وزیر خارجه فرانسه خواستار «راه‌حل دیپلماتیک»‌ برای غرب آسیا شد

وزیر امور خارجه فرانسه در سالگرد واقعه هفتم اکتبر گفت خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک برای درگیری‌ها در غرب آسیا است.

به گزارش ایسنا، «ژان نوئل-بارو»، در حالی که در اولین سالگرد عملیات هفتم اکتبر «طوفان الاقصی» به نشانه ابراز حمایت از رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی سفر کرد در یک کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد فرانسه «به شکلی تزلزل ناپذیر متعهد به امنیت اسرائیل است.»

بارو که در کنار «یسرائیل کاتس»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد در ضمن ابراز حمایتش از عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد: «دستاوردهای نظامی نمی‌توانند جانشین یک دورنمای سیاسی شوند. بعد از یک سال جنگ،‌ زمان دیپلماسی فرا رسیده است. راه‌حل‌های سیاسی موجود هستند اما زمان کمی موجود است. پاریس آماده است تا در مسیر دستیابی به صلح و تنش‌زدایی در منطقه تلاش کند.»

او با گفتن اینکه در روزهای آینده یک کنفرانس بین‌المللی با موضوع لبنان در فرانسه برگزار خواهد شد و بدون اشاره به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت: «باید استفاده از زور در غزه هم منجر به دیپلماسی شود.»

او ادامه داد: «ما ماه‌هاست که درخواست یک آتش‌بس که اجازه به آزاد شدن همه گروگان‌ها (اسرای صهیونیست تحت کنترل حماس) و ورود بدون اخلال کمک‌های بشردوستانه به غزه دهد را داشته‌ایم. مواضع هر کس باید منسجم باشد. او نمی‌تواند درخواست آتش‌بس بدهد و همزمان طرف‌های در حال جنگ را مسلح کند.»

بارو با بیان اینکه لبنان در «لبه پرتگاه» ایستاده عنوان کرد، گسترش درگیری‌های منطقه‌ای به منافع هیچ کس خدمت نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه اضافه کرد:‌ همه، چه اسرائیل، چه اتحادیه اروپا یا کشورهای خاورمیانه مسئولیت دارند که نگذارند لبنان در کوتاه مدت خودش را در وضعیت متلاطمی بیاید که سال‌ها پیش سوریه به آن گرفتار شد.»

وزیر امور خارجه فرانسه بیان کرد طرح پیشنهادی فرانسه-آمریکا برای یک آتش‌بس به منظور پایان دادن به درگیری در لبنان همچنان روی میز بوده و طرفها مشغول کار به روی آن هستند.

بارو با روی آوردن به اتهام‌زنی علیه حزب‌الله و بدون اشاره به تشدید تنش‌ها از سوی رژیم صهیونیستی با دست زدن به حملات تروریستی متعدد مدعی شد: این حزب‌الله است که تقصیر زیادی در کشاندن لبنان به جنگ با اسرائیل دارد.

او ادامه داد: «در لبنان خشونت‌ها تهدید غرق ساختن یک کشور بسیار شکننده در آشوب پایدار را به وجود آورده و امنیت اسرائیل را حتی بیش از هر زمان با تهدید مواجه کرده است. »

این در حالی است که رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور  فرانسه روز یکشنبه یک گفتگوی تلفنی را با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از به خشم آوردن او با صحبت‌هایش در روز شنبه برقرار کرده و در آن گفته «تعهد فرانسه به امنیت اسرائیل تزلزل ناپذیر است.»

ماکرون روز شنبه گفته بود: «اولویت امروز بازگشت به راه‌حل سیاسی و متوقف کردن تحویل سلاح‌هایی است که از آنها برای جنگ در غزه استفاده می‌شود.»

حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه یک سال قبل در پی عملیات نیروهای مقاومت تحت رهبری حماس در اراضی اشغالی به اجرا در آمد که تاکنون حدود ۴۲۰۰۰ شهید و بیش از ۹۷۰۰۰ زخمی را عمدتا شامل زنان و کودکان در بین مردم غزه بر جا گذاشته است.

این جنگ به آواره شدن ساکنین غزه تحت محاصره‌ از سوی صهیونیست‌ها که باعث کمبود غذا، آب آشامیدنی و اقلام پزشکی شده، منجر شده است.

آفریقای جنوبی مدتی بعد از شروع جنگ غزه از بابت نسل کشی صهیونیست‌ها در این باریکه به دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه شکایت کرد و این رژیم را متهم به اجرای نسل کشی کرد. تا کنون چند کشور دیگر شامل ترکیه، نیکاراگوئه، اسپانیا، مکزیک، لیبی و کلمبیا نیز به این پرونده شکایت پیوسته‌اند.

از سوی دیگر همچنان که نگرانی‌های بین‌المللی بر سر وضعیت غزه تشدید می‌شود تعداد کشورهای جهان که فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته و از عضویت کامل آن در سازمان ملل حمایت می‌کنند نیز افزایش می‌یابد. در ماه‌های اخیر اسپانیا، نروژ، ایرلند، ارمنستان و اسلوونی نیز اعلام کردند فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند. تا به امروز ۱۴۹ کشور از مجموع ۱۹۳ عضو سازمان ملل، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403071713202
  • خبرنگار : 71415