رئیس انجمن سنگ ایران

دولت‌ها نگاه درآمدی به بخش معدن دارند/ لزوم تعریف مگاپروژه‌ در حوزه فرآوری سنگ

رئیس انجمن سنگ ایران گفت: هیچ یک از دولت‌ها قوانین حوزه معدن را به درستی اجرا نکرده‌اند چراکه دولت‌ها نگاه درآمدی به بخش معدن دارند.

بهرام شکوری، ۱۷ مهر در آئین افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران که در شهر نیم‌ور شهرستان محلات برگزار شد، با اشاره به حادثه معدن طبس اظهار کرد: امیدواریم با استفاده از نوآوری‌های روز دنیا بتوانیم از اینگونه حوادث جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه ایران با تولید ۱۷۰ میلیون تن سنگ، رتبه خوبی در دنیا دارد گفت: متاسفانه ما با این حجم از تولید، در بهترین حالت ۳۰۰ میلیون دلار صادرات داریم که جایگاه خوبی در جهان نیست.

شکوری با اشاره به وجود ۴.۵ میلیارد تن ذخیره سنگ در کشور تصریح کرد: میانگین ارزش افزوده سنگ در جهان ۴۳ دلار است ولی متاسفانه ارزش افزوده سنگ در ایران بین ۷ تا ۱۲ دلار است.

وی اضافه کرد: در کانادا سرمایه گذاری در بخش ساختمان از ۱۴ میلیارد دلار به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است بنابراین ما که رونق ساختمان سازی نداریم لازم است به کشورهایی مثل کانادا صادرات داشته باشیم. تنها ۲۶ درصد سنگ کشور به خارج از کشور صادر می‌شود در حالی که ترکیه بالای ۸۰ درصد سنگ خود را حتی به صورت کاملا خام صادر می‌کند.

شکوری با بیان اینکه تا ۳۰۰ سال ذخیره سنگ در کشور داریم تصریح کرد: بایستی صادرات داشته باشیم و سرمایه وارد کشور کنیم.

رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر ضرورت حضور تجار خارجی در نمایشگاه‌های سنگ ایران تصریح کرد: راه نجات کشور، بخش‌خصوصی و حمایت جدی از فعالیت اقتصادی است. به تازگی تفاهم نامه‌ای با ایتالیا جهت آموزش اکتشاف به خصوص در حوزه سنگ‌های تزئینی منعقد کرده‌ایم.

شکوری با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس بایستی نظارت بر اجرای قوانین داشته باشند افزود: متاسفانه هیچ یک از دولت‌ها قوانین حوزه معدن را به درستی اجرا نکرده‌اند چراکه دولت‌ها نگاه درآمدی به بخش معدن دارند.

وی اضافه کرد: ۶۵ درصد از حقوق دولتی معادن باید جهت توسعه بخش معدن کشور صرف شود، ۱۵ درصد خرج رفاه مردم منطقه نزدیک معدن شود، ۱۲ درصد صرف بازسازی منابع طبیعی شود و ۳ درصد به نظام مهندسی معدن تزریق شود تا نظارت عالی را داشته باشند و ۵ درصد نیز به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی واریز شود تا کارخانه‌های فعالان اقتصادی تجهیز شود.

رئیس انجمن سنگ ایران با اشاره به وجود ۳۸۰۰ کارخانه فرآوری معدن در کشور گفت: سهم عمده پروانه‌های اکتشاف معادن در حوزه سنگ تزیینی است.

وی با اشاره به رتبه دوم استان مرکزی در تولید سنگ کشور افزود: اگرچه نتوانسته‌ایم ارزآفرینی خوبی ایجاد کنیم ولی اشتغال بالایی به خصوص در مناطق محروم انجام شده است.

شکوری با بیان اینکه باید به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه سنگ برسیم گفت: بایستی مگاپروژه‌هایی در حوزه فرآوری سنگ ایجاد شود.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز اظهار کرد: ۶۷۹ معدن دارای پروانه در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد، ۳۶۹ معدن فعال است و این شرایط بهیچوجه زیبنده استان مرکزی نیست.

وی با بیان اینکه باید مشکلات اقتصادی کشور را جهت توسعه اقتصادی برطرف کرد گفت: ۳۷ فرآورده معدنی در استان مرکزی تولید می‌شود که ۱۹ فرآورده از این تعداد، کمیاب است.

بیکی با بیان اینکه ۵۴۰۰ نفر در بخش معدن استان مرکزی فعالیت دارند تصریح کرد: در حوزه معدن استان ۴۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته است ولی کافی نیست و بایستی در این راستا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام شود.

دیمیترین مدیان سف، رئیس انجمن سنگ روسیه نیز اظهار کرد: این نمایشگاه می‌تواند روابط خوبی بین دو کشور ایجاد کند.

وی ضمن دعوت از تجار ایرانی جهت شرکت در نمایشگاه سنگ روسیه تصریح کرد: در راستای ایجاد روابط رسمی فی ما بین ایران و روسیه در حوزه سنگ، تفاهم نامه انجمن سنگ ایران و روسیه فردا منعقد می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071713446
  • خبرنگار : 50598