«محور مقاومت»؛ قطب تمدنی جدید جهان / بزرگ‌ترین شکست تاریخی رژیم صهیونیستی پس‌ از «طوفان‌الأقصی»

همزمان با اولین سالگرد «عملیات طوفان‌الاقصی» شاهد بزرگ‌ترین شکست رژیم غاصب اسرائیل طی یک‌سال اخیر در تاریخ حیات این رژیم نامشروع بوده‌ایم، به نحوی که «محور مقاومت» با وحدت و شجاعت به مبارزه با جنایت‌های این رژیم پرداخته و با وجود حمایت تمام‌جانبه ایالات‌ متحده آمریکا، خسارات جبران‌ناپذیری به پیکره آن وارد کرده است. در همین راستا کارشناسان، محور مقاومت را قطب جدید دنیای امروز معرفی کرده و برای این مکتب ابعاد تمدنی قائل شده‌اند که دارای آینده‌ای روشن برای مسلمانان و آزادگان جهان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «گفتمان مقاومت» مبتنی‌بر فرهنگ معنویت، عقلانیت و کارآمدی برای حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان است. این ادبیات عصر جدیدی را نه‌تنها برای ملت بزرگ ایران بلکه برای ملت‌های زیر ستم در غرب آسیا مثل ملت مظلوم فلسطین پایه‌گذاری کرد، به‌نحوی که آموزه‌ها و تجارب دو رخداد بزرگ «پیروزی انقلاب اسلامی» و «دفاع مقدس» به دیگر ملت‌های لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن و افغانستان منتقل شد و بستر تمدنی مقاومت اسلامی را بنا نهاد.

با این‌حال، مهم‌ترین مانع تحقق «تمدن نوین اسلامی» و قدیمی‌ترین تجاوز به سرزمین مسلمانان، اشغالگری و دشمنی رژیم صهیونیستی در فلسطین است که به پشتوانه ایالات متحده آمریکا با نفوذ در کشورهای اسلامی به‌دنبال تقویت پایه‌های سست حاکمیت خود است. با این‌حال، شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ٣٣ روزه لبنان، پیروزی انصارالله و بیرون کردن متجاوزین از سرزمین یمن، موفقیت ملت و دولت‌های عراق و سوریه در شکست داعش و سربلندی ملت افغانستان برای خروج آمریکا از این کشور، از جمله دستاوردهای محور مقاومت در منطقه غرب آسیا برای مقابله با طرح‌های صهیونیستی محسوب می‌شود.

رابطه مقاومت و تمدن اسلامی

در قرآن کریم «امّت‌سازی» و تحقق «تمدن اسلامی» از مهم‌ترین عناصر رفتاری مقاومت است. مفسران قرآن، حاکمیت جهانی دین را با استناد به آیه ۳۹ سوره مبارکه انفال تحلیل می‌کنند، «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّی لاتَکونَ فتْنَةٌ وَ یکونَ الدِّینُ کلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما یعْمَلُونَ بَصِیرٌ؛ و با آن‌ها بجنگید تا هیچ‌نوع کفر و فساد و ناامنی باقی نماند و دین (رسمی فراگیر) یک‌سره از آن خدا باشد؛ پس اگر باز ایستند، خداوند به آنچه می‌کنند بیناست». بنابراین برقراری شریعت اسلامی در جامعه جز با تأسیس نظام و حکومت اسلامی محقق نمی‌شود و از سوی دیگر انتظار فرج در آخرالزمان با آماده‌باش کامل در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» تحت فرماندهی امامی که هر لحظه ظهورش متوقع است، مهم‌ترین پتشوانه فکری «محور مقاومت» محسوب می‌شود.

شهید «حاج‌قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در وصیت‌نامه خود، جمهوری اسلامی ایران را مرکز استقرار اسلام و تشیّع دانسته و مردم را توصیه به حفظ آن می‌کند و می‌گوید: «امروز قرارگاه حسین‌بن علی (ع) ایران است، بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند، اگر دشمن این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمدی(ص). اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش‌زدن و ویران کردن این خیمه است، والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله الحرام و حرم رسول‌الله(ص) و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند.»

محور مقاومت یک مفهوم تمدنی است

«ابراهیم فیاض» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مرداد سال‌جاری(۱۴۰۳) در رابطه با «جایگاه تمدنی محور مقاومت» اظهار کرد: «محور مقاومت، یک بحث و مفهوم تمدنی است. این را من نگفته‌ام، «فرانسوا بورگارت» که یک مستشرق مشهور فرانسوی است و به‌دلیل طرفداری از فلسطین دستگیر شد، گفته است. او بزرگ‌ترین مستشرق خاورمیانه‌شناس است که وقتی از فلسطین برگشت، او را دستگیر کردند و الان نمی‌دانم در فرانسه در زندان هست یا نه. او مصاحبه‌ای کرده و گفته با ۷ اکتبر، مرجعیت فرهنگی و مرجعیت علوم انسانی غرب برای خاورمیانه از بین رفته و نابود شده است.»

