جمهوری دموکراتیک کنگو برنامه واکسیناسیون «آبله میمونی» را راه‌اندازی کرد

وزارت بهداشتِ کنگو یک کمپین واکسیناسیون «ام‌پاکس» (آبله میمونی) را روز شنبه در این کشور راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا، «راجر کامبا»، وزیر بهداشت این کشور گفت: ما تصمیم گرفتیم کمپین واکسیناسیون علیه اپیدمی ام‌پاکس را راه‌اندازی کنیم.

او گفت کنگو بیش از ۳۰ هزار بیمار مبتلا به ام‌پاکس دارد و این بیماری، کودکان زیر ۵ سال را بسیار شدیدتر تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری که ۷۰ درصد از آنها فوت کرده‌اند.

وزارت بیماری های عفونی این کشور گفت این کمپین عمدتاً افراد در معرض خطر از جمله کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و کسانی که مشکوک به ابتلا هستند را هدف قرار می‌دهد.

کنگو در حال حاضر ۲۶۵ هزار دُز واکسن ام‌پاکس در اختیار دارد که توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده اهدا شده است.

این کشور همچنین منتظر ۳ میلیون دز واکسن از کشور ژاپن است.

به گزارش آناتولی، بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO) و وزارت بهداشت کنگو، این کشور با هجوم موارد ام‌پاکس مواجه شد به طوری که از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳۰ هزار مورد ابتلا با ۹۲۰ مورد مرگ و میر ناشی از آن را ثبت کرده است.

در همین حال، آژانس بهداشت سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد استفاده از اولین آزمایش تشخیصی ام‌پاکس را تایید کرده است، ابزاری کلیدی در کشورهایی که با شیوع این بیماری مبارزه می‌کنند.

ام‌پاکس که قبلاً به عنوان آبله میمونی شناخته می‌شد بر اثر ویروسی ایجاد می‌شود که از حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود اما می‌تواند از طریق تماس فیزیکی نزدیک از فردی به فرد دیگر نیز منتقل شود.

این بیماری باعث تب، دردهای عضلانی و ضایعات پوستی بزرگ مانند جوش می‌شود و حتی می‌تواند کشنده باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403071612467
  • خبرنگار : 71658