رشد ۱۴ درصدی برداشت محصولات طرح جهش تولید در دیمزارهای ایلام

ناظر استانی طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام گفت: میزان برداشت محصولات مختلف طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل‌، ۱۴.۶ درصد رشد داشته است.

«خدابخش داودی‌نصر» در گفت ‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام که ماهیتاً طرح مشترکی است بین جهاد کشاورزی به عنوان مجری و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به‌عنوان حامی مالی و ناظر، در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳  سومین سال اجرای خود را با سطح ابلاغی ۱۰۰ هزار هکتار در محدوده ۱۲ شهرستان ، ۲۱ مرکز جهاد کشاورزی، ۶۳۶ آبادی و اعتبار مصوب ۳۲۶ میلیارد ریال  با مشارکت ۱۶۹۳۷ کشاورز استان ایلام گذرانده است.

وی خاطرنشان کرد: کل میزان برداشت در این سال از مجموع ۵ گروه محصولات غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی و نباتات علوفه‌ای ۱۵۷ هزار و ۴۸۷ تن محصول بوده که نسبت به سال قبل از آن، رشدی معادل ۱۴.۶ درصد داشته است.

وی ادامه داد: میزان تولید گندم با سطح زیر کشت ۶۳ هزار و ۶۰۶ هکتار، ۱۱۸ هزار و ۶۷۵  تن تولید، جو با سطح ۲۲ هزار و ۴۴۷ هکتار، ۳۲ هزار ۹۶۱ تن، حبوبات با سطح ۵ هزار ۶۶۳ هکتار،  ۴ هزار و ۸۵۸ تن، دانه‌های روغنی (کلزا گلرنگ و کاملیا) با سطح ۷۲۰ هکتار و ۵۵۷ تن، نباتات علوفه‌ای با سطح ۱۴۵ هکتار و ۴۰۹ تن و گیاهان دارویی با سطح ۲۱۲ هکتار و ۲۱ تن بوده است.

ناظر استانی طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارهای استان ایلام بیان کرد: میزان تناوب یا کشت محصولات تناوبی غیر از گندم و جو به منظور کاهش سطح آیش و جلوگیری از کشت مداوم و تکراری غلات، ۷.۳ درصد بوده است و در طول سه سال اجرای برنامه در استان خوشبختانه سطح آیش از ۱۲۷ هزار هکتار به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده که کاهش ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

داودی‌نصر گفت: یارانه این طرح برای بیمه محصولات به ازای هر هکتار ۱۲۵۰ هزار ریال، برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز، ۸ میلیارد ریال و برای آموزش کشاورزان و کارشناسان و تأمین تجهیزات رایانه‌ای ویژه مراکز کم برخوردار، ۱۰ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: این طرح برای تأمین و توزیع بذر گواهی شده و کود بذرمال نیز یارانه‌هایی داشته است و در زمینه جذب و توزیع ادوات ویژه دیم‌زار با اعتبار مصوبی معادل ۱۹۲۷۰۰ میلیون ریال به صورت قرض الحسنه و بازپرداخت ۷ ساله، کشاورزان را برای خرید ۱۴۷ دستگاه انواع ادوات، مورد حمایت قرار داده است .

داودی‌نصر دستاوردهای عمده طرح را شامل کاهش هزینه‌های تولید از طریق رعایت تناوب و پرهیز از کشت تکراری و مداوم غلات، کاهش سطح اراضی آیش و بهره‌گیری بیشتر از اراضی موجود، ترویج کشت محصولات در بقایای گیاهی حاصل از کشت محصولات قبلی، توسعه ادوات کشاورزی ویژه دیمزار، ترویج استفاده از بذر  گواهی شده و کشت مکانیزه برشمرد.
انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403071612199
  • خبرنگار :