مددجویانی که از دل فقر کارآفرین شدند

تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد سبب خودکفایی خانواده‌هایی شده است که پیش از آن مددجو و مستمری‌بگیر بودند.

آن تسهیلات باعث فعالیت مددجویان در عرصه‌های مختلف اقتصادی شده و اکنون آن‌ها را تبدیل به کارآفرین‌هایی موفق کرده است که دست‌گیری از بقیه افراد را انجام می‌دهند.

نوجوان بود که کار خود را شروع کرد و از شاگردی به استادی رسیده است. از ۱۸ سالگی وارد کار شدم، آقای جاویدمنش با علاقه و پشتکار و طی کردن ۲۰ سال سختی و نداری، حالا نتیجه اش را می‌بیند. نزدیک ۵۰۰ تا ۶۰۰ دست کت و شلوار در ماه تولید می‌کند.

او از سوزن، قیچی و پارچه درآمدی کسب می‌کند که نان‌آور بسیاری از افراد دیگر شده است. یکی از افرادی که در این تولیدی پوشاک در حال فعالیت است می‌گوید: سه سال است که در تولیدی در حال کار کردن هستم و چرخ کاری و سر دوزی را در اینجا یاد گرفته‌ام.

خانم رحیمی یکی دیگر از اساتیدی است که خود روزی شاگرد بوده و از صفر کار خود را شروع کرده و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌دارد: دو - سه سال در یک خیاطی شاگرد بودم و بعد از آن دوزنده شدم. طرح‌های رنگارنگ با دست این بانوی هنرآفرین وسایلی می‌شوند در دست دیگران. انواع کیف زنانه، مجلسی، کمربند، جاکارتی و ....

از هنر دست‌های این بانوی کارآفرین نوجوان ۱۳ ساله تا بانوی ۲۵ ساله و ... بهره می‌برند.

پنج سال تحت پوشش کمیته امداد بودم و هشت میلیون تومان از این نهاد وام گرفتم و کار را شروع کردم و الان ۱۶ سال است که دیگر تحت پوشش کمیته امداد نیستم.

مجید الهی راد، مدیرکل کمیته امداد خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان می‌کند: ۲۲۰۰ نفر از مددجویان تحت پوشش این اداره کل تا پایان امسال خودکفا می‌شوند، برای امسال برنامه‌ریزی شده تا با تسهیلاتی که ارائه می‌شود برای ۴۵۷۲ نفر اشتغال ایجاد شود.

در سال گذشته ۹۲ درصد از اعتبارات تسهیلاتی همچون تسهیلات تبصره ۱۸ در این استان جذب شد. امسال به کارفرماها تسهیلات کارفرمایی برای بکارگیری مددجویان اعطا می‌شود و از این طریق نیز قرار است ۲۰۰ نفر خودکفا شوند.

زنان مددجوی سرپرست خانوار که مشکل ضامن برای دریافت تسهیلات دارند به صندوق تضمین اشتغال معرفی می‌شوند تا بتوانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند که برای این صندوق ۱۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار گذاشته شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403071713380
  • خبرنگار : 50046