جشنوارۀ فیلم کودک و نوجوان؛

«ببعی قهرمان»؛ الگویی برای دست نکشیدن از رویا

نشست پرسش و پاسخ دربارۀ انیمیشن «ببعی قهرمان» با حضور خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنوارۀ فیلم‌های کودکان و نوجوانان و بدون حضور عوامل برای پاسخگویی به پرسش‌های آنها در سینما ساحل اصفهان برگزار شد.

سید میثم حسینی، یکی از دو کارگردان انیمیشن «ببعی قهرمان» است که در گفت‌وگو با ایسنا و با اشاره به اینکه انیمیشن سینمایی «ببعی» در ادامه یک سریال تلویزیونی ساخته شده که در شبکه کودک با عنوان «ببعی و ببعو» پخش می‌شد، بیان کرد:  این اثر یکی از محبوب‌ترین سریال‌های شبکه کودک بوده که در حدود ۳۰۰ قسمت توسط استودیو ایما تولید شد و بعد از برندینگ اتفاق افتاده و حالا به فیلم سینمایی با تکنیک سه بعدی برای مخاطب کودک تبدیل شده است.

او ادامه داد: بچه‌هایی که این سریال را دنبال می‌کردند حالا ممکن است تفاوت‌هایی میان شخصیت ببعی در فیلم سینمایی با سریالِ آن ببینند، به این دلیل که ببعی برای حفظ مخاطب وفادار خود با گروه سنی آنها پیش آمده است؛ به این معنا که اگر مخاطب در چهار سالگی سریال را می‌دیده الآن هشت ساله است و جلب توجه او به جذابیت‌های بصری و جزئیات بیشتری نیاز دارد که در فیلم «ببعی قهرمان» لحاظ شده و اثر را از سریال متفاوت کرده است.

حسینی گفت: بخش عمدۀ تلاش و هزینۀ مجموعه این بود که فیلم، جذاب، سرگرم‌کننده، با شکل و شمایل خوب برای این گروه سنی و همچنین قابل رقابت با محصولات خارجی باشد، چراکه کودکِ امروز هوشمند است و امکانات زیاد در دسترس دارد و اگر محصول جذاب نباشد سریع آن را کنار می‌گذارد. اول باید کودک را سرگرم کرد و بعد پیام و آموزش را به او داد.

او اضافه کرد: این اثر پیش از این در ازبکستان و قزاقستان و از پنجم مهرماه هم‌زمان با اکران عمومی در ایران در ترکیه اکران شده و طبق اخبار در ترکیه تبلیغات گسترده‌ای برای فیلم انجام شده است.

کارگردان فیلم ببعی قهرمان تاکید کرد: این سرزمین سرشار از استعداد است و ما از لحاظ فنی به جایی رسیده‌ایم که بچه‌ها در استودیوهای سطح اول جهان کار کنند همان‌طور که سه نفر از استودیوی ما به کانادا و ژاپن مهاجرت کردند، یعنی به لحاظ توان فنی هیچ کمبودی نداریم. مشکل مربوط به هزینه‌ها است. در حال‌حاضر اغلب فعالان این حوزه به فریلنسری مشغول هستند و برای مثال برای دقیقه‌ای ۲۰۰۰ دلار کار می‌کنند، درحالی‌ که پرداخت نصف این هزینه هم برای انیمیت کردن یک دقیقه از کار برای ما ممکن نیست. امسال هزینه برای یک انیمیشن معمولی چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان است و با این دستمزدها آوردن نیروها سخت شده است. قطعاً نیروهای جدید وارد می‌شوند، اما از نیروهای با تجربه‌ای که برای آنها هزینه شده نیز باید استفاده کرد و تنها راه این مسئله تأمین معاش آنهاست، یعنی بودجه‌ای تخصیص داده شود که کار برای آنها میسر باشد. ساخت یک انیمیشن سه تا چهار سال طول می‌کشد و در طول این سه سال برآورد هزینه چندبار تغییر می‌کند و این شرایط سختی برای سازندگان ایجاد می‌کند.

او با بیان اینکه بهترشدن شرایط به پیدا کردن یک ساختار و تقویت فروش بین‌الملل نیاز دارد، ادامه داد: ما پخش مشخصی در حوزه کودک نداریم و به همین دلیل توان رقابت با پخش‌کننده خارجی را نداریم، البته شرایط تحریم هم در کاهش فروش بین‌الملل موثر است و همه اینها باعث بسته شدن دریچه‌های بازگشت سرمایه، دلسردی و یا وابستگی به بودجه‌های دولتی می‌شود که استفاده از آنها هم محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ لذا دایره توانمندی استودیوها برای تولید کار خوب تنگ‌تر شده و نیرو از دست می‌دهیم و باید برای بهبود فضای کار در این حوزه به‌طور جدی برنامه‌ریزی کرد.

اما نظرات مخاطبان نوجوان درباره «ببعی قهرمان» در نشست پرسش و پاسخی که بدون سازندگان فیلم برگزار شد چه بود؟

هانیه رحمتی، از خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنوارۀ فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: مفاهیم زیبا و جذابی مثل تلاش، همکاری و بلندپروازی در فیلم طرح شده بود و شخصیت‌ها مثل خود ما برای رسیدن به هدف با احساسات متنوعی رو به رو می‌شدند و واکنش‌های مختلفی داشتند که این فیلم را جذاب و مخاطب را همراه می‌کرد.

نرگس قهرمانی، خبرنگار نوجوان دیگر نیز معتقد بود که بهترین ویژگی انیمیشن «ببعی قهرمان» این بود که بر خلاف انیمیشن‌های دیگر، قهرمان داستان یک دختر بود، او همچنین موسیقی و صداگذاری کار را بهتر از سایر انیمیشن‌های جشنواره دیده بود.

سیدامیرحسین مدنی نیز خبرنگار نوجوانی بود که دربارۀ انیمیشن «ببعی قهرمان» گفت: ابتدای فیلم هیجان‌انگیز بود و ریتم خوبی داشت، اما میانه فیلم ریتم افت کرد، برخی بخش‌ها هم کاملاً قابل پیش‌بینی بود؟

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403071713343
  • خبرنگار : 50528