وی افزود: «الان در جریان ۷ اکتبر، مشروعیت غرب در منطقه نابود شد. با این اتفاقاتی که دارد می‌افتد، دیگر آمریکا در این منطقه نمی‌تواند بماند. دیگر آمریکا باید یک‌طوری خاورمیانه را ترک کند. یعنی نه فقط عراق را بلکه کل خاورمیانه را باید ترک کند. باید پایگاه‌هایش را هم جمع کند. به یک چنین حالتی دارد می‌رسد. ساختار جهانی در خاورمیانه‌ای که ضدآمریکاست، باید جمع بشود.»

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرده است: «وضعیت بعد از وعده صادق ۲، به احتمال زیاد به سمت و سوی ریشه‌کنی اسرائیل و کل کشورهای عربی طرفدار اسرائیل و آمریکا پیش خواهد رفت. یک‌چنین ساختاری پدیدار خواهد شد. این‌که به التماس افتاده‌اند هم، نشانه‌ی همین است. دیگر هیچ افقی در داخل کشورهای عربستان، امارات و اردن برای مردم وجود ندارد و به شدت دچار بحران هستند. نامه‌ای که اتحادیة کشورهای اسلامی در محکومیت حمله اسرائیل و شهادت آقای هنیه صادر کرد، در اوایل وقایع صادر نشده بود. یعنی همین اجلاس اتحادیه اسلامی که به رهبری عربستان برگزار شد، نتوانسته بود یک اعلامیه قاطع بدهد و این تغییر روند کشورهای عربی نکات مهمی را در پی دارد.»

اعتراف به مشروعیت عملیات‌های وعده صادق از سوی کشورهای عربی و غیرمتعهدها

ابراهیم فیاض تاکید کرد: « در این قضیه{عملیات‌های وعده صادق} چین و کشورهای غیرمتعهد هم حق را به ایران دادند و گفتند، ایران مورد تجاوز واقع شده است. این یعنی مشروعیت حمله ایران به اسرائیل. حتی توسط اتحادیه کشورهای اسلامی و غیرمتعهدها هم پذیرفته شده است. کشورهای دیگر هم تأیید کردند و حق را به ایران می‌دهند. این‌ها همه در مقابل شهادت هنیه ایجاد شده است. اینجاست که الان محور مقاومت از حالت یک نظامی‌گری صِرف به یک بُعد تمدنی تبدیل شده است. محور مقاومت الان یک بُعد جغرافیایی اسلام و خاورمیانه برای شکل دادن به آینده است. در جهان چندقطبی و نظم نوظهوری که دارد شکل می‌گیرد، الآن قطب جدیدی که در خاورمیانه جلوی جنگ و فساد و کشت و کشتار غرب ایستاده (که در همین غزه جان ۴۰ هزار زن و کودک و انسان را گرفته) همین جهان اسلام با مرکزیت «محور مقاومت» است.»

وی تصریح کرد: «میشل فوکو» در زمان انقلاب اسلامی نمایی از صدسال آینده با محوریت ایران نشان داد. به نظر من نهضتی که در خاورمیانه با مرکزیت محور مقاومت به وجود آمده، طلیعه‌ی همان آینده‌ای است که فوکو از آن حرف زده بود. آینده‌ای که هر لحظه هم شکل آن ممکن است تغییر کند و حتی فرصت از دست دولت‌ها برای دفاع از اسرائیل خارج بشود. الان در ترکیه مردم مسلمان نمی‌دانند با اردوغان چکار کنند. الان اردوغان هم مجبور شده، به نظام جهانی ضدصهیونیستی بپیوندد. البته مثل تمام کارهایش که تاکنون منافقانه بوده، این هم همین‌طور است. طرف، پشت صحنه با اسرائیلی‌هاست و در ظاهر یک کار دیگر می‌کند. اما دیگر کار این‌ها هم زار شده است. حتی اردوغان که به دنبال ارتباط جدی با اسرائیل بود، در جریان وقایع طوفان‌الاقصی و این نهضت مقاومت در منطقه، مجبور شد از مواضع خودش عقب‌نشینی کند و حتی از ورود ترکیه به اسرائیل حرف زد!»

