زعفر احدزاده در گفتوگو با ایسنا، به مناسبت روز ملی کودک با بیان اینکه انسانهای موفق امروز، کودکان آگاه دیروز بودند و کودکان موفق امروز، شهروندان توسعهیافته جامعه فردا خواهند بود، تصریح کرد: از یاد نبریم کودکان ۱۲ سال ضمن اینکه در سیستمهای آموزشی و پرورشی و سایر نهادها زندگی میکنند، یاد میگیرند و با اولین تجارب زندگی اجتماعی مواجه میشوند، برداشتهای ذهنی، پیشفرضها، بازخوردهای آنان به رخدادهای گوناگون در همین سیستمها مورد سنجش و تجربه قرار میگیرد بنابراین مدرسه و نهادهای تربیتی، سرچشمه مناسبات اجتماعی و رفتارها و کردارهای این نسل بوده و در درازمدت، کل جامعه محصول فرهنگی آن خواهد بود.
احدزاده در ادامه افزود: حقوق کودکان و فراهمسازی محیطی مناسب برای رشد و بالندگی این نسل، یکی از شاخصهای مهم جوامع توسعه یافته است که دستگاهها و نهادهای متولی باید در برنامههای سالانه و دائمی خود قرار دهند و هدف از مناسبتهای مرتبط، تمرکز و توجه بیشتر به کودکان است و از دید یونسکو هر فرد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می شود که جمعیت بسیار بزرگی را از جمعیت هر کشور را شامل می شود.
پیشکسوت حوزه فرهنگ با اشاره به این مهم که آموزش مهارتهای اجتماعی به این نسل الزامی است، به دیدگاه صاحبنظران در خصوص اهداف آموزش و پرورش پرداخت و افزود: این رویکردها در پنج قالب یادگیری محتوای آموزشی، تقویت روحیه مطالعه، شناخت و هدایت استعدادها، ایجاد مهارتهای لازم برای انتقال در آینده و فراگیری مهارتهای لازم برای زندگی اجتماعی هدفگذاری شده است که وقتی کودک از اولین واحد اجتماعی یعنی خانواده پا به اجتماع بزرگتر و نهادهای رسمی و غیررسمی میگذارد، شکل ثابتی از آموختههای خود را برای خودمدیریتی به کار بندد.
احدزاده افزود: از یاد نبریم وقتی کودکان با حقوق خود آشنا باشند و ببینند این حقوق در ابتدا توسط والدین و سپس دیگر شهروندان جامعه و بهویژه مربیان و متولیان رعایت میشود، بیشک دنیا را قانونمندتر و انسانیتر خواهد ساخت. در این بین، وظیفه مشترک والدین و متولیان، کمک به تحقق این حقوق برای آمادهسازی نسلی برای زندگی در جهان جدیدی است که در آن صلح و برابری برای همگان حاکم بوده و نمود خود را در حق برخورداری از امکانات و آموزشهای لازم نشان میدهد و باید این نسل را آشنا به حقوق خود، شاد و مطالبه گر تربیت کرد، چرا که در عصر چالش های بی شمار و حاکمیت فناورری های نوظهور، شهروندانی موفق خواهند بود که روزآمد، مطالبه گر، آشنا به حقوق خود و دیگران و دارای مهات های لازم برای زندگی در مواجهه با دنیای پیرامون پرچالش باشند.
انتهای پیام