رویداد "همه برای یک پژوهش‌سرا" در انزلی برگزار شد

با حضور جمعی از مسئولان، خیرین آموزشی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر، رویداد "همه برای یک پژوهش‌سرا" در پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بوعلی سینا بندرانزلی برگزار شد.

در این نشست که امروز دوشنبه ۱۶ مهرماه برگزار شد، محمود یوسفی‌فر، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی اظهار کرد: محل فعالیت فعلی پژوهش‌سرای بوعلی، یکی از قدیمی‌ترین مدارس بندرانزلی و محیطی پر از خاطره برای شهروندان است.


وی با بیان اینکه ظرفیت حضور همه دانش‌آموزان مدارس شهری و روستایی، همچنین مدارس دولتی و غیردولتی در این پژوهش‌سرا فراهم شده، افزود: تلاش کردیم تا علاوه بر همکاران آموزش و پرورش، مدیران شهرستانی نیز با ظرفیت‌های این پژوهش‌سرا بیش از پیش آشنا شوند.

یوسفی‌فر با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و علمی صورت گرفته در پژوهش‌سرای بوعلی سینا بندرانزلی همچنین برگزاری یک رویداد استانی در این پژوهش‌سرا، تصریح کرد: سعی کردیم این فضا یک محیط امن برای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی دانش‌آموزان و همکاران باشد.

فعالیت ۲۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در گیلان

همچنین در این مراسم حقیقت‌خواه، مدیر نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان گیلان اظهار کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در راستای رسالت آموزش و پرورش که کشف استعدادها و ارتقای شایستگی و سطح علمی دانش‌آموزان تاسیس شده و در راستای مفاد سند تحول بنیادین فعالیت دارند.


 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشف دانش‌آموزان نخبه است، تصریح کرد: فصل ششم و هفتم سند تحول بنیادین به اهمیت مقوله پژوهش و ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان اشاره مستقیم دارد.

حقیقت‌خواه تاکید کرد: در سطح استان ۲۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم و در بین این پژوهش‌سراها؛ پژوهش سرای بوعلی سینا شهرستان بندرانزلی از جمله بهترین‌ها در سطح استان است.

مدیر نظارت و پیگیری امور پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی گیلان تاکید کرد: در حال حاضر اولویت ما در سطح استان، توسعه فعالیت‌های پژوهشی از باب کیفی است.


 

همچنین در حاشیه این مراسم رویا بابایی، مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بوعلی سینا شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این رویداد با عنوان "همه برای یک پژوهش‌سرا" نام‌گذاری شده و نیاز به حمایت همه اقشار و مشاغل در حرکت بیش از پیش این پژوهش‌سرا داریم.

بابایی با تاکید بر رویکرد علمی فعالیت‌های این پژوهس‌سرا، تصریح کرد: آزمایشگاه‌های عملی پژوهش‌سرا شامل زیست شناسی، شیمی، فیزیک، سایت کامپیوتر، ساخت و ساز چوب و فلزات است همچنین کلاس‌های هنر، کار و فناوری شامل فعالیت‌های مختلف هنری از جمله سفالگری، چاپ روی پارچه، چوب، منبت است.

وی با بیان اینکه محوریت اصلی پژوهش‌سرا؛ برگزاری مسابقات سالانه علمی پژوهشی است، گفت: دانش‌آموزان می‌توانند در محورهای ۱۲ گانه این مسابقات شرکت کنند که شامل مسابقاتی از جمله علوم آزمایشگاهی، گیاهان دارویی، رباتیک، هوش مصنوعی، هوا و فضا همچنین حمل و نقل پیشرفته دریایی است.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بوعلی سینا با تاکید بر اینکه شهرستان بندرانزلی قطب استانی هوا و فضا همچنین حمل و نقل پیشرفته دریایی گیلان است، افزود: هر شهرستان بر مبنای مهارت یا سنخیت؛ به عنوان قطب انتخاب شده و همه شهرستان‌ها مسابقات خود را برای داوری به آنجا می‌فرستند.
بابایی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای حضور دانش‌آموزان جهت حضور در پژوهش‌سرا وجود ندارد، تاکید کرد: همه دانش‌آموزان با رعایت نوبتی که از سوی مدرسه هماهنگ شده، می‌توانند در این پژوهش‌سرا و شرکت در کلاس‌های آموزشی و آزمایشگاهی حضور داشته باشند.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی بوعلی سینا با اشاره به اینکه طی سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۰۰ کلاس برگزار شد، گفت: امسال تعداد شرکت کنندگان کل شهرستان در مسابقات علمی پژوهشی ۱۴۵ نفر بودند که ۷۸ نفر منتخب شهرستانی در محورهای متفاوت داشتیم و ۳۸ اثر برگزیده استانی از بندرانزلی بود و در مجموع ۶۴ دانش‌آموز شهرستان در قالب تیم‌های گروهی یا انفرادی مقام‌آور استانی بودند.

بابایی تصریح کرد: طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، برگزیدگان کشوری مسابقات علمی و پژوهشی می‌توانند بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شوند همچنین اسامی آنها در بنیاد ملی نخبگان ثبت می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612876
  • خبرنگار : 50283