هشدارهای یک متخصص درباره استفاده مکرر از خدمات کاشت ناخن؛

احتمال سرطان در ناخن هم وجود دارد

یک متخصص پوست و مو درباره پیامدهای استفاده مکرر و طولانی مدت از خدمات کاشت ناخن و دستگاه UV گفت: به غیر از مضرات اشعه UV و خطر ابتلا به سرطان، انواع مختلفی از آسیب‌ها، تغییر رنگ، خالی شدن و جدا شدن ناخن از عوارض شایعی است که در نتیجه کاشت‌های طولانی مدت و مکرر در دست بیماران می‌بینیم.

دکتر حوریه علایین در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امروزه استفاده از روش‌های مختلف کاور و کاشت ناخن بین خانم‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده و به طور مکرر برای انجام این خدمات به سالن‌ها مراجعه می‌کنند. در این خدمات برای پایداری و خشک شدن ترکیبات مواد کاشت و کاور ناخن معمولا دستگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مجهز به لامپ‌هایی از نوع UV یا LED هستند. در هر دو نوع، نوری که ساطع می‌شود امواجی از طول موج UV است و از نوع نوری است که در خورشید وجود دارد و ما برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آن به پوستمان که شامل پیری زودرس، ایجاد لک پوستی و افزایش خطر سرطان پوست است، از ضد آفتاب استفاده می‌کنیم.

وی افزود: همین طیف نور داخل دستگاه وجود دارد و طول موج آن بیشتر از نوع UVA اشعه فرابنفش است که مضرات بیشتری برای پوست دارد. در مطالعاتی که اخیراً بر محیط کشت سلولی انسانی و جانورانی مثل موش صورت گرفت؛ دیده شده که تابش این نوع اشعه‌ها بر روی سلول‌ها باعث ایجاد تغییراتی در DNA می‌شود. ما می‌دانیم تغییر در DNA زمینه ساز بعدی برای ایجاد سرطان‌های پوستی است. البته در این مطالعات، مدت زمانی که برای ایجاد این تغییرات در DNA لازم بوده، کوتاه مدت نبوده و نیاز به تابش زیادی از اشعه داشته است‌.

 علایین ادامه داد: اما با توجه به اینکه خانم‌ها به صورت مداوم برای انجام این اقدامات به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌کنند، در صورتی که به صورت تجمعی مدت زمان طولانی در برابر اشعه باشند؛ در معرض این خطرات هستند. البته گزارش‌هایی هم از ایجاد سرطان‌های پوست در افرادی که به طور مکرر کاشت انجام می‌دهند وجود داشته، ولی مطالعات بیشتری برای قطعیت آن لازم است.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: اما به هر حال این نشان می‌دهد افرادی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند در معرض خطر ایجاد سرطان‌های پوست به ویژه از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی قرار بگیرند که هم مربوط به پوست دست و هم مربوط به ناخن می‌شود. به عبارت دیگر احتمال سرطان در ناخن هم وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود که از استفاده مکرر از این خدمات زیبایی پرهیز کنند.

وی در مورد احتمال ابتلا به سرطان پوست در استفاده طولانی مدت از دستگاه UV گفت: ما نمی‌توانیم هیچ مدت زمان دقیقی را به افراد پیشنهاد بدهیم یا تعیین کنیم. اما چیزی که به صورت کلی توصیه می‌شود این است که تا جایی که می‌توانیم استفاده از این روش‌ها را محدود و یا فقط در مراسم‌های خاص از آن استفاده کنند. اما اگر این روش‌ها تبدیل به برنامه همیشگی یک فرد شود و به طور دائم در معرض آن قرار گیرد، ریسک خطر هم بالاتر می‌رود. پس بهتر است که این کار به صورت دائمی انجام نشود یا اینکه از انواعی از لاک‌ها که موقتی هستند، استفاده شود که در معرض هوا خشک شده و نیازی به اشعه UV ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: برای پیشگیری از عوارضی که استفاده از خدمات زیبایی ناخن می‌تواند ایجاد کند، توصیه می‌کنیم در زمان استفاده از این دستگاه‌ها حتما از ضد آفتاب برای محافظت از سایر قسمت‌های دست استفاده کنند. ضد آفتاب‌هایی که طیفی از اشعه UVA و UVB را پوشش می‌دهند مناسب است، یعنی ضد آفتاب‌هایی که اصلاحا وسیع طیف بوده و SPF مناسب و حداقل بالای ۳۰ داشته باشد. همچنین می‌توان از دستکش‌های نخی که انتهای انگشتشان بریده شده و فقط قسمت ناخن بیرون است، استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر ایجاد خطر سرطان پوست، این لامپ‌ها چون اشعه UV دارند، باعث پیری زودرس پوست، ایجاد چین و چروک و لک در پوست می‌شود. از عوارض دیگر استفاده مکرر و طولانی مدت از خدمات زیبایی و کاشت ناخن، خطر ابتلا به یکسری از عفونت‌های پوستی مثل عفونت‌های قارچی، عقونت‌های سطحی مثل کاندیدا، قارچ‌های بیماری‌زا مثل تینه‌آ یا درماتوفیت ناخن که یک نوع قارچ‌ مهاجم‌تری هستند و باعث تخریب صفحه ناخن می‌شوند، است.

