از شروعی اتفاقی تا رسیدن به رنک ۱ در سومین رشته‌ پرتحرک جهان

اسکواش‌باز ملی‌پوش اصفهانی، یکی از چالش‌های اصلی سومین رشته پرتحرک‌ جهان را هزینه‌ها دانست که لحاظ مالی باید بیشتر به بودجه و تجهیزات توجه شود.

اسکواش، یکی از پرچالش‌ترین و پرتحرک‌ترین رشته‌های ورزشی در جهان است که در کلاس جهانی به‌عنوان یکی از رشته‌های سطح یک و البته پرهزینه از آن یاد می‌شود. در این میان اصفهان همواره تلاش کرده تا بتواند نمایندگانی را در تیم ملی داشته باشد که چنگانیان یکی از ستاره‌های نوظهور نصف‌جهان در این حوزه است.

این بازیکن نوظهور و جویای نام اسکواش ایران با ۱۷ سال سن توانست به نفر اول رنکینگ پسران کمتر از ۱۹ سال دست یابد و در جدیدترین مسابقات انتخابی تیم‌ملی به تیم ملی بزرگسالان رقابت‌های اسکواش قهرمانی غرب آسیا در عراق راه پیدا کند.

محمد چنگانیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سابقه ۱۱ ساله‌اش در رشته اسکواش، اظهار می‌کند: شروع ورزش اسکواش از سن هشت سالگی‌ بود و به‌صورت اتفاقی با این رشته آشنا شدم. بسیاری از رشته‌های ورزشی مانند شنا، اسکیت و... را تجربه کردم، اما استعداد ورزشی‌ام در رشته اسکواش شناخته شد و استمرار به ورزشی که داشتم باعث شد به این جایگاه راه پیدا کنم. 

وی با تاکید بر اینکه پس از حدود ۶ماه بازی کردن مقام سوم کشوری کمتر از ۹سال را کسب کردم، تصریح می‌کند: در ۹سالگی، اولین قهرمانی را به دست آوردم و تا به امروز با وجود کمتر از ۱۹ سال، تمام قهرمانی‌ها را برای خود رقم زده‌ام و در پس همان قهرمانی‌های کسب شده، امروز عضو تیم ملی هستم و با اعزام‌ها توانستم مقام‌های آسیایی و بین‌المللی کسب کنم.

برای رشد و شناخته شدن اسکواش، بودجه بیشتری لازم است

این ملی‌پوش اصفهانی این رشته را سبب پیشرفت در زندگی و ورزش‌اش دانست و ادامه داد: رشته اسکواش نیاز به پیگیری و توجه بیشتر نسبت به رشته‌های دیگر در ایران دارد، چرا که فقط کمی در جهان ناشناخته است، اما در ایران نیز باید شناخته شود. باید بودجه‌ای بیشتر برای این رشته و بازیکنانانش در نظر گرفته شود تا این رشته بتواند رشد کند. امروزه با فدراسیون جدید مسیرهای تازه‌ای بازگشایی شده و امیدواریم با این مسیرها پیشرفت رشته اسکواش تضمین شود.

چنگانیان در خصوص اینکه ایران در کسب مقام سوم آسیا در رشته اسکواش تیمی نیز تصریح کرد: در جهان بازیکنانی بوده و هستند که به رنکینگ‌های بسیار خوبی رسیدند و ما نیز دوست داریم با ادامه دادن این مسیر بالاتر از آن‌ها باشیم. اصفهان از گذشته در اسکواش فعال بوده با مدیریت قوی هیئت توانستم به جایگاه بالای استان و نفر اول رنکینگ پسران کمتر از ۱۹ سال برسم.

هزینه‌ها، از چالش‌های اصلی اسکواش

این اسکواش‌باز اصفهانی یکی از چالش‌های فعالان این رشته را بحث هزینه‌ها دانست و گفت: از لحاظ مالی باید بیشتر به بحث بودجه و تجهیزات توجه شود، به طوری که اسپانسرهایی در نظر باشد.  

اسکواش، سومین رشته پرتحرک جهان

چنگانیان با بیان اینکه برای توسعه این رشته تبلیغات و رسانه‌ها باید جلوه این رشته را بیشتر نشان دهند و خدا را شکر که این موضوع در فدراسیدن و ایران پیگیری شده است، یادآور شد: رشته ورزشی اسکواش شاید به دلیل هزینه‌ها یک رشته با کلاسی نشان داده می‌شود. در مجموع از جذاب‌ترین ورزش‌ها و سومین ورزش پر تحرک در جهان است و هر کسی پس از تجربه آن ورزش، هیچ موقع فراموشش نمی‌کند. با حمایت‌های مالی انجام شده افراد توانستنه‌اند این ورزش را دنبال کنند.

او در پایان به مقام‌های خود اشاره کرد و گفت: توانسته‌ام در رده سنی زیر ۱۱ سال اصفهان در مسابقات قهرمانی کشور و ایران جونیور قهرمانی کسب کنم. همچنین در دهمین دوره مسابقات بین‌المللی اسکواش KL جونیور مالزی در رده هشتم قرار بگیرم. امسال نیز توانستم در رقابت‌های بین المللی اسکواش قطر جونیور مقام دوم را کسب کنم و با شرکت در اردوهای انتخابی تیم‌ملی جوانان، جزو تیم ملی اسکواش هستم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071713456
  • خبرنگار : 50653