علل بالا بودن آمار قاچاق سوخت در فارس

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه میزان قاچاق سوخت در این استان بالاست، به تبیین دلایل بالا بودن این آمار پرداخت.

اسدالله طاهری حسین‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه در استان فارس هر هفته شاهد قاچاق سوخت هستیم، گفت: بدون استثنا هر هفته یک، الی دو یا سه مرتبه قاچاق سوخت را در استان کشف می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بازرسی‌های شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان فارس به صورت هفتگی انجام می‌شود، افزود: یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که در استان مواجه هستیم این است که پالایشگاه شیراز گنجایش تأمین سوخت استان فارس را ندارد، به همین دلیل به صورت روزانه سوخت مصرفی استان را به صورت تانکر از استان‌های دیگر تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با تصریح اینکه ماهانه در استان ۲۰۰ میلیارد تومان کرایه نفتکش پرداخت می‌کنیم، گفت: این مسئله باعث می‌شود هم قاچاق سوخت افزایش یابد و هم آلودگی و هم سوانح جاده‌ای ایجاد شود.

طاهری حسین‌خانی اظهار کرد: علت اینکه سوختی مانند گازوئیل قاچاق می‌‎شود این است که قیمت آن به صورت لیتری ۳۰۰ تومان در جایگاه‌های استان عرضه می‌شود، اما همین گازوئیل در بندرعباس لیتری ۲۵ هزار تومان برای خارج کشور قاچاق می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پیشنهاد برای مبارزه با قاچاق سوخت، اصلاح قیمت سوخت است که هم مصرف آن را کنترل کرده و هم از قاچاق آن جلوگیری می‌کند، گفت: تا زمانی که دولت تصمیم ندارد قیمت سوخت را اصلاح کند زیرا بنا ندارد به مردم فشار بیاورد، شاهد این پدیده شوم قاچاق سوخت در استان هستیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با تصریح اینکه این استان چون کریدور است بارنداز قاچاق بین استان‌های شمالی و مرکزی است، گفت: نزدیک بودن به بندرعباس و همچنین پایین بودن قیمت سوخت باعث افزایش قاچاق سوخت در استان فارس می‌شود.

طاهری حسین‌خانی همچنین به اجرای طرح پایش مسیر ناوگان فرآورده‌های نفتی در استان فارس اشاره کرد و افزود: این طرح هنوز کامل نشده است اما طرح مذکور به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت تعریف شده است که در آن برای هر نفتکش که بار تعریف می‌کنیم در فاصله بندرعباس تا شیراز مشخص می‌کنیم از چه مسیری می‌تواند حرکت کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جایگاه پمپ بنزین ابیوردی شیراز گفت: این جایگاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ساخته شده است که مالکیت ابتدایی آن به شرکت نفت بود که شرکت آن را به پالایشگاه شیراز فروخت و اکنون پالایشگاه شیراز مالک آن است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس ادامه داد: به دلیل اینکه این جایگاه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و لوله‌ها و مخازن آن فرسوده است، باید تعمیر شود، لذا چند ماه است که تعطیل شده است اما شهرداری شیراز اجازه این کار را نمی‌دهد و ادعای مالکیت آن را دارد و سند مالکیت آن را هم ارائه نمی‌دهد.

طاهری با اشاره به سخنان بازرس کل استان پیرامون این جایگاه که بحث جابه‌جایی آن مطرح است، گفت: پیش از این تلاش شده بود که جایگاه جابه‌جا شود اما بنا به دلایل مجوز این کار داده نشد، لذا اکنون بحث جابه‌جایی جایگاه ابیوردی به بلوار چمران یا نقطه دیگر مطرح نیست بلکه بحث بر این است که شهرداری شیراز اجازه تعمیر این جایگاه را نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071612574
  • خبرنگار : 50649