مجوز اولین کتابخانه تخصصی مادر کودک خراسان رضوی صادر شد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر از راه‌اندازی اولین کتابخانه تخصصی مادر و کودک خراسان رضوی طی یک ماه آینده در این شهرستان خبر داد.

محمدرضا بدیع زادگان در گفت و گو با ایسنا گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز اولین کتابخانه تخصصی مادر و کودک خراسان رضوی برای کاشمر صادر شده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه دارای بخش‌های مختلف از جمله کتاب‌های ویژه مادران است، افزود: کتاب‌ها مرتبط با تربیت فرزند، خانواده، خانه‌داری، روانشناسی و ... است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با اشاره به اینکه برای اولین بار در سطح کتابخانه‌ها بخش ویژه اسباب‌بازی و کتاب خواهیم داشت، بیان کرد: در این بخش اتاق اسباب‌بازی‌های مبتنی بر کتاب است.

وی اظهار کرد: همچنین اتاقی برای کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و بخشی برای اجرای نمایش و نمایشنامه خوانی و عروسک گردانی پیش‌بینی شده و قسمت اصلی هم مربوط به مخزن ویژه کودک است.

بدیع زادگان با بیان اینکه فاز اول کتابخانه تخصصی مادر و کودک با ۱۴ هزار نسخه کتاب کار خود را شروع خواهد کرد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی می‌شود که علاوه بر کودکان منطقه، مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی اتاقی برای شیردهی کودک پیش‌بینی شده است، گفت: این کتابخانه فعالیت خود را از هفته کتاب و در آبانماه آغاز خواهد کرد و به مرور در سه تا ۴ فاز تکمیل خواهد شد.

اولین کتابخانه نابینایان جنوب خراسان رضوی در کاشمر

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر  در ادامه با بیان اینکه به زودی فعالیت کتابخانه نابینایان به عنوان اولین کتابخانه نابینایان جنوب خراسان رضوی در این شهرستان آغاز خواهد شد، افزود: گرچه این کتابخانه را از قبل داشته‌ایم اما طی این سال‌ها نیروی متخصص را نداشته‌ایم که اکنون با مجوزی که صادر شده به زودی یک نفر نیرو برای این کتابخانه از بین نابینایان و کم بینایان جذب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۱۳۰۰ نابینا در منطقه ترشیز داریم که می‌توانند از این کتابخانه استفاده کنند، اظهار کرد: در مرحله اول بیش از ۱۷ هزار کتاب صوتی در این کتابخانه در اختیار کتابدار قرار گرفته تا بتواند از طریق فضای مجازی در اختیار اعضاء قرار دهد.

۵ روستای بالای ۲۵۰۰ نفر فاقد کتابخانه

بدیع زادگان در ادامه با بیان اینکه برخی روستاهای بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت فاقد کتابخانه هستند، تصریح کرد: به دلیل جمعیتی که این روستاها دارند کتابخانه سیار نمی‌تواند خدمات دهی خوبی داشته باشد.

وی وجود کتابخانه سیار را در این روستاها ضروری دانست و اظهار کرد: اکنون ۶ روستای بالای ۲۵۰۰ نفر جمعیت داریم که نیازمند داشتن کتابخانه هستند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با اشاره به اینکه از این ۶ روستا فقط فدافن دارای کتابخانه‌ است، بیان کرد: گرچه کتابخانه سیار به ۵ روستا خدمات می‌دهد ولی نمی‌تواند به خوبی جوابگوی نیاز باشد.

وی با اعلام اینکه کتابخانه روستای عارف‌آباد از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار است، گفت: اگر زمین مناسبی در این روستاها باشد با همت خیرین خواهیم توانست کتابخانه را بسازیم.

بدیع زادگان گفت: با توجه به اینکه امروز کودکان و نوجوانان بسیار درگیر فضای مجازی شدند یکی از راه‌های نجات کودکان، دانش آموزان و نوجوانان کتاب‌خوان شدنشان است.

وی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با عضویت در کتابخانه هر هفته در حد نیم ساعت می‌توانند از بخش ویژه خودشان که در همه کتابخانه‌ها فعال شده استفاده کنند، افزود: باید در راستای کتاب‌خوان شدن کودکان و نوجوانان بیش از این تلاش کرد.

حدود ۱۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های شهرستان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر با بیان اینکه کاشمر در دو شاخص زیربنا به نسبت جمعیت و عضویت به نسبت جمعیت جزو سه شهر اول استان است، گفت: در حال حاضر در شهر کاشمر ۸ باب کتابخانه فعال داریم.

وی با بیان اینکه در شاخص تعداد نسخه کتاب به جمعیت نیز در رتبه دوم هستیم، بیان کرد: اکنون ۴۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های شهرستان موجود است.

بدیع زادگان با اشاره به اینکه حدود ۱۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های شهرستان هستند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ فقط ۶ باب کتابخانه فعال در شهرستان داشتیم که امروز این تعداد به ۱۵ باب کتابخانه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بر اساس اسناد موجود در سال ۴۱ بیشترین کتابخانه استان با سه باب مربوط به کاشمر بوده است، افزود: آن زمان نیشابور دو باب، سبزوار یک باب داشته و برخی شهرستان‌ها هم کتابخانه نداشتند.

آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کاشمر  همچنین در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی (شهید مدرس) کاشمر که در سال ۹۴ صورت‌جلسه آن به امضاء رسیده و قرار براین بود با کمک خیرین و شهرداری پس از تخریب، در همان محل مجدد ساخته شود، گفت: گرچه کتابخانه مرکزی یکی از مهم‌ترین نیازهای کاشمر است اما بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد.

وی افزود: گرچه مدیر کل وقت در آن زمان اعلام کرد این کتابخانه تخریب نشود و کتابخانه دیگری در منطقه دیگر احداث شود، اما الان آن مسائل مطرح نیست و اگر شهرداری پای کار بیاید خواهیم توانست با همت خیرین کتابخانه مرکزی را در سه طبقه با ۲۱۰۰ متر زیربنا احداث کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071612986
  • خبرنگار : 30147