معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی:

سینمای ایران هم اکنون دوران شکوفایی خود را طی می کند

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران به لحاظ میزان فروش، میزان استقبال و به نسبت میزان جمعیت کشور، هم اکنون دوران شکوفایی خود را طی می کند.

قادر آشنا، دوشنبه ۱۶ مهرماه در ویژه برنامه مهر سینما که در اراک برگزار شد، درخصوص فلسفه برگزاری جشن سینمای ایران افزود: در رشته های مختلف هنری، فعالان هر حوزه دورهمی هایی دارند ولی تا پیش از برگزاری این جشن، ارتباط تنگاتنگی میان سینماگران استان ها و ادارات کل وجود نداشت چراکه هم مجوز ساخت سینما و هم مجوز تولید فیلم در تهران صادر می شد، در نتیجه غیر از انجمن سینمای جوانان هیچ ارتباطی میان ادارات کل استان‌ها یا مدیران فرهنگی کشور با سینماگران وجود نداشت.

وی اظهار کرد: در راستای برقراری این ارتباط و با توجه به اینکه رسانه فراگیر حوزه فرهنگ و هنر، سینماست، جشن مهر سینمای ایران پایه گذاری و سال اول در ۲۲ استان برگزار شد که بیش از ۳۸۰ هنرمند استانی در این جشن تجلیل شدند. سال گذشته نیز این جشن در ۳۱ استان برگزار و بالغ بر ۵۰۰ هنرمند استانی تجلیل شدند .

آشنا با بیان اینکه امسال هم این جشن در سطح کشور برگزار شد ولی به دلیل شهادت شهید سیدحسن نصرالله یک هفته به تاخیر افتاد، گفت: همانطور که مهر ماه آغاز سال تحصیلی است، جشن مهر سینما و روز ملی سینما نیز باید برای سینماگران شروعی مجدد باشد.

وی با تاکید بر اینکه این روز متعلق به همه سینماگران است تا دور هم جمع شوند و جشن بگیرند، افزود: اگر روز ملی سینمای ایران توسط سینماگران گرامی داشته نشود نباید انتظار داشت که دیگران این روز را گرامی بدارند و از همین منظر است که تجلیل سینماگران در این جشن انجام می شود.

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران اظهار کرد: رویکرد جدی جشن مهر سینمای ایران، جشن های استانی است و روز ۲۱ مهرماه اختتامیه این جشن در تهران برگزار می شود. در این آیین نیز قریب به اتفاق کسانی که تجلیل می شوند سینماگران استان‌ها هستند و ۳۱ هنرمند برتر استان ها، پنج فیلمساز یا کارگردان کار اولی موفق جشنواره فجر، پیشکسوتان و ... را تقدیر خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در جشن ملی سینمای ایران از کسانی که اساسا در عرصه سینما دیده نمی شوند و همه کسانی که در رشته های مختلف ساخت فیلم نقش آفرینی می کنند و کمک می کنند که یک فیلم به سرانجام برسد تجلیل خواهد شد.

آشنا با بیان اینکه سینمای ایران به لحاظ میزان فروش، میزان استقبال و به نسبت میزان جمعیت کشور، هم اکنون دوران شکوفایی خود را طی می کند و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد، گفت: سینما می تواند به مدد مدیران استان ها بیاید و در استان صنعتی مرکزی نیز سینما در حوزه مستندسازی می تواند هم صنایع را معرفی کند، هم سختی کار را نشان دهد و هم می تواند امیدآفرین باشد.

وی افزود: یکی از مشکلات جدی حوزه صنعت، بی توجهی به ظرفیت سینماست در حالی که سینما می تواند به تبلیغ، کارآمدی، روایت زحمات و ثمرات کار صنعت در قالب فیلم کوتاه، بلند و مستند کمک کند. در استان صنعتی مرکزی، فیلمسازان نباید نگران منابع مالی تولید فیلم باشند.

آشنا از مدیران استان خواست به سینماگران توجه کنند و گفت: در برخی استان‌ها استاندار و مدیران تلاش می کنند مسئولان حوزه صنعت و معدن را مجاب کنند که به سمت تولید فیلم های کوتاه و بلند روی بیاورند.

محمودی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این مراسم، تبلیغ سینما و افزایش استقبال از این صنعت و همچنین جلب همراهی سایر نهادها با سینما و سینماگران را از دلایل برگزاری جشن مهر سینما عنوان کرد و افزود: توجه ویژه به هنرمندان استان ها و شناسایی استعدادهای آنها از دستاوردهای برگزاری این جشن است.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تعداد سالن های سینمای استان و استقبال مردم از سینما بیشتر شده، هرچند باید بهتر از این شود، گفت: در جشن مهر سینما برنامه های مختلفی اجرا شد که شامل برگزاری ۴ کارگاه تحلیلی فیلم های کوتاه ساخته شده توسط هنرمندان استان، برگزاری دو کارگاه آموزشی در ساوه و اراک و چهار روز اکران سینماهای استان به صورت نیم بها با حمایت ارشاد و اکران فیلم توسط سینمای سیار در مناطق کم برخوردار و مناطق فاقد سینمای استان است و امروز ۱۷ نفر از فعالان حوزه سینمایی معرفی و تقدیر می شوند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071612976
  • خبرنگار : 50211