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «نهضت مقاومت به‌شدت در بین مردم و در امت اسلامی به‌معنای واقعی دارد شکل پیدا می‌کند و حتی به سمت شرق در حرکت است و کشورهای پاکستان، اندونزی و مالزی هم در معرض آن هستند. این باعث خواهد شد تا ماجراهایی که با جیش‌العدل و امثال گروهک‌های تروریستی برای ما ایجاد کردند هم، از بین برود؛ چراکه ساختاری، امت اسلامی دارد به سمت دشمن می‌رود و پیوندهای جدی برای ساختار عمیق‌تر امتی بین خودش پیدا می‌کند.»

بزرگ‌ترین شکست تاریخی رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳

به نظر می‌رسد، تاریخ در حال تکرار در جنگ جاری غزه است، به‌طوری که ارتش رژیم غاصب اسرائیل با شدت تمام بسیاری از شهرهای نوار غزه را با حملات توپخانه‌ای و موشکی با خاک یکسان کرده است، اما بعد از ماه‌ها جنایت و نسل‌کشی و با شهادت بیش‌از ۴۰ هزار فلسطینی و سران مقاومت اسلامی از جمله «شهید اسماعیل هنیه» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و «شهید سیدحسن نصرالله دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان»، هنوز هم در پیشروی به سمت مناطق تحت کنترل گروه‌های مقاومت با مشکل مواجه بوده و دست‌کم ۳۵۶ سرباز خود را پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در عملیات نظامی از دست داده است، همچنین حماس مدعی انهدام حدود ۱۳۶ دستگاه خودروی نظامی اسرائیلی شده است و همچنان با تونل‌های زیرزمینی خود بر رژیم کودک‌کش می‌تازد.

«عملیات طوفان‌الاقصی» با توجه به تأثیر آن بر تلاش‌های رژیم اسرائیل برای اشغال بیشتر نواحی نوار غزه، از اهمیت استراتژیک برخوردار است، چراکه حماس در این عملیات بر اجزاء سیستم نظامی و امنیتی این رژیم، شکست سنگینی را تحمیل کرده است. رژیم صهیونیستی در این عملیات در مقایسه با جنگ ۱۹۶۷ دوبرابر تلفات جانی داشته است، شکست‌های امنیتی و نظامی عملیات ۷ اکتبر بسیار فراتر از شکست‌های اسرائیل در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ بوده (جنگ یوم کیپور) که به نظر می‌رسد دلیل آن ناشی از تقویت گروه‌های مقاومت فلسطینی است.

فارغ از نتیجه‌ی نهایی، این عملیات پیامدهای امنیتی بسیاری را برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته است، به‌نحوی‌که مدت‌ها سر این‌که چه نهادی مسئول «شکست بی‌سابقه ۷ اکتبر» بوده و میزان توانایی سیستم نظامی و امنیتی رژیم چه قدر است، اختلافات داخلی میان سران رژیم به راه افتاد، به نحوی که بخش اطلاعات نظامی (Aman) و سرویس امنیتی (Shin Bet) در پیش‌بینی و یا کسب هرگونه اطلاعاتی درباره این عملیات، ناتوان ظاهر شدند. علاوه‌بر آن، رژیمی که بر شهرت جهانی خود در زمینه امنیت و جاسوسی چه از جهت فناوری و چه از جهت انسانی تأکید می‌کرد، از مکانی(غزه) غافلگیر شد که به‌صورت لحظه‌ای تحت نظارت‌های فیزیکی و مجازی شدید این رژیم بوده و این شیوه از عملیات به تحقیر هرچه بیشتر رژیم اسرائیل دامن زده که اولین شکست بزرگ این رژیم بوده است.

دومین شکست بزرگ، مربوط به دیواری است که رژیم اسرائیل در اطراف غزه ایجاد کرده است. رژیم اسرائیل از زمان خروج از نوار غزه، دیواری بتونی به طول ۶۵ کیلومتر با عمق و ارتفاع هفت‌متر ساخته است، این دیوار به حسگرهای پیشرفته مجهز است که توسط برج‌های مراقبت نظارت می‌شود، رژیم صهیونیستی بر این باور بود که با ایجاد این دیوار از نفوذ نیروهای فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی جلوگیری می‌کند، اما در عملیات ۷ اکتبر تعداد بسیاری از این نیروها توانستند از این دیوار عبور کنند و به بیش‌از ۲۰ نقطه برسند.

سومین شکست، ناتوانی ارتش رژیم اسرائیل در تأمین امنیت پایگاه نظامی خود در نزدیکی مرز شمالی نوار غزه، نقاط متعدد نظامی، برج‌های مراقبت گسترش‌یافته در امتداد مرز و محافظت از ۲۰ شهرک نزدیک غزه است. واحدهای نظامی حماس علاوه‌بر تصرف پایگاه‌های نظامی، توانستند بر نیروهای اسرائیلی مستقر در شهرک‌های صهیونیستی نیز غلبه کنند.

