رودخانه‌های جهان در ۲۰۲۳ با خشک‌ترین سال در ۳ دهه اخیر مواجه شدند

طبق گزارش آژانس هواشناسی سازمان ملل، سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) جریان رودخانه‌ها در سراسر جهان در بحبوحه گرمای بی‌سابقه به پایین‌ترین حد رسید و این رویداد، منابع آب را در عصر تقاضای رو به رشد آن به خطر انداخت.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش وضعیت منابع آب جهانی که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در روز گذشته (دوشنبه) منتشر شد، تنش شدیدی بر ذخایر جهانی آب، با ۵ سال متوالی جریان کمتر از حد نرمال در رودخانه‌ها و ورودی مخازن وجود داشته است.

این گزارش بر اساس داده‌های مربوط به ۳۳ سال قبل نشان داد که خشکسالی‌های طولانی جریان رودخانه‌ها را در بخش‌های بزرگی از آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی کاهش می‌دهد و حوضه رودخانه‌های می‌سی‌سی‌پی و آمازون در سال ۲۰۲۳ سطح پایین آب را گزارش کردند.

این گزارش می‌افزاید: حوضه رودخانه گنگ و مکونگ نیز شرایط کمتر از حد متوسط ​​را تجربه کرد. به طور کلی ۵۰ درصد از حوضه های آبریز جهانی شرایط غیرعادی را نشان می‌دهند که اکثر آنها با کمبود آب مواجه بودند و دسترسی به آب برای کشاورزی و صنعت را کاهش می‌دهند.

«سلست سائولو»، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی در یک نشست خبری در ژنو به خبرنگاران گفت: آب در حال تبدیل شدن به گویاترین «شاخصِ زمانِ پریشانیِ آب و هوایی» ما است و با این حال به عنوان یک جامعه جهانی، ما برای محافظت از این ذخایر اقدامی انجام نمی‌دهیم.

او هشدار داد که چرخه‌های آب به دلیل تغییرات آب و هوایی نامنظم‌تر می‌شوند و خواستار افزایش نظارت هیدرولوژیکی برای ردیابی و واکنش به تغییرات شد.

آژانس هواشناسی با استناد به ارقام UN-Water می‌گوید که حدود ۳.۶ میلیارد نفر دست‌کم برای یک ماه در سال با دسترسی ناکافی به آب مواجه هستند و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۵ میلیارد نفر افزایش یابد.

«استفان اولنبروک»، مدیر هیدرولوژی سازمان جهانی هواشناسی نیز گفت انتظار دارد امسال در مناطقی از جهان که رکوردهای گرمایی جدیدی در آنها گزارش شده است، کمبود آب بیشتر شود.

او به خبرنگاران گفت: به احتمال زیاد این هوای گرم و خشک همچنان به جریان کم رودخانه دامن می زند.

به گزارش الجزیره، گزارش سازمان جهانی هواشناسی نشان داد که گرمای بی‌سابقه در سال گذشته همچنین منجر به ذوب یخچال های طبیعی جهان در ۵۰ سال گذشته شد.

اولنبروک گفت: رودخانه‌هایی که از یخچال‌های طبیعی تغذیه می‌شوند، مانند رودخانه‌های اروپا و اسکاندیناوی در نتیجه این اتفاق سطح بالایی از جریان‌های رودخانه‌ای را تجربه کردند. با این حال وی اظهار کرد که این میزان در سال‌های آینده به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

به گفته کارشناسان، حتی افزایشی جزئی در میانگین دمای زمین تاثیر قابل توجهی در بروز پدیده گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، انگاره یا همان الگوی توزیع میانگین دمای روزانه به سوی گرمای بیشتر تغییر یافته و بروز روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را محتمل‌تر کرده است.

گنبدهای حرارتی ناشی از افزایش فراوان فشار جوی در منطقه‌ای وسیع است که در نتیجه آن، هوای گرم به پایین رانده می‌شود و در آنجا به دام می‌افتد و در نتیجه، دمای هوا در منطقه‌ای وسیع به شدت افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1403071713249
  • خبرنگار : 71658