ظریفیان: عدالت اجتماعی، اقناع جامعه و افزایش توان نظامی، بازدارندگی کشور را ارتقا می‌دهد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: عدالت اجتماعی، اقناع جامعه و افزایش توان نظامی برای ارتقای توان بازدارندگی کشور اهمیت دارد. اگر این عوامل متوازن نباشد، پیشگیری و تاب‌آوری به اندازه‌ای که می‌خواهیم بدست نمی‌آید.

غلامرضا ظریفیان درگفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت افزایش بازدارندگی برای کشور در مقابل دشمنان، اظهار کرد: حمایت مردمی از سیاست‌های نظام یکی از مولفه‌های بازدارندگی کشور است. تکیه انقلاب اسلامی به قدرت نرم بوده و مهمترین شاخص قدرت نرم، حمایت مردم است. همه موفقیت‌های نظام در این چهار دهه چه در تاسیس نظام، چه دفاع مقدس، چه انتخابات‌ها، چه پیشرفت‌های علمی، فناوری و نظامی وقتی بدست آمده است که از پشتیبانی مردمی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: قدرت نظامی برای هر کشوری لازم است و نقش بازدارندگی دارد، اما توان نظامی تنها مولفه بازدارندگی نیست. به طور مثال شوروی توان نظامی داشت و اَبَرقدرت بود، اما آسیب دیدن آرمان‌ها و اصول بنیادین آن جامعه  و فقدان رضایتمندی مردم موجب فروپاشی آن نظام شد. رضایت مردم مثل اکسیژن برای شش‌ها و آب برای حیات است. رضایت و پشتوانه مردمی مبنای مشروعیت و قدرت نظام است. در قانون اساسی کشور هم تصریح شده است که حاکمیت از آن خداست،  ولی به مردم واگذار شده است.

این فعال سیاسی افزود: ما در کشور برای جلب رضایت مردمی باید بر بنیادهای عرفی بشری، بنیادهای قرآنی و دینی و سیره پیامبر(ص) و ائمه تکیه کنیم. بر این اساس مهمترین عامل رضایت جامعه، توزیع عادلانه قدرت، ثروت و کرامت است. به میزانی که عدالت در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و منزلتی خوب توزیع شود و جامعه احساس کند که تبعیض و فاصله طبقاتی کم است، رضایت آنها هم بیشتر خواهد شد.

ظریفیان خاطرنشان کرد:‌ در حکومتی که براساس رضایت مردم اِعمال حاکمیت می‌کند،  اقناع اهمیت زیادای دارد، بر این اساس تصمیمات آن نظام با اقناع جامعه اجرا می‌شود. ما در زمینه اقناع در حوزه‌های سیاست داخلی، خارجی، سبک زندگی مخصوصا در ارتباط با جوانان مشکل داریم. برخی سیاست‌های نظام بدون توجه به نیازهای جامعه تدوین می‌شود و کسانی که مجری آن سیاست‌ها هستند، درکی از روان‌شناسی اجتماعی، جامعه شناسی  و نحوه ارتباط با جامعه به خصوص با جوانان ندارند.

وی با اشاره به اهمیت عدالت اجتماعی و اقناع جامعه برای ارتقای رضایت جامعه و افزایش توان بازدارندگی کشور، گفت: به موازات این دو اصل، قدرت نظامی هم برای افزایش توان بازدارندگی کشور اهمیت دارد. عدالت اجتماعی، اقناع جامعه و افزایش توان نظامی برای ارتقای توان بازدارندگی کشور اهمیت دارد. اگر این عوامل متوازن نباشد، پیشگیری و تاب‌آوری به اندازه‌ای که می‌خواهیم بدست نمی‌آید. همچنین جنگ اخیر در خاورمیانه ثابت کرد توان نظامی، هوش مصنوعی و تحولات در فناوری‌های نوین اهمیت زیادی یافته است و ما هم برای ارتقای توان نظامی باید به این مسائل توجه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403071612629
  • خبرنگار : 71480