جوایزِ چندهزار یورویی برای کاریکاتورهای «نتانیاهو» و «گالانت»

مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر «هولوساید» قرار است ۲۶ هزار یورو به برگزیدگان اهدا کند.

به گزارش ایسنا نشست خبری سومین مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و امیرناصر جاوید در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

محمدحسین نیرومند در این نشست خبری اظهار کرد: با اتفاق ۷ اکتبر سال گذشته این ابهام که باید کجای تاریخ ایستاد برای هنرمند آرمان‌گرا، متعهد و روشن فکر، مشخص شده و او حالا می‌داند که طرف درست تاریخ کجاست بر همین اساس به قطعیت می‌توان گفت همه کسانی که همسو با آرمان‌های انقلابی و مقاومت هستند در طرف درست این جریان هستند. در دوره اول بسیاری از هنرمندان ترس از حضور داشتند و با اسم‌های مستعار در مسابقه شرکت کردند اما در این دوره اینگونه نیست و این نشان می‌دهد طرف درست تاریخ مشخص شده است.

نیرومند ادامه داد: دامنه این اتفاق فراگیر شده و بسیاری از هنرمندان متوجه ماجرا شده‌اند و در این مسابقه شرکت می‌کنند.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی نیز در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: هنرمندان به واقع جسورانه و به شکل آزادمنشانه در مسابقات ما شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: فراخوان سومین مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید ساعت ۶:۳۰ امروز که ۷ اکتبر است به شکل سمبلیک روی سایت ایران کارتون در قالب ۳ بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر منتشر شد.

شجاعی طباطبایی درباره انتخاب عنوان «هولوساید» تشریح کرد: هولوساید تلفیقی هنرمندانه از هولوکاست و جنوساید و نسل‌کشی است. ما با توجه به اینکه در رسانه غالب یعنی اینستاگرام، فیسبوک با محدودیت جدی روبه‌رو هستیم لازم بود از واژه‌ای استفاده کنیم که به صورت گسترده بتوان از آن بهره گرفت تا با سانسور مواجه نشود. 

او اظهار کرد: در بخش کارتون و پوستر سه موضوع را مورد نظر قرار داده‌ایم که اول بحث هولوساید و نسل کشی رژیم صهیونیستی و کشتار مستقیم مردم و نابودی کامل بافت اجتماعی و زیست محیطی غزه است، دوم بحث نسل کشی با استفاده از امکانات و سیاست‌های نژادپرستانه علیه مردم فلسطین، سوم استانداردهای دوگانه است که امریکا و دولتهای غربی با وجود سردادن شعار صلح چه نوع برخوردی با این مردم داشته‌اند. در بحث کاریکاتور چهره به سه شخصیت بنیامین نتانیاهو، یوآف گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بن گویر وزیر امنیت اسرائیل  را در نظر گرفته‌ایم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه کاتالوگ و کتاب نمایشگاه به راه یافتگان فینال این مسابقه اهدا می‌شود، درباره جوایز این رویداد گفت: جایزه ویژه این مسابقه ۵ هزار یورو برای اثر فاخر خواهد بود و به نفر اول هر سه بخش کارتون، کاریکاتور و پوستر ۳ هزار یورو، به نفر دوم ۲ هزار یورو و به نفر سوم هزار یورو اهدا می‌شود؛ همچنین دو جایزه ۵۰۰ یورویی هم به آثار این مسابقه اعطا خواهد شد و در مجموع ۲۶ هزار یورو به برگزیدگان اهدا می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد که مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذرماه است و علاقه‌مندان می‌توانند تولیدات هنری خود را به سایت ایران کارتون ارسال کنند.

مسعود نجابتی دبیر بخش پوستر مسابقه کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید گفت: برای همه ما که مسائل فرهنگی را رصد می‌کنیم، برگزاری سومین دوره این رویداد نقطه امید است. ضمن اینکه شجاعی طباطبایی هوشمندی به خرج داده و با اینکه اسم هولوکاست در فضای رسانه سانسور می‌شود و باتوجه به اینکه شاید امکان اطلاع رسانی گسترده ایجاد نشود با این ترکیب خاص، توانسته واژه‌ای به ادبیات مقاومت اضافه کند که این امر هم یکی از ویژگی‌های این مسابقه است.

وی ادامه داد: غیر از بحث خروجی، اهداف دیگری هم برای ما مهم است و اینکه ما هنرمندان همسو و همفکر و همراه در دنیا را شناسایی میکنیم و این اتفاق بسیار مبارکی است.

نجابتی با اشاره به ارتباط شجاعی طباطبایی با کارتونیست‌های سراسر دنیا و تشکیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان فعال گفت: در گرافیک ما هنوز این ظرفیت را ایجاد نکرده‌ایم و یکی از اهداف برگزاری رویدادهایی چون «فلسطین تنها نیست» همین موارد بود که ببینیم چند نفر در دنیا دعوت ما را اجابت می‌کنند و  بتوانیم هنرمندان همسو و همفکر را شناسایی کنیم. در حوزه گرافیک، طراحان معتبر جهانی به صورت مستقل کار نمی‌کنند و عموما در سندیکا عضو هستند و از آنجا اعتبار کسب می‌کنند که آن هم در سیطره صهیونیست و امریکا است.

