مدیر درمان تامین اجتماعی البرز:

اجرای نظام ارجاع باعث دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت می‌شود

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز گفت: واقعیت نظام سلامت کشور این است که هزینه‌های درمانی می‌تواند بسیاری از خانواده‌ها را در مسیر لغزنده‌ای قرار دهد که هر لحظه آن خانواده را زیر خط فقر بکشاند و تامین اجتماعی آنجایی که بیمه شده دچار بیماری‌های سخت و صعب العلاج می‌شود در کنار سایر تعهدات خود، با ارائه خدمات رایگان حفاظت و صیانت از بیمه شدگان را بر عهده دارد تا از این مسیر لغزنده عبور کنند.

به گزارش ایسنا، داریوش طاهرخانی در همایش آموزشی نیروهای جدیدالاستخدام تامین اجتماعی استان که روز دوشنبه ۱۶ مهرماه در محل سالن اجتماعات بیمارستان تخصصی البرز برگزار شد، اظهار کرد: برای اولین بار در دنیا تامین اجتماعی در ایران شکل گرفته است. هنگامی که در جوامع غربی برده داری و به کارگیری انسان‌ها بدون حق و مزدی مرسوم بود، براساس سنگ نوشته‌ها در ایران باستان کارگران علاوه بر دریافت مزد از غرامت دستمزد کارافتادگی و مستمری بازماندگان برخوردار بوده‌اند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز افزود: تامین اجتماعی بیش از هر زمان و مکانی، در قرن‌ها پیش در کشور ایران شکل گرفته است و به لحاظ تاریخی ایران پیشرو خدمات تامین اجتماعی بوده است.

وی ادامه داد: اکنون که شما به خانواده بزرگ تامین اجتماعی پیوسته‌اید مسئولیت و تعهد بسیار مهمی بر دوش شماست. کار کردن در تامین اجتماعی با سایر حوزه‌ها بسیار متفاوت است چرا که بر خلاف سایر حوزه‌ها که از منابع دولتی و عمومی حاصل می‌شود در تامین اجتماعی از محل پرداخت حق بیمه افرادی تامین می‌شود که این افراد پرتلاش ترین، زحمتکش‌ترین و شریف‌ترین افراد جامعه که همان کارگران هستند حاصل می‌شود و بر این اساس حفظ و صیانت منابع صندوق تامین اجتماعی بسیار مهم و حساس است.

وی عنوان کرد: با شروع کار خویش باید بدانید آن کسانی که ما به آنها خدمت می‌دهیم شرکای ما هستند و افرادی هستند که در شکلگیری این صندوق نقش آفرینی کرده‌اند بنابراین در پشت میز و جایگاهی که قرار می‌گیرید نباید آن میز فاصله‌ای بین شما و آنها ایجاد کند بلکه همه باید در یکسو و در کنار هم باشید.

طاهرخانی با اشاره به نقش تامین اجتماعی در صیانت و حمایت از بیمه شدگان گفت: واقعیت نظام سلامت کشور این است که هزینه‌های درمانی می‌تواند بسیاری از خانواده‌ها را در مسیر لغزنده‌ای قرار دهد که هر لحظه آن خانواده را زیر خط فقر بکشاند و تامین اجتماعی آنجایی که بیمه شده دچار بیماری‌های سخت و صعب العلاج می‌شود در کنار سایر تعهدات خود، با ارائه خدمات رایگان حفاظت و صیانت از بیمه شدگان را بر عهده دارد تا از این مسیر لغزنده عبور کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان البرز بیان کرد: دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان بهداشتی و درمانی و دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی رایگان دو شاخص مهم حوزه درمان است که در نهادینه سازی آنها باید تلاش کنیم.

وی افزود: بخشی از این مهم بر دوش سیاستگذار حوزه تامین اجتماعی است و بخشی نیز بر دوش ما ارائه دهندگان خدمات و بخشی نیز بر دوش بیمه شدگان است که خدمت را دریافت می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: در دسترسی عادلانه مردم به خدمات رایگان خدمات درمانی تامین اجتماعی، خدمات باید طوری توزیع شود که بیمه شدگان دسترسی عادلانه داشته باشند نه اینکه در یک نقطه یا شهری تجمع خدمات رایگان وجود داشته باشد و در نقطه دیگر مردم محروم از خدمات باشند. در دستیابی عادلانه بیمه شدگان به خدمات درمانی نیز مشکلات بسیاری وجود دارد و هنوز بعد از سال‌ها نتوانسته‌ایم توفیقی در رفع این مشکلات داشته باشیم.

طاهرخانی با اشاره به لزوم اجرای نظام ارجاع به عنوان راه حل این مشکلات بیان کرد: عوامل زیادی در عدم دستیابی عادلانه مردم به خدمات وجود دارد و راهکار آن هم دیده شده است اما هیچوقت عملیاتی نشده و آن اجرای نظام ارجاع است که در صورت اجرای مناسب آن نیازمندان واقعی در چرخه نظام ارجاع از خدمات نیازهای واقعی برخوردار خواهند شد.

وی افزود: واقعیت موجود این است که در بسیاری از تخصص‌ها و خدمات شاهدیم که درصد قابل توجهی از افراد که ظرفیت‌ها را اشغال کرده‌اند کسانی هستند که نیاز به آن خدمات نداشته و در نتیجه دسترسی نیازمندان واقعی به خدمات را محدود کرده‌اند و نتیجه این واقعیت تلخی است که آن عده‌ای که نتوانسته‌اند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی یابند یا چشم بر ادامه درمان بسته‌اند که عوارض و نتایج بسیاری را به وجود آورده است و یا اینکه گاها برای دریافت خدمات مورد نیاز خود مجبور به هزینه‌های بسیار شده و سبد خانوار خود را محدود کرده‌اند.

وی در پایان خطاب به کلیه نیروی جدالاستخدام گفت: اساسا در مراکز تامین اجتماعی با مراجعینی سر و کار داریم که هر چند به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی افراد بسیار محترم و دارای شاخصه‌های بالایی هستند ولی گاها به لحاظ اقتصادی در دهک‌های مطلوبی قرار ندارند و من تقاضا دارم با خود و خدای خویش عهد ببندید قبل از اینکه وارد مجموعه شوید و شروع به کار نمایید صیانت از حقوق آنها و صندوق تامین اجتماعی را مد نظر داشته و در دستور کار خویش قرار دهید. مسیر خدمت در تامین اجتماعی سخت، شیرین و پر نعمت است امیدوارم که در این مسیر سربلند و سرافراز باشید.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403071612790
  • خبرنگار : 50022

برچسب‌ها