مدیر منابع آب شهرستان خبرداد

انسداد ۵۰۰ چاه غیرمجاز در اشتهارد

مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد اظهار کرد: از سال ۹۹ تا ابتدای مهرماه امسال، مجموعاً ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و مسدود شده است.

غلامرضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در راستای سیاست‌های کلان وزارت نیرو، از سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی مدونی در سطح اشتهارد برای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی شروع شده که این برنامه‌ها در دو بخش شناسایی و مسدود کردن چاهای غیر مجاز و و نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های کشاورزی مجاز متمرکز بوده است.

وی با اشاره به تعداد چاه‌های غیرمجاز مسدود شده افزود: از سال ۱۳۹۹تا ابتدای مهرماه امسال، مجموعاً ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و مسدود شده است. روند کاهشی تعداد چاه‌های غیر مجاز بیانگر این است که بخش اعظمی از این چاه‌ها، احصاء و مسدود شده‌ و چاه‌های غیر مجازی که وجود دارد، انگشت شمار است.

احمدی ادامه داد: موضوع مهم دیگر طرح نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز است تا از این طریق ضمن مدیریت منابع آبی، میزان آب مورد استفاده آنها پایش شود. بر این اساس از سال ۱۳۹۹ تاکنون تعداد ۱۰۸ حلقه چاه مجاز به کنتور هوشمند مجهز شده‌ است. حدود هشت حلقه چاه کشاورزی مجاز هم چون دیزلی هستند، به محض اینکه به برقی تبدیل شوند، نسبت به نصب کنتور هوشمند آنها اقدام خواهد شد. بر این اساس می‌توانیم بگوییم که تمامی چاه‌های کشاورزی اشتهارد به کنتور هوشمند مجهز شده‌ است.

وی در مورد چاه‌های شهرک‌های صنعتی افزود: موضوعی که مطالبه عمومی است شناسایی چاه‌های غیرمجاز در شهرک‌های صنعتی است. این چاها که در شهرک‌های صنعتی اشتهارد، کوثر و ‌امید البرز وجود دارد شناسایی و از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۳ تعداد ۹ حلقه از این چاه‌ها که در شهرک صنعتی اشتهارد وجود داشت؛ پر و مسدود شده‌ است. در حال حاضر گروه‌های مشترکی داریم که در حال پایش کارخانه‌ها برای شناسایی چاه‌های غیر مجاز هستند و ‌در صورت شناسایی پر و مسدود خواهد شد.

مدیر منابع آب منطقه‌ای اشتهارد اظهار کرد: به موازات اقدامات انجام شده در حوزه آب زیرزمینی، آب سطحی هم مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا رودخانه شور که حدود ۴۲ کیلومتر آن در اشتهارد جاری است؛ با نقشه برداری‌های انجام شده، حریم و بستر آن مشخص و پس از اعلام عمومی و رسیدگی به اعتراضات، در نهایت تمام ۴۲ کیلومتر رودخانه با اخذ سند به نام دولت شد.

وی در مورد تامین آب مورد نیاز کشت پاییزه کشاورزی افزود: در مورد کشت پاییزه و تأمین آب کشاورزی طی جلسه‌ای که با همکاران جهاد کشاورزی برگزار گردید، مقرر شده با توجه به الگوی کشت، بهره‌برداری مشخصی از چاه‌ها داشته باشند و در جهت حفظ منابع آبی از کشت گیاهان آب‌دوست در این فصل خودداری کنند. در حال حاضر برای بهره برداری از آب، کنتورها شارژ شده و مشکلی به لحاظ تامین آب کشت پاییزه ندارند. همچنین از آب‌های سطحی، بارندگی‌ها و قنوات هم می‌توان کمک گرفت.

احمدی درباره بهبود کیفیت آب شرب اشتهارد گفت: طی دو سال گذشته با اجرای پروژه رینگ سراسری و با استفاده از خط انتقال آب طالقان به تهران برای انتقال آب شرب اشتهارد تا نظرآباد و از نظرآباد تا تصفیه خانه آب شرب شهر جدید هشتگرد مشکل آب شهرستان اشتهارد حل شده است. در حال حاضر آب با کیفیت و در حجم مناسب در اختیار مردم قرار دارد، اما اگر هم موضوع یا مشکلی باشد مربوط به توزیع و در حیطه مسئولیت آبفاست.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403071612392
  • خبرنگار : 50622