طی یکسال گذشته؛

۱۷ تن فرآورده دامی غیربهداشتی در ساوه معدوم شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوه گفت: بیش از ۶ هزار بازدید و بازرسی بهداشتی در طول یکسال گذشته توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و در نتیجه این بازدیدها افزون بر ۱۷ تن فرآورده غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شد.

دکتر مهدی کلانتر قریشی هرندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرستان ساوه ۶۶ واحد مرغداری گوشتی تخم‌گذار و پرورش پولت فعال است که در طول یک سال گذشته بیش از هشت میلیون و ۵۵۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در این واحدها صورت گرفته که بالاترین تعداد جوجه‌ریزی در سال‌های اخیر است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت مرغ و بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن تخم‌مرغ تحت نظارت دامپزشکی شهرستان تولید و عرضه شده، گفت: در این مدت بیش از ۴۵ میلیون دُز واکسن طیور تزریق شده است.

وی بیان کرد: در حوزه دارو و درمان نیز نخستین بیمارستان دامپزشکی استان مرکزی در شهرستان ساوه تاسیس شده و هم‌اکنون در مجموع ۱۱ بیمارستان، درمانگاه و مرکز مایه‌کوبی، ۹ داروخانه و دو آزمایشگاه دامپزشکی در حال ارائه خدمات به دامداران، مرغداران و سایر بهره برداران شهرستان هستند.

قریشی هرندی با اشاره به اینکه پنج شرکت دارو و مکمل نیز تحت نظارت دامپزشکی در حال تولید هستند که در یکسال گذشته بیش از ۲۶۰ مورد بازدید توسط بازرسان اداره دامپزشکی از این واحدها بعمل آمده است، افزود: در واحد نظارت بر فرآورده‌های خام دامی شهرستان ساوه که بعد از مرکز استان دارای بیشترین واحد تحت نظارت است، افزون بر ۱۳۲ واحد صنفی مرغ فروشی و قصابی و بیش از ۳۳۵ رستوران، تالار، طباخی، آشپزخانه، جگرکی و کبابی خدمات لازم را تحت نظارت دامپزشکی به شهروندان ارائه می‌دهند.

وی گفت: ۱۳ واحد خوراک دام و طیور، دو کشتارگاه دام و دو کشتارگاه طیور با حضور و نظارت مستمر ۳۶ دامپزشک و ۱۱ کارشناس و کاردان دامپزشکی در حال تولید هستند و بیش از ۶ هزار بازدید و بازرسی بهداشتی در طول یکسال گذشته توسط کارشناسان دامپزشکی انجام و بیش از ۱۷ تن فرآورده غیربهداشتی از چرخه مصرف خارج و معدوم شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ساوه در ادامه گفت: در واحد آبزیان و زنبور عسل شهرستان ساوه نیز ۱۲ استخر پرورش ماهیان سردابی و ۱۱ استخر پرورش ماهیان گرمابی و دو استخر پرورش ماهیان خاویاری در حال تولید گوشت ماهی و خاویار هستند که در استان مرکزی منحصربفرد است. همچنین افزون بر ۲۰ زنبورستان تحت نظارت اداره دامپزشکی شهرستان ساوه در حال تولید عسل هستند.

وی به فعالیت های واحد مبارزه با دام شهرستان ساوه نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۳۳ هزار راس دام سنگین در ۲۸۰ واحد اپیدمیولوژیک صنعتی و سنتی، سلامت دام‌ها را کنترل می‌کنند و در طول یکسال گذشته قریب به ۳۶۰ هزار دُز واکسن علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب مالت، شاربن و هاری تزریق شده است. همچنین حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن به دام‌های سبک و سنگین شهرستان علیه بیماری‌های تب برفکی، آبله، شاربن علامتی، تیلریوز، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، پاستورلوز، لمپی اسکین و  PPR، تزریق شده است.

قریشی هرندی گفت: همچنین برای پایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام برای افزون بر ۳۰ هزار راس دام سنگین تزریق توبرکولین انجام و برای تشخیص بیماری سل پایش صورت گرفته است. از ۱۳ هزار و ۲۰۰ راس دام سنگین نیز برای تشخیص بیماری تب مالت و ۶۰۰ راس اسب برای تشخیص بیماری مشمشه خونگیری و به ترتیب در آزمایشگاه اداره دامپزشکی شهرستان ساوه و آزمایشگاه مرجع مورد آزمایش قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071612442
  • خبرنگار : 50212