فضای مجازی و توهم دانایی 

اینکه می‌بینیم در جامعه توهم دانایی عده‌ای را فرا گرفته و با اطلاعات دریافتی مسائل را رصد می‌کنند، نتیجه اهدای بستر مساعد فضای مجازی به دشمن و فقدان قانون برای این دنیای وسیع و گسترده مجازی در کشور است، چراکه باعث می‌شود افراد تحت‌تأثیر هر نوع اطلاع و اخباری قرار بگیرند و آن را نشر بدهند. در نتیجه نه‌تنها فقط جهل، بلکه توهم دانایی نیز مزید برآن است که فرد زیر بارش اخبار و اطلاعات زیاد قرار می‌گیرد و بدون اینکه منابع و معیار و هدف آن را بداند، تنها پذیرنده آنهاست.

به گزارش ایسنا، معصومه طاهری در یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:

 از مشخصه‌های بارز رسانه‌های مجازی بارش انبوه اطلاعات است؛ اطلاعاتی که درهم و برهم عمدتاً ناقص و محدود هستند و فرد از هر کدام مقداری دستچین می‌کند، برای همین اغلب افراد دچار توهم دانایی می‌شوند و براساس همین توشه اطلاعاتی که از رسانه‌های مجازی کسب کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از مطالعه کتاب و تحقیق درباره مسائل مختلف می‌کنند. این زنگ خطری بزرگ در جامعه است، زیرا باعث می‌شود افراد با هر موجی که رسانه‌های مجازی ایجاد می‌کنند، تحت‌تأثیر قرار بگیرند، پدیده‌ای که گاه با سوءاستفاده‌های دشمن به هیستریک جمعی هم تبدیل می‌گردد و عواقب خوبی ندارد. در واقع از شاخصه‌های حضور در فضای مجازی بدون پیش‌زمینه شناختی و اطلاعاتی، خود بزرگ‌بینی، توهم همه‌چیزدانی و اظهارنظر در مورد مسائلی است که اطلاعات ما نسبت به آن اندک یا در حد صفر است؛ اطلاعاتی که همه را از فضای مجازی گرفته‌ایم. 
فقط در اینستاگرام صفحات شش رسانه مهم ضد انقلاب که مشغول سیاه‌نمایی و تخریب فضای واقعی کشور و به دنبال ایجاد حس خود تحقیری و عقب‌ماندگی و تعمیق آن و تطهیر و بزک غرب و پهلوی، تحریف واقعیات، سانسور دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در اذهان کاربران هستند؛ از دنبال‌کنندگانی چند میلیونی برخوردارند. 
مذهب‌ستیزی، ترویج نهیلیسم و پوچ‌گرایی، وطن‌ستیزی، والدین‌گریزی، خانواده‌گریزی، سگ‌فرزندی، لذت‌گرایی و شهوت‌پرستی از دیگر محورهای مهم جنگ رسانه‌ای و شناختی دشمنان است. البته اینکه فضای مجازی، منشأ خدمات بسیاری است و بخش مهمی از امور روزانه ما را آسان می‌کند، شکی نیست و از این‌رو نمی‌توان از این فناوری مهم چشم‌پوشی کرد، اما آنچه اهمیت دارد شیوه استفاده از آن است؛ بنابراین لازم است تا ضمن استفاده از اطلاعات رسانه‌های مجازی مراقب باشیم تا اخبار و اطلاعات جعلی را از صحیح تشخیص بدهیم و به رژیم و مصرف رسانه‌ای هم توجه داشته باشیم. لزومی ندارد هر خبر و اطلاعاتی را در فضای مجازی بپذیریم، گاهی لازم است برای فاصله گرفتن از سطحی‌شدن چند گامی از این فضا دور شویم و ورودی‌های ذهن خود را محدود کنیم تا ناخواسته تحت‌تأثیر اطلاعات مجازی دچار توهم دانایی نشویم. 
بنابراین باید گفت اینکه می‌بینیم در جامعه توهم دانایی عده‌ای را فرا گرفته و با اطلاعات دریافتی مسائل را رصد می‌کنند، نتیجه اهدای بستر مساعد فضای مجازی به دشمن و فقدان قانون برای این دنیای وسیع و گسترده مجازی در کشور است، چراکه باعث می‌شود افراد تحت‌تأثیر هر نوع اطلاع و اخباری قرار بگیرند و آن را نشر بدهند. در نتیجه نه‌تنها فقط جهل، بلکه توهم دانایی نیز مزید برآن است که فرد زیر بارش اخبار و اطلاعات زیاد قرار می‌گیرد و بدون اینکه منابع و معیار و هدف آن را بداند، تنها پذیرنده آنهاست و مانند فردی مسخ شده ابزار دست دیگران می‌شود تا هرگونه بخواهند او را هدایت کنند و فردی که در این فضا فاقد دانش واقعی است، فقط به اطلاعات ضد و نقیضی دسترسی دارد که صحت و سقم آن‌ها را هم نمی‌داند و نمی‌تواند تشخیص دهد که خطرناک است، چون گوشی هوشمند او مدخل انتقال خبرها برایش هستند و او مبنای اصلی تحلیل اخبار است، بنابراین اگر منبع خبری آن دشمن باشد، چون برای برخی از خبرها تحلیل‌های بی‌اساسی ارائه شده‌است، تصور می‌کند درست است و بدان استناد می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403071612341
  • خبرنگار :