آسیب‌پذیری آمریکا در برابر بحران نفتی خاورمیانه

سطح پایین ذخایر اضطراری نفت در آمریکا، این کشور را در برابر احتمال مختل شدن عرضه خاورمیانه در صورت تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، آسیب‌پذیر ساخته است.

به گزارش ایسنا، آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت جهان است که روزانه ۱۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. با این حال، آمریکا همچنین بزرگترین مصرف کننده نفت، صادرکننده بزرگ و کشوری با ذخایر نفت استراتژیک خالی است. هارولد هام، بنیانگذار شرکت «کانتیننتال ریسورسز»، آمریکا را در برابر شوک نفتی، «به طور غیرمعمولی آسیب پذیر» خواند.

تا همین یک ماه پیش، چنین شوکی بعید به نظر می‌رسید. جنگ در خاورمیانه از یک سال پیش آغاز شده بود و عرضه نفت مختل نشده بود. اما اوضاع هفته گذشته پس از عملیات وعده صادق ۲ و پرتاب موشک‌های دقیق ایران علیه «اسرائیل» تغییر کرد. رژیم صهیونیستی تهدید کرد انتقام خواهد گرفت و ایران هم هشدار داد به هر گونه حمله این رژیم، پاسخ خواهد داد.

ظرف مدت چند ساعت، عرضه نفت از خاورمیانه دیگر مطمئن نبود. یک روز بعد، پس از اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به رسانه‌ها اعلام کرد کاخ سفید سرگرم مذاکره با «اسرائیل» درباره حملات به تاسیسات نفتی ایران است، این امنیت حتی کمتر شد. اشاره به این مذاکرات، باعث افزایش قیمت نفت شد اما  اکنون زمان مناسبی برای افزایش قیمت نفت در آمریکا نیست.

هارولد هام، هفته گذشته به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: آنها ذخایر نفت استراتژیک را تخلیه کرده‌اند و ذخایر پالایشگاه‌ها در آمریکا در سال‌های اخیر، به پایین‌ترین حد خود رسیده است. و شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی به آن نیاز دارید. این چیزی شبیه به داشتن بنزین در ماشینتان است. وی افزود: ما در موقعیت غیرعادی آسیب‌پذیری قرار داریم. همه در حال حاضر به خاورمیانه نگاه می‌کنند و در چهار سال گذشته چنین بوده است؛ اما رئیس‌جمهوری داشتیم که صادقانه بگویم در خانه نبود.

اظهارات بی‌پرده این مدیر نفتی، یک واقعیت تلخ برای آمریکا است. ذخایر نفت استراتژیک آمریکا پس از اینکه دولت بایدن برای کنترل قیمت بنزین پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، مقدار زیادی نفت را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه کرد، به پایین‌ترین حد خود در ۴۰ سال اخیر سقوط کرد.

با این حال، از آن زمان، دولت فدرال به دلیل قیمت‌های بسیار بالا، به کندی مشغول پر کردن مجدد این ذخایر شده است. برخی حتی استدلال کرده اند که آمریکا دیگر نیازی به ذخایر استراتژیک ندارد، زیرا خود بزرگترین تولید کننده جهان است. اما به نظر می‌رسد این عده فراموش کرده اند که اولا، نفت در سطح جهانی معامله می‌شود و ثانیا، آمریکا ممکن است بزرگترین تولید کننده نفت باشد، اما در عین حال، بزرگترین مصرف کننده است و روزانه حدود هفت میلیون بشکه بیشتر از تولید خود مصرف می‌کند و این امر، آمریکا را در برابر نوسانات قیمت جهانی آسیب پذیر می‌سازد.

البته قرار نیست به زودی بحرانی روی دهد. با این حال، این احتمال که ممکن است جریان نفت خاورمیانه مختل شود، برای ایجاد تنش در اقتصادی که اخیرا به حدی بهبود یافت تا در نهایت کاهش نرخ بهره را برای بانک مرکزی متقاعد کننده سازد، کافی است. آمریکا هنوز از نظر اقتصادی شکننده است و البته افزایش قیمت نفت یک ماه قبل از انتخابات می‌تواند برای حزب حاکم فعلی، کشنده باشد.

فایننشیال تایمز به نقل از یک مقام دولت بایدن، نوشت: برخلاف انتقادات، دولت فدرال فعلی، با دو برابر کردن گذار انرژی و خرید نفت برای ذخایر استراتژیک، امنیت انرژی آمریکا را تقویت کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر، سطح ذخایر اضطراری آمریکا به اندازه مصرف حدود ۱۹ روز است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403071612726
  • خبرنگار : 71263