چین در همین رابطه اشتراکات بسیاری داریم؛ اشتراک در آداب و رسوم این جشن‌ها که سینه به سینه میان نسل‌ها منتقل شده است.

دستان به شباهت میان جشن فانوس و چهارشنبه سوری نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس افسانه‌های قدیم، در دوران باستان دیوی بوده که در کوهی در روستایی زندگی می‌کرده است. مردم متوجه می‌شوند که اگر چوب بامبو را آتش بزنند صدا می‌دهد و صدایش دیو را می ترساند.آنان پرچم‌ها و آویزهای قرمز رنگ را حرکت داده و دیو را فراری می‌دهند. آغاز سال نوی چینی این‌گونه شروع می‌شود که می‌بینیم با روشن کردن ترقه و فانوس شروع می‌شود. عید نوروز نیز پیروزی نیکی بر بدی است. زمانی که طبیعت شروع به زایش می‌کند و خوبی آغاز می‌شود. به هر صورت اشتراکات فرهنگی میان ما زیاد است.

او افزود: هدیه دادن و لباس نو پوشیدن در سال نو، برای چینی‌ها نیز رسم مهمی است. حتی ماهی سفره هفت سین که در نوروز استفاده می‌شود نیز در رسوم بهار چینی‌ها دیده می‌شود.

این کارشناس تاریخ هنر چین در پایان گفت: فرهنگ میان دو ملت با تلاش گذشتگان ما تا به اینجا رسیده است و ما نیز باید راه گذشتگان را با شناخت فرهنگ‌های مختلف حفظ کنیم. شناخت فرهنگ‌های یکدیگر موجب درک متقابل در آینده خواهد شد. 

زونگ پی وو ـ سفیر خلق چین ـ نیز در این مراسم سخنرانی کرد. او ضمن ابراز خشنودی درباره حضور در این مراسم گفت: این رویداد به مناسبت هفته کلی کودک برگزار می‌شود و این هفته را به همه کودکان ایرانی تبریک می گویم.

او افزود: به نمایندگی از سفارت چین به برگزیدگان مسابقه تهنیت عرض می‌کنم.

سفیر جمهوری خلق چین گفت: چین و ایران دو کشور متمدن هستند و سابقه‌ای طولانی‌ در مراودات دوستانه دارند. در سال‌های اخیر همکاری دو کشور پیشرفت داشته و تعامل جوانان نیز بیشتر شده که زمینه‌ای برای درک متقابل مردم دو کشور فراهم کرده است. موضوع این مسابقه آداب و رسوم در خانواده‌های کشور ایران و چین است. این نشان‌دهنده علاقه برای دوستی میان چین و ایران است.

او گفت: من هم شباهت بین آداب و رسوم اعیاد ایران و چین را دیدم. در سفره نوروزی هر دو کشور ماهی وجود دارد.

او ادامه داد: برگزاری این مسابقه بسیار مفید است. شنیدم پیش از این مسابقه کودکان آداب و رسوم چین را یاد گرفته و به نظرم رسید که این برای ادامه این ارتباط دوستی خوب است.

سفیر جمهوری خلق چین با اشاره به عنوان «چین جدید» این سوال را مطرح کرد که چرا کشوری با تاریخ تمدنی بیش از ۵۰۰۰ هزار سال را چین جدید نامیده‌ایم؟ و گفت: معنی اول جدید این است که مردم چین ایستاده‌اند و صاحب جدید کشورشان شدند. معنی دوم جدید این است که کشور چین به کشور مستقل جدید تبدیل شد. معنی سوم این است که در توسعه اقتصاد به دستاوردهای بزرگی دست یافته است. همانطور که ایران برای آموزش اهمیت زیاد قائل است، چین نیز دستاوردهای زیادی در این زمینه داشته است. معنی دیگر جدید این است که مدل توسعه چین کاملا جدید است. توسعه چین به ضرر محیط زیست تمام نمی‌شود، آسمان آن، آبی‌تر و آب آن شفاف‌تر شده است؛ البته دستاوردهای چین جدید بسیار فراتر از این‌هاست. در نهایت امیدوارم هر دو طرف بتوانند به برگزاری چنین رویدادی که به نفع آینده است، ادامه دهند تا این دوستی سنتی نسل به شما منتقل شود. صمیمانه آرزو میکنم تبادلات بین چین و ایران به سطح بالاتری برسد.

