معاون اول قوه قضاییه:

اهتمام نظام و قوای سه گانه رفع مشکلات اقتصادی است

معاون اول قوه قضاییه گفت: اهتمام نظام و قوای سه گانه، رفع مشکلات اقتصادی و تنگناهایی است که در بخش تولید ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، نشست معاون اول قوه قضاییه با کارآفرینان و فعالان صنایع استان‌های کشور برگزار و مشکلات تولیدکنندگان بررسی شد.

حجت‌الاسلام خلیلی طی سخنانی در این نشست، با اشاره به برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان‌های کشور اظهار کرد: برگزاری چنین جلساتی باید دارای نتایج ملموس و محسوس باشد و در نهایت اتفاق مبارکی در بخش تولید و صنعت رخ دهد.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به کارآفرینان و صنعتگران حاضر در جلسه، بیان کرد: همگی تلاش داریم تا کشور را از تنگناها نجات دهیم. آنچه امروز کشور را در تنگنا قرار داد، مشکلات اقتصادی است که دشمن روی آن تمرکز کرده است.

خلیلی تاکید کرد: دولت باید از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کند، در حوزه اقتصادی ظرفیت‌های بزرگ و بیشماری در بخش خصوصی داریم که باید شناسایی شوند تا قادر شویم گره‌های موجود را برطرف کنیم.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اهتمام نظام و قوای سه گانه، رفع مشکلات اقتصادی و تنگناهایی است که در بخش تولید ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بناست مشکلات و چالش‌های  اساسی حوزه اقتصادی به سران قوا ارائه شود باید مورد کارشناسی قرار گیرند و سپس در جلسات سران مطرح و درباره آن‌ها تصمیم گیری شود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ناترازی‌های موجود در حوزه انرژی اظهار کرد: بناست کار کارشناسی برای رفع ناترازی‌های حوزه انرژی انجام شود تا مشکلاتی که برای تولیدکنندگان و صنعتگران ایجاد می‌کند، برطرف شود. 

خلیلی با تاکید بر اینکه بدون کمک مردم و بخش خصوصی نمی‌توان در حوزه اقتصادی موفق شد، گفت: جلسات با تولیدکنندگان و صنعتگران را به صورت مستمر و هماهنگ ادامه می‌دهیم تا به رفع مشکلات حوزه اقتصاد و تولید کمک کنیم.

حل تعارضات بین دولت و بخش خصوصی ضرورت دارد

اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این نشست بیان کرد: برای اینکه این جلسات عملیاتی، دارای خروجی و اثر بخش شوند، توان چند اقدام را در دستور کار قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه باید بین کار آفرینان وفاقی ایجاد شود تا مسایل مشترک را احصا و مطرح کنند، افزود: تولیدکنندگان براساس اولویت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارند، می‌توانند کارگروه‌هایی را تشکیل داده و جمع‌بندی‌های خود را ارائه کنند تا جلسات تخصصی را براساس این اولویت‌ها و با حضور مسئولان مربوطه برگزار کنیم. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع قوه قضاییه با اشاره به روش‌های مرسوم در دیگر کشورهای جهان، گفت: یکی از روش‌ها، بررسی موضوعات بر اساس سبد مشکلات است، بدین معناکه تولیدکنندگان مشکلات و دلایل آن‌ها را بر اساس تجربیات خود دسته‌بندی می‌کنند.

جهانگیر تاکید کرد: مشکلات تولیدکنندگان باید دسته‌بندی شوند و  اگر مصداقی ورود کنیم راه به جایی نخواهیم برد.  

وی افزود: روش دیگر اینگونه است که، رابطه علی و معلولی امور بررسی می‌شود تا براساس مدل خطی مشخص شود، چه بخشی سود کرده و چه بخشی ضرر می‌دهد. از این منظر باید اینگونه نگاه کنیم که تصمیمات قوا به این شکل است که برای بخش‌های مختلف خصوصی، عواید مختلفی دارد و اینطور نیست که به همه تولیدکنندگان آسیب برساند.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مدل دیگر، توجه ویژه براساس تهیه اطلس مشکلات است  که به معنای نقطه یابی مشکلات مطرح شود. ممکن است ایده‌ای در یک استان بگیرد و موفق شود و در استان دیگر موفق نشود لذا این روش، محیط شناسی استانی نیاز دارد.

وی با تاکید بر ضرورت حل تعارضات بین دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: تعارض منافع بین دولت و بخش خصوصی در ایران موجب شده، بخش خصوصی در ایران به موفقیت چندانی نرسد.

جهانگیر با اشاره به ظرفیت‌های والای بخش خصوصی در حوزه اقتصاد گفت: وقتی بخش خصوصی کاری را شروع می‌کند آن را کم هزینه‌تر و دقیق‌تر انجام می‌دهد، لذا کار و پروژه محوله به این بخش، ارزان‌تر و مطمئن‌تر انجام می‌شود.

در این نشست هرکدام از فعالان به بیان دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403071612558
  • خبرنگار :