این پزشک ادامه داد: همچنین بروز عفونت‌های باکتریایی مثل سودوموناس که باعث ایجاد لکه‌هایی سیاه سبز روی ناخن می‌شود و یا ابتلا به عفونت‌های دیگری مثل زگیل اطراف ناخن که عفونت ناشی از ویروس HPV است، از عوارض دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد. این موارد به خاطر وسایلی که آلوده بوده و از فردی به فرد دیگر بدون ضد عفونی برای مانیکور و در مراحل مختلف انجام کار استفاده می‌شود، به وجود می‌آید. بهتر است وسایل مانیکور را به صورت شخصی تهیه و در اختیار آرایشگر قرار دهند تا از ابتلا به اینگونه آلودگی‌ها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: چنانچه مواد مورد استفاده استاندارد نبوده و ضد قارچ به ناخن زده نشود، در طولانی مدت که این مواد روی ناخن قرار می‌گیرند، اگر رطوبت به زیر آن نفوذ کند، فضای مناسبی را برای رشد انواع میکروب‌ها ایجاد می‌کند که منجر به آسیب‌هایی به ناخن‌ها می‌شود. در یک مورد شایع، افرادی که به ما مراجعه می‌کنند پس از برداشتن کاشت روی ناخن ، متوجه می‌شوند که در زیر آن قارچ ایجاد شده است.

علایین در ادامه بیان کرد: انواع مختلفی از آسیب‌ها، تغییر رنگ، خالی شدن و جدا شدن ناخن از بستر از عوارض شایعی است که ما در دست بیماران به دنبال کاشت‌های طولانی مدت مشاهده می‌کنیم. همچنین اگر این فرایند مانیکور به صورت تهاجمی و مکرر انجام شود می‌تواند باعث آسیب‌هایی به ریشه ناخن شود که بدفرمی‌ها یا کجی‌هایی را در صفحه ناخن به وجود می‌آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز مطرح کرد: در موارد شایعی بعد از برداشت کاشت فرد متوجه می‌شود ناخن به فرم زیبا و سابق قبلی خود بر نمی‌شود و بدفرمی‌ها و موج‌هایی را در صفحه ناخن خود می‌بیند. در این موارد توصیه می‌کنیم فرد تا مدتی از انجام خدمات زیبایی ناخن پرهیز کنند تا ناخن سلامت خودش را بازیابی کند. در بعضی موارد هم آسیب‌ها به قدری شدید است که این بد شکلی ناخن تا مدت طولانی و در برخی مواقع برای همیشه بر روی آن باقی می‌ماند.

علایین همچنین در ادامه افزود: یکسری از بیماری‌ها مرتبط با پوست و مو هستند که فرد ممکن است از قبل به آن مبتلا بوده و یا استعداد ژنتیکی‌اش را دارد، اما از آن مطلع نیست و به دنبال کاشت‌های مکرر ناخن و وارد شدن ضرباتی به ناخن علایم این بیماری‌ها بروز می‌کند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به بیماری لیکن پلان و پسوریازیس اشاره کرد. همچنین در مواردی که در اثر تروما یا ضرباتی که به پوست اطراف ناخن، ریشه و به دنبال انجام این اقدامات ایجاد می‌شود، فردی که زمینه بیماری لک و پیس را دارد، ممکن است در اطراف ناخن‌های خود دچار لک سفید شود.

وی خاطرنشان کرد: اینها از عوارضی است که در افرادی که به صورت مداوم و طولانی مدت از خدمات زیبایی ناخن وکاشت استفاده می‌کنند ممکن است که در ناخن‌هایشان مشاهده کنند. از این رو توصیه می‌شود که استفاده از این روش‌ها را محدود شده و چنانچه تغییری در ناخن‌های خود مشاهده کردند حتماً به متخصص پوست مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403071612272
  • خبرنگار : 50622