در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

«فروش» غیرقانونی دارو در چند پلتفرم/ تاکید بر حراست از اطلاعات بیمار در «حمل» اینترنتی دارو

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به ابلاغ ضوابط فنی حمل دارو از طریق کسب و کارهای اینترنتی جهت اجرای آزمایشی در چهار استان، در عین حال محرمانه بودن اطلاعات بیماران را مورد تاکید قرار داد و گفت: تمام مواردی که در حال حاضر به صورت اینترنتی اقدام به «فروش» دارو می‌کنند، غیرقانونی است و موارد متخلف را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم.

دکتر سیدحیدر محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مهم‌ترین موضوع و بحث سازمان در موضوع ورود سکوها به حوزه حمل  دارو، مبحث امنیت داده‌ها و اطلاعات مربوط به داروها و سلامت مردم است؛ در این مبحث، مهمترین دغدغه ما همین است و تلاش کردیم ملاحظات لازم را در تدوین دستورالعمل مربوطه لحاظ کنیم و ان‌شاءالله که نهایتا محقق شود.

تاکید بر حراست از اطلاعات بیماران

وی مجددا تاکید کرد: در مجموع جهت ورود سکوهای اینترنتی به دارورسانی درب منزل، الزامات در چارچوب مربوطه باید رعایت شود؛ به طوری که حفاظت و حراست از اطلاعات بیماران صورت گیرد. در این زمینه بحث حاکمیت اطلاعات بسیار مهم است تا بتوان نظارت کرد و حقی از حقوق مصرف کننده ضایع نشود.

محمدی با بیان اینکه فعلا برنامه‌مان این است که حمل دارو از طریق سکوها در چهار استان به صورت آزمایشی انجام شود، افزود: بنابراین مقرر شده که این دستورالعمل به‌ صورت پایلوت در استان‌های قم، قزوین، زنجان و مازندران اجرایی شود.

معرفی سکوهای متخلف فروش اینترنتی دارو به دستگاه قضا

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال ایسنا درباره فعالیت فعلی برخی پلتفرم‌ها در «فروش» اینترنتی دارو، گفت: تمام مواردی که به صورت اینترنتی اقدام به «فروش» دارو می‌کنند، غیرقانونی است و خیلی وقت است که ما سکوها و پلتفرم‌های متخلف را به مراجع  قضایی معرفی کرده‌ایم. وظیفه برخورد با تخلفات این سکوها و پلتفرم‌ها نیز با مراجع قضایی است.

ورود سکوهای اینترنتی به عرصه «حمل» و نه «فروش» دارو

وی همچنین به ایسنا گفت: از توسعه فناوری و بکارگیری آن در حوزه سلامت استقبال می‌کنیم؛ اما در عین حال باید در نظر داشت که «سلامت» حوزه‌ پیچیده‌ای است و با جان افراد در ارتباط است؛ بنابراین نمی‌توان بدون مطالعه و نسنجیده به حوزه سلامت و مشخصا حوزه دارو ورود کرد. از طرفی هم طبق قانون، تنها محل عرضه دارو، «داروخانه» است؛ بنابراین پلتفرم‌ها و سکوهای اینترنتی با رعایت ضوابط و الزامات مورد نظر سازمان غذا و دارو، تنها می‌توانند در حوزه «حمل» و نه «فروش» دارو فعالیت داشته باشند. در مجموع این ضوابط و الزامات تدوین و جهت اجرای آزمایشی در چهار استان مذکور ابلاغ شده است.

پیش از این نیز دکتر محمدی – رییس سازمان غذا و دارو به ایسنا گفته بود که پلتفرم‌ها اگر می‌خواهند مداخله‌ای در عرصه دارو داشته باشند تنها در نقش «حمل» دارو خواهد بود. در این راستا باید طرف قرارداد با داروخانه باشند و به صورتی شفاف و واضح محصول را با استاندارد و باکس مشخص تحویل بگیرند و تحویل بیمار دهند و پاسخگوی هر گونه اعتراضی در این حوزه نیز باشند.

رییس سازمان غذا و دارو همچنین با تاکید بر اینکه مخالفتی با دارورسانی درب منزل بیماران نداریم و از این موضوع استقبال هم می‌کنیم، در عین حال به ایسنا گفته بود: تاکید داریم همانطور که دارورسانی بیماران ام. س (در تهران) و جانبازان (از طریق بیمه دی به عنوان خریدار خدمت جانبازان - در تهران) به درب منزل آنها انجام می‌شود؛ ورود پلتفرم ها به عرضه دارو نیز با باید برنامه‌ریزی و نظارت صحیح صورت گیرد؛ این درحالیست که اکنون مسیر عرضه دارو در بستر اینترنت، مسیری نادرست است و داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و زیر نظر افراد فاقد صلاحیت عرضه می‌شوند.

به گزارش ایسنا و به استناد مواد قانونی مختلف، همواره فروش دارو از طریق فضای مجازی ممنوع بوده؛ با این وجود چند سالی است که ورود سکوها و کسب وکارهای اینترنتی به عرصه «فروش» دارو، جنجالی و بحث‌برانگیز شده است.

خطر عرضه داروهای قاچاق و تقلبی بدون نظارت حاکمیت

به اذعان داروسازان و دست‌اندرکاران دارویی کشور، تسهیل عرضه داروهای قاچاق، تقلبی، تاریخ گذشته و مبداء نامشخص، امکان بارگذاری نسخه‌های جعلی، حذف داروساز از چرخه ارایه خدمت، خطر سوء استفاده از اطلاعات بیماران و حتی تبلیغ دارو از آفات فروش اینترنتی دارو بدون نظارت حاکمیت است.

مسوولان سازمان غذا و دارو پیش از این هشدار داده‌اند که ورود سکوهای اینترنتی به عرصه فروش دارو بدون نظارت حاکمیت، نظارت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر بازار دارو را کم‌رنگ می‌کند و داروهایی بعضا فاقد اصالت از سقط جنین و مخدر گرفته تا داروهای مرتبط با خودکشی به راحتی از سوی برخی سکوهای اینترنتی با قیمت‌های چندین برابری به فروش می‌رسند؛ موضوعی که چندی پیش به تعقیب کیفری دو سکو منجر شد و واکنش دستگاه قضا را نیز در پی داشت.

این تخلفات در حالی است که در شرایط فعلی هم متاسفانه دست نظام سلامت و سازمان غذا و دارو برای برخورد با عوامل متخلف و فضاهایی همچون ناصرخسرو و غیره بسته است و به اذعان مسوولان این سازمان، حتی اختیارات غذا و دارویی‌ها در برخورد با یک داروخانه متخلف هم به استناد ابلاغ دیوان عدالت اداری، به یک تذکر شفاهی محدود است و نه بیشتر؛ بنابراین این‌ موارد جزو مخاطراتی است که بر سلامت مردم تاثیر جدی می‌گذارد.

برهمین اساس هم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکید دارند، ورود پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی به عرصه سلامت و دارو الزامات خاصی دارد که باید رعایت شود و این ورود تنها در زمینه «حمل» دارو خواهد و نه «فروش» که البته آن هم اقتضائاتی دارد و باید از سوی داروخانه و سکو مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب از اواخر سال گذشته روند تدوین دستورالعمل حمل دارو از طریق سکوها و کسب و کارهای اینترنتی با همکاری دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار گرفت و نهایت نیز ابتدای هفته جاری از سوی سازمان غذا و دارو جهت اجرای آزمایشی در چهار استان، ابلاغ شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071713087
  • خبرنگار : 71070