معاون بهبود تولیدات دامی استان خبر داد

پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تُن تخم‌مرغ در همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از پیش‌بینی تولید ۲۰ هزار تن تخم‌مرغ تا پایان سال‌جاری در این استان خبر داد.

علی دولو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: تولید سالیانه تخم‌مرغ استان همدان ۱۸ هزار ۵۰۰ تن بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان تولید تخم‌مرغ تا پایان سال‌جاری به ۲۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

وی افزود: استان همدان دارای ۳۰ واحد مرغ تخم‌گذار با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار بوده که در سال گذشته این تعداد از واحدهای مرغ تخم‌گذار سطح استان دارای ۱۸ هزار ۵۰۰ تن تولید تخم‌مرغ بوده‌اند.

دولو با بیان اینکه تمامی واحدهای مرغ تخم‌گذار سطح استان همدان فعال هستند و به چرخه تولید آمده‌اند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این تعداد واحد، ۱۹ واحد مرغ مادر تخم‌گذار نیز در سطح استان در زمینه تخم‌مرغ نطفه‌دار دارای فعالیت است.

وی تولید روزانه تخم‌مرغ استان همدان را میانگین ۵۰ تا ۵۵ تن برشمرد و بیان کرد: میانگین سرانه مصرف تخم‌مرغ در سطح کشور سالیانه ۲۰۰ عدد بوده که سرانه مصرف تخم مرغ استان همدان نیز همین میزان است .

دولو اضافه کرد: با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بر آن هستیم که میزان سرانه مصرف سالیانه تخم‌مرغ استان همدان به عنوان یک غذای کامل و در دسترس افزایش دو چندان پیدا کند و این ماده غذایی کامل بیشتر در سبد غذایی خانواده به‌ویژه در میام وعده و صبحانه قرار بگیرد.

وی تولید سالیانه تخم‌مرغ کشور را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برشمرد و گفت: در شهریور ماه امسال ۱۱۲ هزار تن تخم‌مرغ در سطح واحدهای مرغ تخم‌گذار کشور تولید شده است.

دولو همچنین از صادرات ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ از ابتدای امسال تاکنون در کشور خبر داد و یادآور شد: کشور ایران در تولید تخم مرغ رتبه نهم جهانی را داراست.

وی با اشاره به ۱۷ مهرماه روز جهانی تخم‌مرغ، بیان کرد: تخم‌مرغ یک منبع عالی و مقرون به صرفه از مواد مغذی با کیفیت بالا است و پتانسیل کمک به تغذیه جهان را دارد.

دولو با بیان اینکه یک تخم‌مرغ بزرگ ۱۳ ویتامین و مواد معدنی ضروری و شش گرم پروتئین را فراهم می‌کند، افزود: مصرف روزانه تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان درحال رشد، ورزشکاران و  بزرگسالان سالم به‌دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود چرا که تخم‌مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می‌تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه تخم‌مرغ منبع بسیار خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری برای بدن است، گفت: پروتئین تخم‌مرغ از سایر منابع پروتئینی مانند لبنیات، گوشت و حبوبات غنی‌تر بوده و ارزش غذایی بالایی دارد و دارای تمام اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی انسان است. تخم‌مرغ در گروه گوشت و ماکیان قرار دارد و می‌توان آن را به‌طور متناوب به جای گوشت قرمز، ماهی و مرغ استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، به‌دلیل اهمیت بالای خواص تخم‌مرغ، روز ۱۷ مهر برابر با هشتم اکتبر را روز جهانی تخم‌مرغ نامیده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071612600
  • خبرنگار : 50037