بازدید میدانی رئیس کل دادگستری استان گیلان از مرز و گمرک آستارا

رئیس کل دادگستری استان گیلان در راستای بررسی وضعیت عملکرد و روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و اجرای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم بازدیدهای میدانی و تعیین تکلیف اموال موجود در انبارهای گمرک، از انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا، پل مرزی مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین محوطه گمرک مرز زمینی آستارا بازدید کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری استان گیلان عصر امروز دوشنبه ۱۶ مهر به همراه معاونین قضایی دادگستری گیلان، دادستان عمومی و انقلاب آستارا، رئیس دادگستری آستارا، مدیر کل گمرک آستارا و مدیر انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا در راستای بررسی وضعیت عملکرد و روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و اجرای دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر لزوم بازدیدهای میدانی و تعیین تکلیف اموال موجود در انبارهای مختلف گمرک و همچنین سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، با حضور در شهرستان آستارا از انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا، محوطه گمرک مرز زمینی آستارا و همچنین پل مرزی مشترک دو کشور همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شمال غربی استان گیلان بازدید کردند و ضمن مشاهده انواع کالاهای متروکه و رسوبی موجود در انبارهای گمرک آستارا، موانع موجود را برای تعیین تکلیف نهایی بررسی نمودند.

 

رئیس کل دادگستری استان گیلان در جریان  این بازدیدها در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت و جایگاه شهرستان مرزی بندر آستارا و تردد و صادرات و واردات روان در مرز، بر ضرورت تعیین تکلیف اساسی اموال موجود در انبارهای عمومی و خدمات گمرکی آستارا تاکید کرد.

صادقی نیارکی با اشاره به بازدید های سرزده از دادگستری و همچنین اماکن مختلف اقتصادی و گمرکی، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که ما در سطح کشور با آن مواجه هستیم بحث مربوط به تعیین تکلیف اموال دپو شده و تملیکی متعلق به بخش خصوصی یا دستگاه های مختلف دولتی یا غیر دولتی است که همواره مورد تاکید ریاست محترم قوه قضاییه بوده است.

 

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف این اموال در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد، گفت: همانطوری که به وضوح قابل مشاهده است وضعیت اموال تملیکی در انبارهای عمومی کشور و استان گیلان نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت است و در حال حاضر شرایط نگهداری این اموال به صورت مکانیزه و هوشمند مدیریت می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان گیلان، افزود: گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین مدیریت گمرکات استان گیلان در زمینه تعیین تکلیف اموال تملیکی در سطح گمرکات گیلان نقش بسیار خوبی داشتند.

صادقی نیارکی، ادامه داد: ما امروزمان با گذشته در زمینه نگهداری اموال تملیکی در گیلان قابل قیاس نیست و پیشرفت هایی داشتیم.

صادقی نیارکی اهمیت صادرات و واردات و تجارت مرزی را یادآور شد و افزود: مطابق قوانین موجود هر کالایی که وارد گمرک می‌شود یا از گمرک خارج می‌شود باید بر اساس آن ترخیص یا نگهداری شود و در مجموع تمام تلاش‌ها بر این است که از قاچاق جلوگیری شود و زیر سه ماه اموال در انبارها نگهداری و سریع ترخیص شود و شاهد دپوی طولانی مدت کالاها در گمرک نباشیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۷ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و از مرزهای فعال ریلی، زمینی و دریایی برخوردار است.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612829
  • خبرنگار : 50532