سازمان ملل متحد:

تلگرام میزبان بزرگترین بازارهای زیرزمینی در جنوب شرق آسیاست

سازمان ملل متحد روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد شبکه‌های جنایی قدرتمند در جنوب شرق آسیا به طور گسترده از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند که تغییری اساسی در شیوه انجام فعالیت‌های غیرقانونی در مقیاس بزرگ ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که فرانسه، با استفاده از قانون جدید سخت‌گیرانه و بدون معادل بین‌المللی، پاول دوروف، مدیرعامل تلگرام را به دلیل فراهم کردن بستر فعالیت مجرمانه در این پلتفرم متهم کرده است، گزارش سازمان ملل متحد جدیدترین ادعاهایی است که علیه این اپلیکیشن بحث‌برانگیز مطرح می‌شود.

در گزارش «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» (UNODC) آمده است: داده‌های هک شده از جمله جزئیات کارت اعتباری، گذرواژه‌ها و تاریخچه مرورگر، به شکل آشکار در مقیاس وسیع در تلگرام که کانال‌های بسیار و بدون نظارت چندانی دارد، خرید و فروش می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، ابزارهای مورد استفاده برای جرایم سایبری از جمله نرم افزارهای جعل عمیق طراحی شده برای کلاهبرداری و بدافزارهای سرقت داده هم به شکل گسترده فروخته می‌شوند و صرافی‌های ارزهای دیجیتال بدون مجوز، خدمات پولشویی فراهم می‌کنند.

این گزارش به یک آگهی اشاره کرده که می‌گوید: «ما روزانه سه میلیون یو اس دی تی به سرقت رفته در خارج را جابجا می‌کنیم».

شواهد قوی از رفتن بازارهای زیرزمینی داده‌ به تلگرام وجود دارد و فروشندگان فعالانه به دنبال عرضه به گروه‌های جنایت سازمان یافته فراملی مستقر در جنوب شرق آسیا هستند.

جنوب شرق آسیا به عنوان یک قطب اصلی برای صنعت چند میلیارد دلاری که قربانیان را در سراسر جهان با طرح‌های کلاهبرداری هدف قرار می‌دهد، ظاهر شده است. بسیاری از آنها سندیکاهای چینی هستند که از مجتمع‌های مستحکمی فعالیت می‌کنند که کارکنانش، کارگران قاچاقی هستند. «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» اعلام کرد این صنعت سالانه بین ۲۷.۴ تا ۳۶.۵ میلیارد دلار درآمد دارد.

پاول دوروف پس از دستگیری در فرانسه، اعلام کرد این اپلیکیشن آدرس آی پی و شماره تلفن کاربران را به مقاماتی که درخواست‌های قانونی معتبر دارند، خواهد داد. او همچنین اظهار کرد: این اپلیکیشن برخی از ویژگی‌هایی را که برای فعالیت غیرقانونی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند حذف خواهد کرد.

بندیکت هافمن، معاون نماینده «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» در آسیای جنوب شرق و اقیانوسیه، گفت: این اپلیکیشن محیط راحتی برای مجرمان دارد. برای مصرف‌کنندگان، این به معنای آن است که داده‌های آنها بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر کلاهبرداری یا سایر فعالیت‌های مجرمانه قرار دارند.

در گزارش سازمان ملل آمده است: مقیاس عظیم سودهای گروه‌های تبهکار در منطقه، آنها را ملزم به نوآوری کرده است. آنها مدل‌ها و فناوری‌های جدید کسب‌وکار از جمله بدافزار، هوش مصنوعی مولد و جعلی‌های عمیق را در عملیات خود بکار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد» اعلام کرد بیش از ۱۰ عرضه کننده خدمات نرم افزاری عمیق جعلی را شناسایی کرده است که به طور خاص، گروه‌های خلافکار فعال در کلاهبرداری‌های سایبری در جنوب شرق آسیا را هدف قرار داده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403071612416
  • خبرنگار : 71263