در ادامه حامد علامتی ـ مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ـ نیز دقایقی سخنرانی کرد و گفت: خوشحالم که در این جشنواره جمع شدیم. کودکان و نوجوانان میزبان اصلی این برنامه هستند. کودکان و نوجوانان عامل اشتراک و احساسات و عواطف ما هستند. این روزها در جمهوری اسلامی ایران هفته ملی کودک را گرامی می‌داریم و باید گفت که هرچه برای کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذاری کنیم، برای آینده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در این راستا برنامه‌های فرهنگی و کودکی برای نوجوانان نیز سرمایه‌گذاری برای آینده است. کودکان و نوجوانان امروز تصویری از آینده ارائه می‌دهند. حال اگر می خواهیم به آینده روابط دو کشور نگاه کنیم، با نگاه به رابطه کودکان و نوجوانان می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که آینده این رابطه چگونه خواهد بود. جشنواره نقاشی کودکان ایران و چین و آنچه امروز می‌بینیم نویدبخش یک آینده کاملا درخشان است.

علامتی تاکید کرد: ایران و چین از اشتراکات فرهنگی ویژه‌ای برخوردارند. از مهم‌ترین اشتراکات فرهنگی ایران و چین می‌توان به تاریخ و تمدن باستانی، ادبیات و هنر، فلسفه و عرفان، معماری، موسیقی سنتی و برخورداری از تبادل فرهنگی بر اساس یک تاریخچه دیرین است.

او با بیان اینکه تعامل فرهنگی دو کشور موضوع جدیدی نیست و ریشه در طول تاریخ دارد گفت: با این جشنواره تصویری از آینده ایران و چین را به نمایش می‌گذاریم. این جلوه‌ای از کودک و نوجوان است که در قالب دیپلماسی نوین است. 

علامتی با ارائه پیشنهادی درباره جشنواره بعدی گفت: پیشنهاد می‌کنم موضوع جشنواره بعدی کودکان و نوجوانان «جاده ابریشم» باشد. جاده ابریشم نماد تبادلات فرهنگی است و نکات بسیاری را به کودکان و نوجوانان کشور می‌آموزد.

او در پایان از نوجوانان فلسطین یاد کرد و گفت: بر این اساس وقایع امروزِ جهان هفته کودک برای ما تلخ و سخت بود. فلسطین نیز مانند ایران و چین از تاریخ و فرهنگ عمیق برخوردار است. آرزو میکنم روزی جشنواره را به صورت سه‌جانبه با فلسطین ایران و چین برگزار کنیم.

در ادامه مراسم، جمال‌الدین اکرمی به نمایندگی از هیات داوران بیانیه داوران را را قرائت کرد.

او با اشاره به کیفیت تمامی آثار ارسالی از کودکان و نوجوانان تقدیر کرد و گفت: آثار این جشنواره تنوع زیادی دارد و از رنگ سرشار است. طبیعی است که اگر داوران دیگری بودند، برگزیدگان دیگری انتخاب می شدند. 

به گزارش ایسنا،‌ در مجموع در این جشنواره ۲۴ اثر منتخب شدند. برسا قزلباش، سارا حسینی، کوروش چراغی، فاطمه کاظم‌نیا، یونا رفیعی، فرناز فصیحی‌نیا، فاطمه حسنا شیران، مهسا کریمی، پارمیدا دادخواهی، ویانا دبستانی، ایشین فرهادی، عباس شهبازی به عنوان برگزیده معرفی شدند.

مانا مهرنیاری، لیلا جباری، ارسان فتحی گنجه لو از اعضای کانون با نیاز ویژه بودند که شایسته تقدیر شناخته شدند. 

انتهای پیام 

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403071713495
  • خبرنگار : 71614