رهبر کره‌شمالی: به یک ابرقدرت هسته‌ای تبدیل می‌شویم

خبرگزاری دولتی امروز (سه‌شنبه) کره‌شمالی گزارش داد، رهبر کره‌شمالی گفت کشورش گام‌هایش را برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی با سلاح‌های هسته‌ای تسریع خواهد کرد و در صورت حمله دشمن، استفاده از آنها را رد نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی برای دومین بار طی یک هفته شخصا از «کیم یوک یول» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی از بابت تبانی با واشنگتن به منظور بی‌ثبات کردن این منطقه و پنهان کردن این حقیقت که حتی سلاح‌های استراتژیک مناسب هم در اختیار ندارد، نام برد.

آژانس مرکزی کره موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» به نقل از کیم و با اشاره به ائتلاف کره‌جنوبی و آمریکا گزارش داد: «یون سوک یول در سخنرانی خود اظهارنظری بی‌مزه و مبتذل درباره پایان این جمهوری کرد و این نشان می‌دهد که او کاملا در ایمان کورکورانه‌ خود به قدرت اربابش غرق شده است.»

او در سخنرانی در «دانشگاه دفاع ملی کیم جونگ اون» که محل تمرین متخصصان نظامی ویژه است، گفت: «صادقانه بگویم، ما مطلقا هیچ قصدی برای حمله به کره‌جنوبی نداریم.»

رهبر کره‌شمالی افزود: «هر بار که موضع خود را در مورد استفاده از نیروی نظامی اعلام کردم، به وضوح و پیوسته از کلمه "اگر" استفاده کرده‌ام. اگر دشمنان بخواهند علیه کشور ما متوسل به زور شود، ارتش این جمهوری بدون تردید از تمام توان تهاجمی استفاده خواهد کرد. این مانع استفاده از تسلیحات هسته‌ای نمی‌شود.»

او تاکید کرد: «گام‌های ما برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت نظامی و یک قدرت هسته‌ای تسریع خواهد شد.»

کیم جونگ اون

کره‌شمالی در سایه قدرت‌نمایی‌های منطقه‌ای آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن، چندین دهه است که برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کند و اعتقاد بر این است که مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت ده‌ها سلاح دارد. طبق گزارش‌های تاییدنشده، پیونگ‌یانگ شش آزمایش انفجار هسته‌ای زیرزمینی انجام داده است.

هفته گذشته، کره‌جنوبی سالروز نیروهای مسلح را با یک رژه نظامی بزرگ که در آن یک موشک بالستیک که قادر به حمل کلاهک عظیم است و دارای یک بمب‌افکن استراتژیک ایالات متحده است، به نمایش گذاشت.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در سخنرانی خود در آن روز به همسایه شمالی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد. یون سوک یول گفت: «آن روز شاهد پایان رژیم کره‌شمالی خواهیم بود.»

براساس گزارش خبرگزاری کره‌شمالی، کیم جونگ اون این اظهارات را روز دوشنبه بیان کرد، همان روزی که کره‌شمالی اعلام کرد مجمع عالی خلق این کشور برای بحث در مورد اصلاح قانون اساسی این کشور تشکیل جلسه خواهد داد. این خبرگزاری از روز دوشنبه هیچ اشاره‌ای به مذاکرات این مجمع نکرده است.

سخنرانی کیم جونگ اون

این جلسه به دقت زیر نظر گرفته می‌شود زیرا احتمال می‌رود اصلاحیه قانون اساسی برای منعکس‌ کردن بیانیه کیم مبنی بر اینکه اتحاد دیگر امکان‌پذیر نیست و کره‌جنوبی کشوری جداگانه و «دشمن اصلی» است، را تصویب کند. چنین اقدامی شکست کیم از هدف ده‌ها ساله در مورد حمایت هر ۲ کشور برای اتحاد ملی و تلاش برای بهبود روابط، از جمله اجلاس سال ۲۰۱۸ است که رهبران آن‌ها اعلام کردند دیگر جنگی نخواهد بود و دوران جدیدی از صلح آغاز شده است.

پیام کیم به پوتین

در گزارشی جداگانه، کی‌سی‌ان‌ای اعلام کرد که کیم جونگ اون پیام تولدی را برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ارسال کرده و او را «نزدیک‌ترین رفیق» خود خوانده و گفت که «روابط استراتژیک و همکاری» بین ۲ کشور به سطح جدیدی ارتقا خواهد یافت.

کیم جونگ اون در پیام تبریک تولد رئیس‌جمهور روسیه، بر قصد خود برای ادامه تقویت همکاری بین روسیه و کره‌شمالی تاکید کرد. رهبر کره‌شمالی گفت: «من بار دیگر به شما از حمایت و همبستگی همه‌جانبه و فداکارانه خود با آرمان عادلانه ارتش و مردم روسیه اطمینان می‌دهم.»

کیم همچنین خاطرنشان کرد که دوستی شخصی او با ولادیمیر پوتین به تقویت روابط بین ۲ کشور کمک می‌کند.

پوتین روز ۷ اکتبر تولد خود را جشن گرفت و ۷۲ ساله شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403071713022
  • خبرنگار : 71402