وی ادامه داد: در فضای گرافیک این ترس و نگرانی، فضای بازار کار و از دست دادن اعتبار یا محروم شدن از موهبت‌های انجمن‌ها اتفاقی طبیعی است و ما انتظار نداریم تعداد زیادی طراح گرافیک نامدار جهان ارسال اثر کنند ولی ما معتقدیم حتی اگر ۲۰ هنرمند هم کار بفرستند ظرفیتی فعال کرده‌ایم تا طراحان گرافیک مستقل، فعال و متعهد را شناسایی کنیم و به شبکه جهانی در حوزه بین‌الملل برسیم و این نگاه برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. ما نیاز مبرم به فرآوری آثار شاخص داریم.

نجابتی در ادامه سخنانش به تبدیل آثار کارتون و کاریکاتور به پوستر را مطرح کرد و افزود: ما نیاز مبرم به فرآوری آثار شاخص داریم. آثار شاخص در فضای انتشار نیاز به برخی امکانات چون حرکت و موشن گرافی دارد. ما فکر می‌کنیم از کارتونیست‌ها دعوت کنیم تا آثارشان را به پوستر تبدیل کنند و با افزودن نوشته یا چیدمان مناسب به بازسازی آثار بپردازند و یا خودمان آثار را با کمک دوستان دبیرخانه تبدیل به پوستر ‌کنیم.

در ادامه این نشست خبری سیدامیرناصر جاوید ـ قائم‌مقام امور بین‌الملل حوزه هنری ـ با تاکید بر اینکه حوزه هنری از دیرباز قرارگاه هنرمندان آزاده عالم در مبارزه با ظلم و ظلمات بخصوص رژیم صهیونیستی و دولت تروریستی امریکا بوده و است، مسعود نجابتی، محمدحسین نیرومند و سیدمسعود شجاعی طباطبایی را سه پرچمدار در حرکت حوزه هنری در مبارزه با رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا دانست و افزود: بررسی حرکات و فعالیت این افراد گویای حضور یک جریان پویا و قدرتمند از هنرمندان مختلف جهان است که بر پایه آرمان و مسئله مشترک در حال کنش هستند. پیشتر خیلی از ارتباطات پنهان بوده اما امروزه به برکت خون بچه‌های غزه که در عالم فراگیر شده، صحبت از رژیم و گفتگو در خصوص جنایت‌هایش برای اهل هنر بسیار ساده و راحت‌تر شده است.

ناصر جاوید گفت: شاید اگر برخی جریانات پنهان بوده اما الان اینگونه نیست و ما با جریانی مشخص، هویدا، قدرتمند و موثر در دنیا مواجه هستیم که حوزه هنری و مانند حوزه هنری اگر در عالم وجود داشته باشد، باید تلاش کند تا این با جریانی که از خون سرخ بچه‌های غزه روییده تا پرچم عدالت را در جهان گسترده کند، نسبت بگیریم. اینکه شجاعی طباطبایی این روز را برای انتشار فراخوان و این نشست خبری در نظر گرفته گویای همین مسئله است چراکه یکی از اتفاقات بزرگی که مجاهدان حماس و مردم فلسطین رقم زدند این است که پرونده رژیم صهیونیستی الان در عالم گشوده شود و همه مردم دنیا و ملت‌ها با آن نسبت بگیرند و دیگر کسی نتواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد.

وی ادامه داد: با برگزاری چنین مسابقه‌هایی سعی می‌کنیم راه مخاطب اصلی این مسابقه که هنرمندان آزاده عالم هستند باز شود و افراد از این ظرفیت آگاهی یابند و متوجه شوند جریانات مختلفی در دنیا و علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد چراکه این امر باعث بالا رفتن روحیه جمعی و رسیدن به هویت جمعی می‌شود.

جاوید تاکید کرد: این مسابقه و مانند چنین رویدادهایی، مخاطب مهم دیگری هم دارد که به هر طریقی در جریان این اتفاق در حال سیلی خوردن است و حتی در نشست خبری با حضور اهالی رسانه برای انتشار خبر برگزاری این رویداد، در حال سیلی خوردن است و آن هم رژیم صهیونیستی و دولت منحوس آمریکا است که واکنش‌هایش را هم حتما خواهیم دید.

جاوید در پایان این نشست خطاب به رژیم صهیونیست و دولت آمریکا اعلام کرد: بر همین اساس کسانی که اخبار این جلسه و رویداد را می‌خوانند بدانند که جریان‌های مختلف هنری در رشته‌های مختلف به برکت حرکتی که در طوفان الاقصی رقم خورد در نقاط مختلف جهان در حال کار کردن هستند. ممکن است خیلی از این جریانات که به همت حوزه هنری در حال انجام است را بدانید و برخی را ندانید که البته اهمیتی هم ندارد و تنها چیزی که مهم است این است که شما لحظه به لحظه در حال کتک خوردن از هنرمندان آزاده جهان هستید و آنقدر کتک خواهید خورد که خودتان بار خود را جمع کنید و بروید.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403071612853
  • خبرنگار : 71614

برچسب‌ها