خراسان رضوی رتبه دوم کشور در نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده را دارد

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با صدور ۲۸ هزار و ۳۸۳ واحد پروانه نوسازی رتبه دوم کشور را از نظر نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده طی سه سال گذشته کسب کرده است.

محمدرضا اسدی امروز، ۱۶ مهر در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان گناباد، افزود: در مجموع ۹۶ شهر این استان مشمول فرایند بازآفرینی قرار گرفته‌اند که ۹۲ شهر مربوط به تشویقی بافت فرسوده و ۴ شهر نیز مشمول ضوابط تاریخی است.

وی اظهار کرد: در راستای اهداف جهش نهضت ملی مسکن بازسازی ۵۶ هزار و ۲۳۲ واحد مسکونی فرسوده خراسان رضوی در قالب طرح بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفت که تاکنون برای ۲۸ هزار و ۳۸۳ واحد مسکونی پروانه نوسازی صادر شده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از وجود ۷۳۱۹ هکتار بافت فرسوده،‌ ۴۸۰۵ هکتار بافت تاریخی و ۵۳۱۳ هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۵۰۷ واحد ناپایدار در شهر گناباد،‌ ۱۵۰ واحد در شهر بیدخت و ۵۳۱ واحد در شهرهای روشناوند و ۲۰۰ واحد در شهر کاخک فرسوده است.

اسدی بابیان اینکه باید در بازه زمانی چهار ساله ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ در قالب طرح بازآفرینی شهری بافت فرسوده مرمت و احیا شوند، گفت: گرچه طی چهار سال باید ۱۱۲۸ واحد در گناباد احیا شوند اما تاکنون ۱۴۱ واحد به نسبت ۱۴ درصد تحقق یافته است.

وی افزود: همچنین در شهر بیدخت باید ۶۸ واحد بازآفرینی شود که تاکنون از ۱۵۰ واحد ۱۸ واحد و در شهر روشناوند با تعهد بافت بسیار ناپایدار از ۱۰۶ واحد تاکنون ۱۳ درصد معادل ۱۴ واحد نوسازی داشته است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون برای ۹۲ واحد در شهر کاخک از توابع شهرستان گناباد پروانه نوسازی صادر شده در حالی که تعهد شهر کاخک ۹۰ واحد بوده است.

وی افزود: بالغ‌بر پنج هزار و ۵۵۶ تن قیر برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری خراسان رضوی طی ۶ ماهه نخست امسال با همت شهرداران جذب شده که این میزان نبست به مدت مشابه سال گذشته با مقدار ۱۴۰۰ تن بالغ‌بر ۴۰۰ درصد رشد داشته که ۴۶۵ تن از این میزان قیر برای اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری شهرستان گناباد تخصیص یافته است.

اسدی با اشاره به اینکه هرچند سهم کمی در قیر داشتیم اما تقاضای شهرداری‌ها موجب افزایش سهمیه قیر استان شد، افزود: اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری بدون برنامه اقدام مشترک تخلف محسوب می‌شود.

وی اذعان کرد: برنامه پروژه‌های بازآفرینی منطبق بر برنامه اقدام مشترک بوده و چنانچه شهری برنامه اقدام مشترک نداشته باشد نمی‌تواند در بازآفرینی شهری پروژه‌ای تعریف کند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی تأکید کرد: ستاد بازآفرینی و دبیرخانه‌ها بر اساس برنامه اقدام مشترک ارزیابی می‌شوند.

معضلی به نام گسترش بافت ناکارآمد

مهران حسین‌زاده شهردار و دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان گناباد در ادامه با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح بازآفرینی با معضلی به نام گسترش بافت ناکارآمد مواجه هستیم، گفت: اگر در بافت‌های پیرامون محلات بازآفرینی مداخلاتی صورت نگیرد بافت‌های ناکارآمد جدیدی در حاشیه محلات و شهرها خلق خواهد شد.

وی یکی از وظایف ستاد بازآفرینی را جلوگیری از ایجاد این بافت‌های ناکارآمد دانست، افزود: باید بپذیریم که بافت ناکارآمد شهری ناشی از اختلال فضا، مدیریت و جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: برای جلوگیری و عدم گسترش این امر باید شهرداری‌ها از سوی ستاد بازآفرینی و راه و شهرسازی حمایت شوند تا در آینده شاهد گسترش این موارد نباشیم.

دبیر ستاد بازآفرینی شهرستان گناباد در تشریح اقدامات افزود: در طرح پایلوت بازآفرینی اقدامات این ستاد، اجرای طرح همیاران بازآفرینی در ۱۴ مسجد با همکاری ۲۸ همیار بازآفرینی است.

وی افزود: با اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر گناباد، انجام تخریب رایگان املاک واقع در بافت فرسوده توسط شهرداری گناباد انجام می‌شود که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.

حسین‌زاده با اشاره به افزایش صدور پروانه ساختمانی با کمک همیاران بازآفرینی گفت: در شش‌ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تقریباً ۱۰۰ درصد افزایش صدور پروانه داشته‌ایم.

وی همچنین موزاییک فرش قسمتی از محلات بازآفرینی و راه‌اندازی ورزش صبحگاهی در محلات و آذین‌بندی محلات با مشارکت همیاران محله را از دیگر اقدامات برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری دانست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071612953
  • خبرنگار : 30147