دامپزشکان در معرض بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام

رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: دامپزشکان در معرض بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام هستند، به‌طوری که با کمترین امنیت شغلی در تأمین امنیت غذایی جامعه تلاش دارند تا مردم درگیر بیماری‌های مختلف نشوند.

 عباس پرهام در نشست خبری روز ملی دامپزشکی  که امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه اولیه و اصلی دانشکده دامپزشکی، آموزش و پرورش مهارت‌ در دانشجویان است. در این دانشکده، ۴ گروه علوم پایه، پاتوبیولوژی، بهداشت مواد غذایی و آبزیان، و پیشگیری از بیماری‌های دامی با ۵۵ نفر اعضای هیات علمی مشغول به علم آموزی هستند. 

وی بیان کرد: جمعیت دانشجویی خانم و آقا در دو نوبت اول و دوم با نسبت برابر پذیرفته می‌شود، همچنین دانشجویان دوره‌های کارشناسی بهداشت مواد غذایی و علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند. ۹ رشته کارشناسی ارشد و نزدیک به ۱۰  رشته دکترای تخصصی نیز در این دانشکده وجود دارد. 

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: با توجه به اینکه با گذر زمان، نیازهای انسان نیز دستخوش تغییر می‌شود، از مهرماه سال جاری سرفصل‌های درسی دانشکده طبق مصوبه وزارت علوم  اجرا شده است. 

پرهام در مورد ورود دانشکده دامپزشکی به باغ‌وحش مشهد بیان کرد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم و تاکید شده حضور دانشگاه در جامعه و صنعت است. در همین راستا قراردادی از مهرماه سال جاری با باغ‌وحش مشهد در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باغ‌وحش توسط دانشکده جاری شده است. 

شرایط شغلی کارشناسان دامپزشکی خوب نیست

وی افزود: به طور میانگین فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشکی دانشگاه فردوسی سالانه در دو نوبت اول و دوم، حدود ۸۰ نفر و رشته‌های کارشناسی حدود ۲۰ الی ۳۰ نفر هستند و به طور کلی رشته دکترای عمومی، شرایط خوبی را در سطح استان دارد. طبق آمار دامپزشک فارغ‌التحصیل دانشگاه فردوسی بیکار نداریم، اما در خصوص رشته‌های کارشناسی، شرایط شغلی خوب نیست و باید زمینه‌های شغلی برای این افراد فراهم شود. 

پرهام بیان کرد: کلینیک دامپزشکی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی چند تخصصی است و بالغ بر ۵۰ درصد نیروهای دانشکده در این کلینیک در حوزه بیماری‌های دام بزرگ و کوچک، جراحی، رادیولوژی، طیور، آبزیان و مامایی مشغول به فعالیت هستند. هدف اصلی این کلینیک در راستای مهارت‌ورزی دانشجویان است.

در ادامه نشست امیر افخمی، رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: حدود دو دهه است که وظایف بخش خصوصی به سازمان نظام دامپزشکی محول شده است. دامپزشکان در معرض بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام هستند، به‌طوری که با کمترین امنیت شغلی در تأمین امنیت غذایی جامعه تلاش دارند تا مردم درگیر بیماری‌های مختلف نشوند.

صدور ۸۰۰۰ پروانه برای اماکن دامی در سال

وی بیان کرد: سازمان دامپزشکی بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد است و حدود ۱۰ درصد جمعیت دامپزشکان را در استان داریم. حجم تولیدات دامی بالا است و سالانه بیش از ۸۰۰۰ پروانه برای اماکن دامی صادر می‌شود. 

 رئیس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی افزود: بیش از ۲۰ سال است که کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب شهری بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است. بهترین روش برای کنترل جمعیت این حیوانات روش CNVR است. در این روش زندگی‌گیری، غربال، واکسیناسیون و عقیم‌سازی انجام می‌شود. این طرح در طرقبه و شاندیز به‌صورت پایلوت از خرداد ماه ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ اجرا شد و آمار سگ گزیدگی‌، به یک سوم کاهش یافت که باید  این مسیر ادامه یابد.

وی افزود: ۲۹۷ مرکز درمانی شامل بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و دفاتر عمومی درمان، ۲۱۷ مرکز دارویی، ۱۱۶ مرکز مایه‌کوبی و ۲۶ مرکز آزمایشگاهی در سطح استان داریم.

در ادامه حمیدرضا فرزین اظهار کرد: مجموعه اوامر دامپزشکی با ۴ ارگان سازمان دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی، نظام دامپزشکی، همچنین موسسه سرم‌سازی رازی اداره می‌شود. این تشکیلات ۴ بخشی، تنها در ۴ استان وجود دارد و باعث برنامه‌ریزی‌های دقیقی در استان شده است. 

وی ادامه داد: سرم‌سازی رازی در استان خراسان رضوی به عنوان شعبه شمال شرق با  ۷۵ سال سابقه، به‌عنوان قدیمی‌ترین شعبه سرم سازی رازی شناخته می‌شود. موسسه سرم‌سازی رازی در دو حوزه تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز کشور فعالیت دارد و در حال حاضر بالغ بر ۸۰ فرآورده مختلف اعم از واکسن‌های دام، طیور، آبزیان و پزشکی تولید می‌کند.

تولید بیش از ۶۰ درصد واکسن‌های طیور در سرم‌سازی رازی 

رئیس مؤسسه سرم‌سازی رازی شعبه شرق کشور گفت: هر ساله براساس نیازهای اداره کل دامپزشکی و در زمینه‌ بیماری‌های مختلف تحقیقات انجام می‌شود و ۷ فرآورده از ۸ فرآورده تعریف شده انسانی تولید می‌شود که در مراکز بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۸۰ درصد نیازهای دامپزشکی کشور نیز در این مجموعه سرم‌سازی تولید می‌شود و بیش از ۶۰ درصد واکسن‌های طیور در سرم سازی رازی تولید می‌شود.

فرزین ادامه داد: متاسفانه بخش بسیار زیادی از واکسن‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود، در صورتی که سرم‌سازی رازی ظرفیت تولید واکسن داخلی را دارد و به جهت اهمیت جنگ بیوتروریسم و حضور دشمنان، ورود واکسن‌های زنده خطرناک و بهتر است به سمت خودکفایی در تولید واکسن حرکت کنیم. 

وی با اشاره به اینکه تولید واکسن کرونا در ایران از نوع واکسن نوترکیب بر پایه پروتئین بود، افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته بخش خصوصی نیز وارد تولیدات واکسن شده که نقطه عطفی در تولید واکسن است.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071512054
  • خبرنگار : 50972