فراخوان دستیابی به دانش فنی سنتز فلوراید آلومینیوم با استفاده از کانسنگ فلوئوریت

یکصدوپنجاه و چهارمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «دستیابی به دانش فنی سنتز فلوراید آلومینیوم با استفاده از کانسنگ فلوئوریت» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک تیم پژوهشی از پژوهشکده فرآوری مواد معدنی (جهاد دانشگاهی) منتشر شد.

به گزارش ایسنا، فلوراید آلومینیوم یکی از مهمترین مشتقات مهم فلوئور است که به طور عمده در صنایع تولید آلومینیوم به عنوان سرباره ساز کاربرد دارد. برای تولید هر تن شمش آلومینیوم حدود ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم فلوراید آلومینیوم نیاز است. روش رایج تولید این ماده ، تصفیه آلومینا (AI۲O۳) با اسید هیدروفلوئوریک (HF) در دمای ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است. اسید هیدروفلوئوریک ترکیبی بسیار خورنده است که در ایران تولید نمی‌شود و به تجهیزاتی با آلیاژهای خاص نیاز دارد. 

عرضه کننده در این طرح پژوهشی قصد سنتز فلوراید آلومینیوم دارای خلوص بیش از ۹۰ درصد با استفاده از کنسانتره فلوئوریت عیار اسیدی در مقیاس نیمه صنعتی و دستیابی به دانش فنی تولید مقیاس پذیر این ماده را دارد. برای این کار ابتدا تغلیظ مقرون به صرفه فلوئوریت در یک فرآیند متوالی فلوتاسیون-لیچینگ با استفاده از ترکیبات ارزان قیمت داخلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در ادامه سنتز فلوراید آلومینیوم با استفاده از فلوئوریت عیار اسیدی و بهینه سازی پارمترهای فرآیندی برای تولید مقرون به صرفه بررسی خواهد شد.

هدف این طرح سنتز فلوراید آلومینیوم بدون استفاده از اسید وارداتی و گران قیمت HF و دارای مشخصات مورد نظر صنایع تولید آلومینیوم از جمله خلوص بیش از ۹۰ درصد، چگالی  g/cm۰.۳۸- ۰.۷ و مش ۱۰ است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند تا روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳ فرصت دارند پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir  ارسال و یا جهت ارتباط با کارگزاری امیرکبیر با شماره ۰۲۱۶۶۹۴۳۳۵۲ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403071713414
  • خبرنگار :