همچنین چهارمین شکست، به ناتوانی رژیم اسرائیل در تأمین امنیت جشنواره موسیقی برگزار شده در نزدیکی مرز غزه مربوط می‌شود؛ بنابراین رژیم صهیونیستی که قدرت نرم و حمایت افکار عمومی مردم جهان را از دست داده است، برای حفظ قدرت به ظاهر سیاسی و نظامی خود از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند و در همین راستا به ترور رهبران مقاومت در کشورهای مختلف روی آورده است. در این شرایط جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای قانون اساسی و فقه اسلامی، «حق دفاع مشروع» را برای خود محفوظ دانسته و مانند «عملیات وعده صادق ۲»، به هرگونه تجاوز به حریم کشورمان پاسخ کوبنده و پشیمان‌کننده‌ای می‌دهد.

اقتدار و وحدت محور مقاومت همزمان با اولین سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی

پس از ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران و فرمان خون‌خواهی رهبر انقلاب، چگونگی پاسخ ایران به این اقدام رژیم صهیونیستی در صدر سوژه‌های بین‌المللی قرار گرفت و تحرکات بسیاری هم در حوزه دیپلماسی برای بازداشتن ایران از «اقدام» انجام شد. در حالی‌که ناوهای نظامی بیشتری از سوی آمریکا در حال گسیل به منطقه بود، علاوه‌بر تماس‌های مستقیم رهبران آلمان، انگلیس و فرانسه با رئیس‌جمهور اسلامی ایران، این سه کشور در بیانیه مشترکی هم از ایران خواستند تا از حمله به اسرائیل خودداری کند. چند روز بعد مجدداً آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا بیانیه مشترکی صادر کردند و مجدداً از ایران خواستند تا از تهدید اسرائیل به حمله‌ی نظامی، خودداری کند.

در کنار این، برخی جریان‌ها در داخل هم به‌دنبال منصرف کردن جمهوری اسلامی ایران از پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران بودند. با این‌حال، رهبر انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای کهگیلویه و بویراحمد، هدف دشمن از جنگ روانی در عرصه‌ی نظامی را، ایجاد ترس و عقب‌نشینی خواندند و گفتند «به تعبیر قرآن کریم، عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدان‌های سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به‌دنبال دارد.»

در همین راستا بود که، ترور «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب‌الله لبنان، آتش انتقام «محور مقاومت» را شعله‌ورتر کرد و بر همین مبنا «عملیات وعده صادق ۲» با چاشنی غافل‌گیری و با حجم بیشتری نسبت به عملیات پیشین، صورت گرفت؛ که این عملیات به دشمن ثابت کرد، وعده‌های جمهوری اسلامی پابرجا بوده و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» ضمن اخطار به رژیم صهیونیستی، بر حملات موثرتر در صورت حماقت اسرائیل تاکید کرد. علاوه‌بر آن، «جنبش انصارالله یمن» رسما به این اخطار ضریب داد و از مواضع جمهوری اسلامی حمایت کرد، همچنین «مقاومت اسلامی عراق» با استمرار حملات پهپادی به مواضع نظامی رژیم اشغالگر، در مقام پشتیبانی از محور مقاومت درآمد.

بنابر این، همزمان با «اولین سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی» شاهد «وحدت محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران» در برابر اوج جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی با پشتیبانی ایالات متحده آمریکا هستیم، که در این شرایط نه‌تنها گردان‌های قسام حماس با رهبری جدید جان تازه گرفته‌اند، بلکه گروه‌های مقاومت با عملیات‌های کشورمان علیه مواضع رژیم، انگیزه‌های فراوانی برای تضعیف نظامی - امنیتی رژیم اسرائیل پیدا کرده‌اند که ناشی از ایمان و تعهد آنان به آرمان‌های محور مقاومت است.

با توجه به مطالب فوق، محور مقاومت با تکیه بر اعتقادات مکتبی خود، طی جنگی نابرابر در مقابل استکبار و استعمار جهانی ایستادگی کرده و طی یک‌سال اخیر پس از عملیات طوفان‌الاقصی، بزرگ‌ترین شکست تاریخی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده است، که دستاوردهای موفق آن ناشی‌از وحدت مسلمانان و مجاهدان محور مقاومت و حفظ روحیه‌ی شهادت‌طلبانه پس از ترور رهبران این محور است. امید است با بیداری کشورهای عربی و حمایت جهانی از محور مقاومت، شاهد نابودی رژیم غاصب صهیونیستی و انزوای ایالات متحده آمریکا در منطقه غرب آسیا و در سطح جهانی باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: تمدن‌سازی
  • کد خبر: 1403071713382
  • خبرنگار : 71943