رئیس اداره امور عشایر گیلان عنوان کرد

تولید ناخالص ۷۵۰۰ میلیارد ریالی عشایر گیلان

رئیس اداره امور عشایر گیلان، ۰.۲۶ درصد جمعیت استان را عشایر دانست و گفت: ارزش ناخالص تولیدات عشایر استان در نیمه نخست امسال معادل ۷۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

فریدون طالبی در گفت وگو با ایسنا، آخرین آمار ثبتی مبنای سازمان آمار ایران را شامل ۱۵۹۸ خانوار عشایر با جمعیت ۶۵۴۵ نفر در استان گیلان دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ۳۹۰۸ خانوار عشایر با جمعیت ۱۴ هزار و ۹۲۸ نفر در ۱۱ شهرستان گیلان شناسایی شده که جهت بروزرسانی به سازمان آمار ایران ارسال می‌شود.

وی با اشاره به پیشگامی عشایر در بخش های سیاسی و اقتصادی کشور، افزود: عشایر در تولید گوشت قرمز و لبنیات فعال هستند، اما عشایر محروم‌ترین قشر تولیدکننده محسوب می‌شوند، زیرا در مناطق صعب العبور و شرایط سخت آب و هوایی به تولید می‌پردازند.

رئیس اداره امور عشایر گیلان ۰.۲۶ درصد جمعیت استان را عشایر دانست و تصریح کرد: این ۳۹۰۸ خانوار ۱۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می کنند؛ همچنین شاهد تولید سالانه ۶۰۰۰ تن شیر و مواد لبنی توسط عشایر استان هستیم.

طالبی با اشاره به تولید پشم گوسفندی توسط عشایر، خاطرنشان کرد: عشایر گیلان سالانه ۵.۵ تن انواع گیاهان دارویی و دو تن عسل و ۲۵ هزار مورد انواع صنایع دستی را تولید می‌کنند. ارزش ناخالص تولیدات عشایر استان در نیمه نخست امسال نیز معادل ۷۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه محصولات تولید شده توسط عشایر در مناطق عشایری عرضه مستقیم می‌شود، گفت: در ایام تعطیلات با برپایی سیاه چادرهای عشایر، شرایط عرضه مستقیم محصولات به گردشگران را فراهم می‌کنیم؛ همچنین شاهد حضور عشایر در بازارچه‌های دائمی و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و استانی هستیم.

رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به نقش مهم شرکت‌های تعاونی در تکمیل زنجیره تولید محصولات عشایر، ادامه داد: زنجیره تولید گیاهان دارویی و صنایع دستی و صنایع لبنی و گوشت قرمز را دنبال می‌کنیم.

وی از افتتاح یک غرفه دائمی محصولات عشایر در میدان گیل رشت خبر داد و بیان کرد: بیش از نیمی از عشایر استان در شهرستان تالش هستند و دو شرکت تعاونی عشایری فعال در شهرستان‌های تالش و رضوانشهر داریم.

طالبی با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۱۰ پروژه عمرانی مربوط به احداث ایل راه و ابنیه فنی شامل پل های نفررو و آب نما و... را اجرایی کردیم، گفت: ۳۱ پروژه عمرانی در ایل راه‌ها نیز اجرا شده که شامل تسطیح و شن‌ریزی و مرمت ۱۵۲ کیلومتر است.

وی از انجام مطالعات آبرسانی و احداث راه نیز خبر داد و تصریح کرد: سالانه بیش از ۴۰ هزار متر لوله آب را در مناطق عشایری توزیع می کنیم و در نیمه نخست امسال نیز ۴۳ هزار متر انواع لوله و ۹۸ دستگاه آبشخور دامی و ۳۸ دستگاه مخزن ذخیره آب را توزیع کردیم؛ همچنین ۳۴ پروژه آبرسانی اجرا شده و ۷۵۰ خانوار از آب شرب بهره مند شدند.

رئیس اداره امور عشایر گیلان زندگی ایلی و طایفه ای، امرار و معاش از طریق دامداری و کوچ به همراه خانواده را سه شرط عشایر دانست و بیان کرد: در گیلان ۱۰ هزار بهره بردار دام سبک داریم که در قالب دامدار کوچنده از خدمات حوزه عشایری بهره مند می شوند.

وی از پیگیری افزایش سهمیه آرد خانوارهای عشایر خبر داد و اضافه کرد: در تالش و رضوانشهر سهمیه آرد هفت کیلویی به ازای هر نفر در ماه را برای عشایر ثبتی مبنا به ۱۲ کیلو افزایش دادیم و پیگیر سایر مناطق هستیم.

طالبی با اشاره به تامین ۱۰۳ دستگاه پنل خورشیدی برای خانوارهای عشایر استان طی دو سال گذشته، تاکید کرد: براساس آیین نامه ساماندهی عشایر، ۵۰ دستگاه موظف به خدمات رسانی به عشایر هستند که در گیلان با ۲۲ دستگاه مرتبط هستیم.

وی همچنین از اصلاح نژاد دام سبک عشایر از طریق به گزینی ۹۷۰ راس دام طی سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: شاهد افزایش ۱۸.۲ درصدی دوقلوزایی در دام عشایر بودیم و امسال نیز ۲۰۰۰ راس دام را تحت پوشش قرار می دهیم.

رئیس اداره امور عشایر گیلان از افتتاح ۹.۵ کیلومتر ایل راه در شهرستان تالش با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال همزمان با روز ملی عشایر امسال خبر داد و یادآور شد: در راستای توسعه پایدار گردشگری عشایر آماده پرداخت تسهیلات کم بهره اشتغال به عشایر استان هستیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071612772
  • خبرنگار : 50040