بررسی صحت عملکرد صحیح کنتورهای برق مشترکان زنجانی

مدیر دفتر هوشمندسازی و کنترل لوازم اندازه‌گیری حوزه معاونت خدمات مشترکان شرکت توزیع برق زنجان گفت: در راستای صحت عملکرد صحیح کنتورهای برق مشترکان استان زنجان، ۴۱۲۰ دستگاه کنتور در۶ ماهه اول سال در آزمایشگاه کنتور شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان مورد تست و آزمایش قرار گرفت که ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

مهدی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بررسی صحت عملکرد صحیح کنتورهای مشترکان، یک راهکار و اولویت بالا در کاهش تلفات برق در شرکت‌های توزیع است.

وی ضمن تشریح عملکرد گروه کنترل لوازم و آزمایشگاه شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، تصریح کرد: فعالیت‌های دفتر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، بسیار حساس است و برای کمک به ارتقای کیفیت لوازم اندازه‌گیری انجام می‌گیرد. به همین منظور همه ساله برنامه‌های دقیق و متنوعی برای اطمینان از عملکرد صحیح کنتورهای نصب شده در شبکه با عنوان برنامه تست و بازرسی در امورهای اقماری وجود دارد.

وی افزود: هر ساله هزاران کنتور به دلایل مختلف از جمله  افزایش و کاهش آمپراژ، تعویض معیوب به سالم، هوشمندسازی، برکناری برق موقت و غیره از شبکه توزیع برکنار می‌شود که در کنار برنامه‌های تست و بازرسی میدانی برای کنتورهای برکنار شده از شبکه، برنامه‌ای با عنوان تست و بازرسی در آزمایشگاه وجود دارد و الزاما همه کنتورهای برکنار شده از شبکه تحویل آزمایشگاه لوازم اندازه‌گیری شده و این آزمایشگاه مرجع تصمیم‌گیری در خصوص صحت اندازه‌گیری و سلامت کنتور از لحاظ استفاده مجدد یا اسقاط و یا ارسال به گارانتی و تعمیر است.

شهری با اشاره به اینکه کنتور مهم‌ترین تجهیز اندازه‌گیری انرژی الکتریکی در شرکت‌های توزیع برق است و اطمینان از عملکرد صحیح آن حائز اهمیت فراوان ما است، گفت: اهمیت کنتور در اندازه‌گیری انرژی الکتریکی به جهت ارزش ریالی کنتور خصوصا در کنتورهای هوشمند بسیار بالا است، به  همین منظور  کنتورها در آزمایشگاه ابتدا از نظر سخت‌افزاری کنترل شده و سپس با استفاده از میز تست آزمایشگاهی، نرم‌افزار و درصد خطای آن تست و در صورتی که خطا در محدوده استاندارد باشد، کنتور سالم تشخیص داده شده و به چرخه استفاده مجدد باز م‌شود در غیر این صورت، در صورت داشتن گارانتی یا مقرون به صرفه بودن بازسازی آن، به کارخانه سازنده ارسال شده و یا در آزمایشگاه بازسازی می‌شود.

مدیر دفتر مدیر دفتر هوشمندسازی و کنترل لوازم اندازه‌گیری افزود: در همین راستا و با توجه به تکلیف شرکت به اهمیت مدیریت دارایی‌های فیزیکی و حداکثر بهره‌برداری از تجهیزات قابل بازیابی، دفتر هوشمندسازی و کنترل لوازم اندازه‌گیری در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اقدام به تست و ارزیابی کنتورهای برکناری که در نتیجه پروژه‌های هوشمندسازی و یا علل دیگر تعویض و تحویل آزمایشگاه شده‌اند، کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ تعداد ۴۱۲۰ دستگاه انواع کنتور در امورهایی اجرایی برکنار و وارد آزمایشگاه لوازم اندازه‌گیری شده است که از این رقم، تعداد ۲۵۸۰ دستگاه کنتور غیرقابل استفاده تشخیص داده شده و اسقاط شد و از ورود مجدد آنها به شبکه جلوگیری شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071612690
  • خبرنگار : 50160