معاون قضایی دادستان کل کشور:

تکلیف داریم که از مظلوم دفاع کنیم

معاون قضایی دادستان کل کشور بر مشروع بودن پاسخ ایران به اسرائیل تاکید کرد.

علی جمادی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: طبق اصول و موازین حقوق بین‌الملل، زمانی که به کشوری ظلم می‌شود یا حمله‌ای به کشوری صورت می‌گیرد یا به حاکمیت کشوری تجاوزی می‌شود؛ از این جهت آن کشور حق مشروع پیدا می‌کند که از خود دفاع کند؛ یعنی بحث مقابله ابتدایی نیست؛ بلکه تجاوز است و در مقابل تجاوز هم دفاع مشروع پدید می‌آید و این اصل در حقوق بین‌الملل وجود دارد.

وی افزود: از این بابت هم به خاک کشور ایران و هم به مهمان کشور ما این تجاوز صورت گرفت و اسماعیل هنیه در کشورمان به شهادت رسید؛ لذا در اینجا حق دفاع مشروع ایران بود و با موازین حقوق بین الملل منطبق است زیرا در ارتباط با تجاوزی است که صورت گرفته است.

جمادی در حمایت از بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه گفت:‌ مقام معظم رهبری بیان فرمودند که ما از این حق مشروع استفاده کردیم و پاسخ تجاوزی که صورت گرفت را دادیم بنابراین مطابق با موازین بین‌المللی است و کاملا در جهان هم به رسمیت شناخته شده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور درباره مقاومت فلسطین و غزه و دفاع از آنها گفت: آنها از حقوق خودشان دفاع می‌کنند و مظلوم واقع شده‌اند. از آنجا که مظلوم واقع شده‌اند، مطابق موازینی که در کشور ما وجود دارد و اصولی که در قانون اساسی کشور ما است؛ موظف هستیم و تکلیف داریم که از مظلوم دفاع کنیم؛ بنابراین در این جهت دفاع ایران و حمایت ایران از مقاومت، کاملا قانونی است و مطابق اصول قانون اساسی است و پذیرفته شده است. ما مستشاران نظامی در آنجا داریم و حمایت ما هم مطابق موازین قانونی است و قانون اساسی کاملا به این موضوع اشاره دارد و پذیرفته شده است.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اشاره کردند که دفاع گروه‌های مقاومت، دفاع از سرزمین خود است و پذیرفته شده است و ما هم به آنها از باب دفاعی مشروعی که دارند، کمک می‌کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403071713246
  • خبرنگار : 71429