رئیس اوقاف و امور خیریه ملایرخبرداد

هزینه کرد بیش از ۵۳ میلیارد تومان برای اجرای نیات واقف در ملایر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با تاکید بر اینکه وقفی بودن ۶۳.۵ درصد از اراضی این شهرستان ظرفیت عظیم ملایر در حوزه وقف را نشان می‌دهد، گفت: طی پنج سال گذشته در مجموع مبلغ بیش از ۵۳ میلیارد تومان در حوزه اجرای نیات واقف هزینه شده است.

حمید نوروزی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، وقف را سنت بزرگ الهی و میراث ماندگار و جاوید و واقف را چراغی ماندگار تا روز حساب دانست و اظهار کرد: پایه‌گذار سنت حسنه وقف در شهرستان ملایر شادروان سلطان‌عبدالمحمد میرزا قاجار ملقب به«سیف الدوله» نوه چهل و هشتم فتحعلی‌شاه قاجار و حاکم ملایر بود.

وی با تاکید بر اینکه وقفی بودن ۶۳.۵ درصد از اراضی این شهرستان ظرفیت عظیم ملایر در حوزه وقف را نشان می‌دهد، افزود: شهرستان ملایر با دارا بودن ۱۹۵ موقوفه، در سطح کشور جایگاه ویژه‌ای دارد و موقوفات سیف‌الدوله و شیخ ‌الملوک فخرالحاجیه سهرابی از مهمترین موقوفات درآمدزا به شمار می‌روند.

نوروزی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ هکتار زمین وقفی در اختیار پیشرفت، عمران و آبادانی شهر قرار گرفته است، تصریح کرد: عرصه و زمین مجموعه تفریحی توریستی جهان کوچک، جاده سلامت، بام ملایر، اکثر سرانه‌های بهداشتی و درمانی، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و سرانه‌های نظامی و انتظامی را مجموعه موقوفات در اختیار شهرستان گذاشته است.

وی به دو پروژه وقفی در حال ساخت اشاره و تصریح کرد: مجتمع مبل منبت سیفیه با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان شامل ۲۴ مغازه تجاری و مساحت عرصه ۶۰۰۰ متر مربع، جایگاه دو منظوره سوخت سیفیه به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع و اعتبار ساخت ۳۰ میلیارد تومان و پروژه هایپرمارکت سیفیه شامل چهار واحد تجاری و یک مجتمع هایپر مارکت به انضمام پارکینگ در طبقه زیرین به مساحت ۴۳۸۰ متر مربع و اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر از تعمیر و بازسازی تالار قرآن موقوفات به مساحت ۶۰۰ متر مربع با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان خبر داد و گفت: طی پنج سال گذشته در مجموع بیش از ۵۳ میلیارد تومان در حوزه اجرای نیات واقف هزینه شده است.

وی تعمیر و نگهداری فضای سبز و محوطه‌سازی پروژه مقبره سیف‌الدوله و پارک بانوان به مساحت حدود ۲۰ هزار متر مربع با اعتبار سالانه دو میلیارد تومان را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.

نوروزی پروژه «جهاد» شامل پنج باب مغازه تجاری و ۲۰ واحد مسکونی، پروژه «پیوند۲» شامل ۵۸ واحد مسکونی و ۱۴ باب تجاری و یک باب فروشگاه زنجیره‌ای و یک رستوران در مجموعه، پروژه استخر سیفیه و سالن بدنسازی و ساخت و تجهیز پروژه تالار پذیرایی موقوفه سیف‌الدوله را از دیگر پروژهای افتتاح شده طی پنج سال اخیر برشمرد.

وی به اطعام دهی در راستای نیت واقف با توزیع ۱۸۰ هزار پرس غذای گرم و بسته‌های ارزاق به مبلغ هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، کمک هزینه دارو و درمان و تهیه تجهیزات بیمارستانی به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان، دانشجویان و تعمیر و تجهیز برخی مدارس و توزیع لوازم‌التحریر به مبلغ ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان نیز اشاره کرد.

نوروزی ادامه داد: مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و مناسبت‌های ملی، مذهبی شهرستان، مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای حمایت از برخی مساجد شهرستان در راستای اجرای نیت واقفین خیراندیش و مبلغ دو میلیارد و یکصد میلیون تومان برای اعزام ۳۲۰ نفر زائر اولی به عتبات عالیات طی پنج سال اخیر هزینه شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر از برگزاری محافل و برنامه‌های قرآنی در سطح شهرستان با هزینه ۳۵۰ میلیون تومان و حمایت از زوج های جوان در راستای ترویج ازدواج آسان و تکریم خانواده با در اختیار گذاشتن ۸ واحد مسکونی با حداقل اجاره خبر داد و خاطرنشان کرد: در پارک بانوان و مقبره سیف‌الدوله و اشتغال ۵۰ نفر با صرف هزینه بیش از ۱۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان خدمات ارائه داده شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403071612228
  • خبرنگار : 50416