مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد:

تولید ۱۰۰ میلیون قطعه پست لارو میگو در سیستان و بلوچستان/تجربه تولید میگو بدون رخداد بیماری

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: در یک سال گذشته، قریب به ۱۰۰ میلیون قطعه پست لارو میگو در مراکز تکثیر استان تولید شده است.

غلامرضا سرگزی‌ در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های متنوع و بالقوه در زمینه پرورش آبزیان بویژه در نیمه جنوبی شامل سه مرکز تکثیر و دو مجتمع پرورش میگو است که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی و مسئول بهداشتی (دامپزشک) مستقر فعالیت و مراکز تکثیر بخشی از پست لارو تولیدی مزارع پرورشی داخل و خارج استان را تامین می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان عنوان کرد: در سالهای اخیر فعالیت تکثیر و پرورش میگو در این استان، تولید بدون رخداد بیماری را تجربه کرده است، و در سال جاری تعداد ۷۶ مزرعه در قالب ۱۰۷۶ استخر و سطح زیر کشت ۱۱۶۹ هکتار به زیر کشت میگو رفته اند که تاکنون میزان ۱۷۵۰ تن میگو  برداشت شده است.

وی گفت: با داشتن کیفیت و شرایط بهداشتی بسیار مناسب میگوی تولیدی و شرکت های بسته بندی آبزیان استان، در فصل زراعی گذشته بیش از ۱۱۰۰ تن آن، به کشورهای قطر، مالزی، عراق، ترکیه، عمان، روسیه، امارات صادرات شده که نسبت به مدت مشابه گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: میگوی مولد به عنوان نخستین و مهمترین بخش چرخه ی این صنعت جهت تامین بچه میگوی مورد نیاز استخرهای پرورشی نقش حیاتی دارد.

سرگزی افزود: میگوی مولد ضامن تولید پست لارو (بچه میگو) با کیفیت و سالم در مراکز تکثیر میگو و در نتیجه افزایش میزان تولید در مزارع پرورش است که در یکسال گذشته، قریب به ۱۰۰ میلیون قطعه پست لارو در مراکز تکثیر استان تولید شده که میزان ۶۰ میلیون قطعه پست لارو و ۱۴ هزار قطعه مولد به مقاصد خارج استانی (استان های گلستان و هرمزگان) ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پایش و مراقبت در مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو استان به صورت تشدیدی تحت نظارت کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان بر اساس ضوابط و دستورالعمل های سازمان دامپزشکی و به ویژه برنامه ملی راهبردی کنترل بیماری لکه سفید میگو(WSD) و برنامه مراقبت بیماری نکروز حاد هپاتوپانکراس( AHPND) در جریان است و بر اساس پایش های صورت پذیرفته تاکنون تلفات و یا علائم مشکوک به بیماری در مراکز تکثیر و پرورش میگو استان مشاهده نشده است.

سرگزی تصریح کرد: از آنجایی که تداوم تولید آبزیان به رعایت اصول بهداشتی و انجام پایش و مراقبت های بیماری های آبزیان علی الخصوص بیماری های اخطارکردنی در مراکز تکثیر و پرورش میگو  توسط کارشناسان ادارات کل دامپزشکی استان وابسته است لذا در این خصوص ۳۸ بازدید ارزیابی بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش میگو قبل از آغاز فصل تولیدی ۱۴۰۳ و ۱۱۴ بازدید در راستای پایش و مراقبت بیماری ها در طول دوره تکثیر و پرورش انجام شده است.

وی افزود: هدف از این بازدیدها نظارت بر رعایت اصول امنیت زیستی در مراکز تکثیر و پرورش میگو به منظور پیشگیری از رخداد بیماری‌های اخطار کردنی میگو از جمله بیماری لکه سفید میگو و بیماری AHPND است.

سرگزی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ سطح زیر کشت پرورش میگو نسبت به سال گذشته  ۸ درصد افزایش داشته است که به همین تناسب افزایش تولید و صادرات آن رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403071713051
  • خبرنگار :