معاون دادگستری استان خبر داد

کاهش ۴.۵ درصدی آمار سرقت در لرستان

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان از کاهش ۴.۵ درصدی آمار سرقت در سال ۱۴۰۲ در این استان خبر داد.

بیژن دارایی امروز (۱۶ مهر ماه) در سومین جلسه قرارگاه استانی پیشگیری از سرقت ضمن محکومیت شهادت سید مقاومت سید حسن نصرالله توسط رژیم جعلی صهیونیست و اظهار امیدواری بر تداوم راه ایشان، بر ضرورت اجرای دقیق مصوبات جلسات گذشته تأکید و اظهار کرد: در این قرارگاه سیاستی در پیش گرفته شده است تا در هر جلسه تعدادی از مدیران مرتبط دعوت و با تعیین قدرالسهم آنان در پیشگیری از سرقت مشارکت آنان در اجرای مصوبات و برنامه­‌های پیشگیرانه جلب شود.

وی از روند کاهشی سرقت در سال گذشته خبر داد و گفت: آمار سرقت در استان ۴.۵ کاهش همراه بوده است. همچنین استمرار این روند کاهشی در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی استان در نتیجه اجرای مصوبات این قرارگاه و کمیته‌های شهرستانی ذیل آن در تمامی حوزه‌های قضایی استان است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری لرستان ضمن انتقاد شدید از عدم همکاری شورای هماهنگی بانک‌های استان، عدم وجود صندوق امانات به اندازه نیاز استان و مطابق استانداردهای مربوط و همچنین وجود ۱۹۳ بانک در استان بدون داشتن ضریب امنیتی لازم (بویژه از حیث نیروهای نگهبان مسلح) را حاکی از ناکارآمدی مدیران این حوزه دانست و ضمن ملزم دانستن شورای هماهنگی بانک‌های استان برای مرتفع کردن این کاستی‌ها، تأکید کرد: بدون شک در صورت وقوع هرگونه سرقت و حادثه‌ای در نتیجه این کم کاری‌ها، مسئولیت برعهده شورای هماهنگی و مدیران شعب بانک­‌های مربوط است و از باب ترک فعل باید پاسخگو باشند.

دارایی به نقش پیشگیرانه آموزش‌ و پرورش در سرقت از دو جنبه خود مراقبتی از مجموعه و آگاهی‌بخشی برون‌سازمانی اشاره و اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح قاضی در مدرسه و با تمرکز این طرح روی سرقت، تلاش بر آن است که در قالب یک کار مشترک از سوی همکاران قضایی آموزش و هشدارهای قضایی لازم به کادر مدارس، دانش‌آموزان، اولیا و ... داده شود.

وی با توجه به گزارش اداره کل آموزش‌ و پرورش استان و فرماندهی انتظامی استان مبنی بر کمبود حدود هزار و ۲۵۰ نفر نیروی نگهبان در آموزش‌ و پرورش استان و وجود تعداد زیادی مدارس بدون نگهبان، از مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان خواست تا با فوریت و طی هماهنگی با فرماندهی انتظامی استان نسبت به تأمین امنیت این مدارس با بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های انتظام تحت نظارت نیروی انتظامی یا به طرق مقتضی دیگر اقدام شود.

معاون دادگستری لرستان با توجه به بانک اطلاعاتی تهیه شده از محکومان و متهمان متواری در جرم سرقت، از مدیرکل زندان‌های استان و رئیس پلیس آگاهی استان خواست تا طی هماهنگی با معاون دادستان مرکز استان با جدیت در جهت دستگیری این افراد برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، افزود: مسلماً بخش قابل‌ توجهی از سرقت­‌های جدید توسط همین افراد با سابقه صورت می­‌گیرد و دستگیری آنان بر کاهش پیشگیری از جرم سرقت تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

دارایی ضمن تقدیر از همکاری شرکت مخابرات استان با شهرداری مرکز استان در تقویت پایش تصویری مرکز استان، این دستاورد را پس از سالیان متمادی نتیجه مصوبات جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و قرارگاه حاضر دانست و بر استمرار و پیاده‌سازی آن در تمامی شهرستان‌های دیگر نیز تأکید کرد.

وی در این رابطه با اشاره به نقش بازدارنده پایش تصویری در بسیاری از جرائم بویژه سرقت، از دادستان‌های دیگر حوزه‌های قضایی خواست تا با همکاری شرکت مخابرات استان و رفع موانع احتمالی نسبت به تکمیل پروژه پایش تصویری در حوزه قضایی خود اهتمام ویژه داشته باشند.

معاون قضایی اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری لرستان ضمن اشاره برخی از نقاط بدون پوشش مخابراتی (بویژه در محل‌های پر تردد و تفریحی) از مدیرعامل شرکت مخابرات استان خواست تا نسبت به شناسایی این نقاط و پوشش مخابراتی آن‌ها به‌عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری و مقابله با سرقت و دیگر جرائم اقدام شود و در عین‌ حال با توجه به گزارش مدیرعامل شرکت مخابرات استان راجع به برخی موانع، از معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خواست تا در هماهنگی با دادستان‌های مربوط در جهت رفع این موانع همکاری لازم به عمل آید.

دارایی با اشاره به نقش قابل‌ توجه پیاده‌سازی طرح نظارت و کنترل الکترونیکی بر سارقان حرفه‌ای در پیشگیری از سرقت پیرو مصوبات جلسات گذشته شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و قرارگاه حاضر، بر لزوم جدیت در پیشرفت این طرح و ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و جامعی از سارقان حرفه‌ای مطابق دستورالعمل مربوط توسط فرماندهی انتظامی تأکید و در عین‌ حال حسب گزارش پلیس آگاهی استان اجرای این طرح برای ۹۱ نفر از سارقان مشمول را در این مدت به‌عنوان یکی از نتایج مصوبات جلسات گذشته قابل‌ تقدیر دانست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403071612679
  • خبرنگار : 50176