در پی اولین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری؛

نشست توجیهی آموزشی موسسات خیریه فعال قم برگزار شد

نشست توجیهی آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم در قالب نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری در قم برگزار شد.

نشست توجیهی آموزشی موسسات خیریه فعال استان قم امروز ۱۶ مهرماه در قالب نخستین جشنواره ملی اعطای نشان نیکوکاری، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد. 

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین جباری، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف قم و محسن سعادت، رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه سخنرانی کردند. 

تجلیل و قدردانی از تشکل‌های برتر فعال در سه محور خدماتی و حمایتی، عمران و آبادانی و توسعه زیست بوم احسان و نیکوکاری، محور اصلی این جشنواره است. 

حوزه‌های فعالیت این سه محور شامل توانمندسازی محرومان، زنان سرپرست خانواده، کودکان کار، توان یابان و بیماران، ساخت مدرسه، مسکن، راه و جاده، بیمارستان و آب رسانی و همچنین آموزش، پژوهش و توانمندسازی تشکل‌های خیریه است.

۳ چالش مهم پیش‌روی مراکز خیریه در ایران 

محسن سعادت، رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست اظهار کرد: در همه دوره‌های زندگی بشر، بحث فعالیت‌های خیریه و کمک به همنوعان مطرح بوده و امری مختص به زمان ما نیست؛ نوع جدیدی از نیکوکاری در سده‌های اخیر به خصوص در دنیای مدرن ظهور کرده که مربوط به حوزه‌ کاری تشکل‌ها و موسسه‌های خیریه است. 

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیون سازمان مردم نهاد خیریه در سراسر دنیا فعال هستند، گفت: بیشترین این سازمان‌ها در هند مستقر هستند که تعداد آن‌ها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد می‌رسد، در آمریکا هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار سازمان غیر انتفاعی نیکوکاری فعالیت می‌کنند و کشورهای دیگری مثل چین و انگلستان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رئیس اداره ساماندهی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: بر اساس برآوردهای سال ۲۰۱۷، گردش مالی این مراکز حدود ۲۸۰۰ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده اهمیت کار آن‌هاست، رقمی که معادل پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

سعادت با بیان اینکه این موسسات با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه هستند، گفت: همچنان نگاه به مشارکت در امور خیریه یک امر مستحبی است در حالی که در بسیاری از کشورها، یک وظیفه محسوب می‌شود، در کشوری مانند ژاپن، کمک به دیگران یک وظیفه و نه یک کار نیک و مستحبی است. 

وی تصریح کرد: کارآمدی ناکافی، چالش دیگر تشکل‌های مردمی در ایران است، همچنین بسیاری از این مراکز در کشورمان، قائم به شخص هستند و معمولا یک نفر می‌تواند کمک‌های مالی را جذب کند و در صورت عدم حضور او، میزان کمک‌ها به شدت کاهش می‌یابند که این مسئله نشان می‌دهد ساختار مراکز خیریه ما حرفه‌ای نیست. 

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، سعادت با بیان اینکه پل اعتماد میان مردم و مراکز خیریه نباید به یک شخص منوط و محدود شود، گفت: برای گذر از این چالش باید به سوی حرفه‌ای شدن مراکز برویم.

نشان ملی نیکوکاری به مراکز خیریه فعال اعطا می‌شود 

حجت‌الاسلام والمسلمین عطاءالله جباری، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخش «امور خیریه» سازمان اوقاف بیش از گذشته فعال شده و مرکزی با همین عنوان در سازمان شکل گرفته است.

وی افزود: بخشی از فعالیت اوقاف و موقوفات به خیرین مربوط می‌شود ولی این مسئله به شکل مدونی فعال نشده بود، اما با تاسیس مرکز یاد شده، سازمان اوقاف رایزنی‌های گسترده‌ای با همه دستگاه‌های ذیربط از جمله بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان امور اجتماعی داشته تا فعالیت‌های خیریه در همه مناطق کشور به صورتی بهتر و با همپوشانی بیشتری همراه شود. 

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه لازم است در مرحله نخست، مراکز و موسسات فعال خیریه شناسایی شوند، گفت: بر این اساس جشنواره نشان نیکوکاری توسط سازمان اوقاف طراحی و اجرایی شده تا از مراکز فعال و برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر شود؛ این نشان در سطح ملی به مراکز فعال اعطا می‌شود و چندین سازمان ملی در انتخاب موسسات خیریه برتر با سازمان اوقاف مشارکت می‌کنند. 

جباری اظهار کرد: نشست حاضر با حضور همکاران ستادی سازمان اوقاف برگزار شده تا هم مسائل مختلف در این زمینه تبیین شود و هم در مورد نشان ملی نیکوکاری و فرآیند ثبت نام و نحوه انتخاب مؤسسات همفکری شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071612436
  • خبرنگار : 50455