ارمنستان: امیدواریم ظرف یک ماه مفاد توافق صلح با باکو امضا شود

رئیس‌جمهور ارمنستان با بیان اینکه ایروان امیدوار است ظرف یک ماه مفاد توافق صلح با جمهوری آذربایجان را امضا کند، گفت این اقدامی است که می‌تواند به کاهش تنش‌ها در منطقه پرتنش قفقاز جنوبی منجر شود.

به گزارش ایسنا، ایروان و باکو در یک سال گذشته و بعد از عملیات نظامی سپتامبر ۲۰۲۳ جمهوری آذربایجان برای کنترل قره‌باغ، در مذاکرات صلح شکننده به سر می‌برند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این مذاکرات با تنش‌هایی همراه بوده و ۲ کشور در هفته‌های اخیر یکدیگر را متهم کرده‌اند یکی از طرف‌ها نمی‌خواهد توافق را امضا کند تا به بیش از ۳۰ سال تنش در منطقه پایان دهد. در این میان، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، ایروان را متهم می‌کند که در تمایل برای امضای توافق صلح صادقانه رفتار نمی‌کند.

«واهاگن خاچاطوریان» رئیس‌جمهور ارمنستان گفته که کشورش امیدوار است جمهوری آذربایجان ۱۶ بند توافق صلح را پیش از کنفرانس تغییرات آب و هوایی در باکو که ۱۱ تا ۲۲ نوامبر برگزار می‌شود، امضا کند.

وی در حاشیه نشست هامبورگ گفت: «اگر امضای این توافق فقط با ما بود، تا الان انجامش داده بودیم، اما امیدواریم که دیر یا زود این توافق امضا شود.»

مفاد مورد توافق شامل بندهای مورد قبول بین‌المللی برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین باکو و ایروان است. همچنین شامل مکانیسمی است که ۲ کشور را برای ادامه مذاکرات آماده می‌کند.

خاچاطوریان همچنین ادامه داد، چندین بند دیگر این توافق صلح با مقام‌های باکو در حال مذاکره است.

باکو گفته که پیش از امضای یک توافق صلح، ارمنستان باید قانون اساسی خود را به نحوی تغییر دهد که ارجاعات غیرمستقیم به استقلال قره‌باغ در آن حذف شود. این در حالیست که ایروان هم اتهامات مشابهی علیه جمهوری‌ آذربایجان مطرح می‌کند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور ارمنستان همچنین گفت، مذاکرات با ترکیه به‌عنوان متحد نزدیک باکو خوب پیش می‌رود و پیشنهادی بر اساس مساله گشایش مرزی بین ۲ کشور برای شهروندان کشور ثالث و آنهایی که پاسپورت‌های دیپلماتیک دارند، وجود دارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071713177
  • خبرنگار : 71129