خالد مشعل: حماس مثل ققنوس از خاکستر غزه برمی‌خیزد

رئیس حماس در خارج از اراضی اشغالی گفت جنبش مقاومت فلسطین هنوز هم توانایی‌های زیادی دارد و به‌سان یک ققنوس از دل خاکستر غزه برخواهد خاست.

به گزارش ایسنا، «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج گفت با وجود خسارات سنگین ناشی از یک سال جنگ در غزه، جنبش مقاومت فلسطین مانند یک ققنوس از دل این خاکستر برخواهد خاست و افزود حماس همچنان به جذب رزمنده و تولید سلاح ادامه می‌دهد.

او در گفت‌وگوی اختصاصی خود با خبرگزاری «رویترز» که در سالگرد عملیات فلسطینی طوفان الاقصی انجام شد، گفت درگیری با رژیم صهیونیستی بخشی از یک روایت گسترده‌تر است که به مدت ۷۶ سال ادامه داشته و به «نکبت» و آوارگی فلسطینیان در زمان تشکیل رژیم جعلی تل‌آویو در ۱۹۴۸ بازمی‌گردد.

او با بیان اینکه تاریخ فلسطین پر از چرخه‌های تکرارشونده است، گفت: «ما دوره‌هایی داریم که در آن شهید می‌دهیم و بخشی از توانایی‌های نظامی خود را هم از دست می‌دهیم، اما سپس به لطف خدا، روح فلسطین دوباره مانند ققنوس برمی‌خیزد.»

مشعل که در سال ۱۹۹۷ از تلاش نافرجام رژیم صهیونیستی برای ترور جان سالم به در برده، از ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ رهبر سیاسی حماس بود. او در این مصاحبه گفت مقاومت فلسطین هنوز این توانایی را دارد که برای نظامیان صهیونیست کمین گذاشته و به آنان خسارت وارد کند.

به گزارش رویترز، حماس در صبح روز دوشنبه در سالگرد عملیات طوفان الاقصی، دست‌کم چهار موشک دیگر به غلاف غزه شلیک کرد، منطقه‌ای که در ۷ اکتبر سال میلادی گذشته هدف حمله مقاومت حماس قرار گرفت و صدمات فراوانی به رژیم صهیونیستی وارد شد.

خالد مشعل بدون ارائه جزئیات درباره قدرت نظامی حماس، گفت: «ما بخشی از مهمات و سلاح‌های خود را از دست داده‌ایم، اما حماس هنوز هم به جذب جوانان و تولید بخش قابل‌توجهی از مهمات و سلاح‌های خود ادامه می‌دهد.»

تا امروز حدود ۴۲ هزار فلسطینی در جنگ غزه به شهادت رسیده‌اند و خالد مشعل می‌گوید تا زمانی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد، هیچ چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد. او می‌گوید: «تا زمانی که اشغالگری وجود دارد، منطقه یک بمب ساعتی خواهد بود.»

مشعل که سه دهه رهبری سیاسی حماس را بر عهده داشته، اکنون به‌عنوان چهره‌ای دیپلماتیک شناخته می‌شود که نفوذ زیادی در حماس دارد. به گزارش رویترز، اظهارات مشعل نشان می‌دهد که حماس قصد عقب‌نشینی نداشته و با قدرت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

مدیر برنامه «خاورمیانه» و شمال آفریقا در اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» درباره اظهارات مشعل به رویترز گفت: «به‌طور کلی می‌توانم بگویم که حماس هنوز زنده و فعال است... و احتمالا دوباره در غزه ظاهر خواهد شد.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071713216
  • خبرنگار : 71661