مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

برداشت زعفران همچنان به صورت دستی انجام می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه برداشت زعفران در استان خراسان رضوی همچنان به صورت دستی انجام می‌شود، گفت: امیدواریم با همراهی محققان، مخترعان و صنعتگران شرایطی فراهم شود که امکان تغییر شکل برداشت به شکل مدرن انجام شود.

محمد رجب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: سطح زیرکشت این محصول در این استان ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است و بیشترین مساحت مزارع زعفران خراسان رضوی در شهرستان‌های زاوه، تربت حیدریه و تایباد قرار دارد. اگرچه با توجه به اقلیم استان در همه شهرستان‌های خراسان رضوی مزارع زعفران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان تولید زعفران در استان ۱۵۱ تن بوده است، گفت: تعییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی اعم از برف و باران، گرمای تابستان و آفتاب شدید منجر به کاهش تولید زعفران شده بود، اما پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول طی سال جاری با توجه به بارندگی مناسب افزایش یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: متوسط تولید زعفران در استان خراسان رضوی ۲۶۰ تا ۲۸۰ تن است و امسال پیش بینی می‌شود تقریباً با افزایش عملکرد همین میزان تولید داشته باشیم.

رجب‌زاده با اشاره به اینکه همچنان برداشت این محصول در استان خراسان رضوی به صورت دستی انجام می‌شود، گفت: امیدواریم با همراهی محققان، مخترعان و صنعتگران شرایطی فراهم شود که دستگاهی ساخته شود تا امکان تغییر شکل برداشت دستی و سنتی زعفران به ماشینی و مدرن انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه فرآوری زعفران در استان اقدامات خوبی صورت گرفته است، بیان کرد: امکان خشک کردن زعفران از پوشال گرفته تا نگین و سوپر نگین در مراکز فرآوری زعفران خراسان رضوی به بهترین شکل و بالاترین کیفیت فراهم است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه استان خراسان رضوی از نظر سطح زیرکشت و میزان تولید زعفران جایگاه اول در کشور را دارد، اظهار کرد: ۷۵ درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران متعلق به این استان است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: نسبت به بیمه مزارع زعفران خود به‌منظور جبران خسارت‌های احتمالی اقدام کنند.

رجب‌زاده ادامه داد: توجه به کیفیت و فرآوری، بسته‌بندی مناسب و افزایش صادرات محصول زعفران می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده و بهبود تولید کمک کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071612289
  • خبرنگار : 50664