رسانه انگلیسی: حمایت از روسیه در اروپا افزایش یافته است

با گسترش جریان‌های راست‌گرا در اروپا، تعداد حامیان اوکراین در پارلمان اروپا کاهش یافته و چهره‌های حامی روسیه در حال افزایش هستند.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی در مقاله‌ای با اشاره به کاهش حمایت از اوکراین در میان کشورهای غربی، گزارش داد حمایت از روسیه در میان متحدان غربی اوکراین در حال افزایش است.

به گزارش روزنامه تایمز، حمایت اروپا از اوکراین نسبت به اوایل سال میلادی جاری کاهش یافته و احزاب پوپولیستی که با حمایت از اوکراین مخالف‌اند قدرت گرفته‌اند، از جمله حزب راست‌گرای «آلترناتیو برای آلمان»، حزب «اجتماع ملی» در فرانسه و حزب «آزادی» اتریش.

بر اساس این گزارش، بلوک «میهن‌پرستان برای اروپا» که بسیاری آن را حامی روسیه و برخی آن را نسبت به حمایت از اوکراین مردد می‌دانند، اکنون سومین گروه بزرگ در پارلمان اروپا است.

گرچه تنها ۸۴ کرسی از ۷۲۰ کرسی پارلمان اروپا به این بلوک تعلق دارد، اما بسیاری این موضوع را نشانه‌ای از تغییر جریان به نفع کرملین می‌دانند. علاوه‌بر آلمان، برخی دولت‌های غربی دیگر نیز ایده امتیاز ارضی اوکراین به روسیه را مطرح کرده‌اند. یک مقام آلمانی که در گذشته از تردید دولت این کشور در حمایت از کی‌یف انتقاد می‌کرد، اخیراً اعتراف کرد: «به نظر می‌رسد جنگ به یک بن‌بست تبدیل شده و نمی‌توانیم برای همیشه هزینه آن را پرداخت کنیم. کی‌یف باید انتظارات خود را واقعی‌تر کند.»

به گزارش تایمز، اختلاف میان اوکراین و متحدانش در این مسئله به نفع روسیه عمل کرده است. کی‌یف تمایلی به اعطای امتیاز ارضی به روسیه ندارد، اما یک چهره دانشگاهی نزدیک به دولت روسیه می‌گوید مسکو از اختلافی که میان اوکراین و متحدانش پیش آمده به نفع خود استفاده خواهد کرد.

رسانه انگلیسی همچنین گزارش داد که مسکو به‌وضوح از شکست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سفر اخیر خود به ایالات متحده خرسند است. زلنسکی که به بهانه شرکت در مجمع‌عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا رفته بود، طرحی موسوم به «طرح پیروزی» را به متحدان خود ارائه کرد، اما با واکنش سردی مواجه شد.

به گفته یکی از دیپلمات‌های بریتانیایی، این طرح پیروزی زلنسکی بیشتر به یک «لیست خرید» شباهت داشته تا یک راهبرد معین برای پایان جنگ. اگرچه آمریکایی‌ها در پی سفر زلنسکی، وعده کمک تسلیحاتی ۲.۴ میلیارد دلاری را به اوکراین دادند، اما زلنسکی نتوانست مجوز استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی علیه روسیه را کسب کند یا به تضمین‌های امنیتی بلندمدت دست یابد.

رسانه انگلیسی همچنین با اشاره به نزدیک شدن تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و احتمالی پیروزی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه، گزارش داد برخی در مسکو نسبت به وعده ترامپ برای برقراری آتش‌بس فوری که به نفع روسیه است، شک دارند؛ اما روی‌هم‌رفته روسیه بازگشت ترامپ را مطلوب‌تر از پیروزی هریس می‌داند.

روزنامه تایمز در این گزارش با اشاره به گسترش احزابی در اروپا که با تداوم حمایت تمام‌عیار از اوکراین مخالف هستند، تاکید کرد مسکو رشد این جریان‌ها را یک پیروزی بزرگ برای خود می‌داند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403071511993
  • خبرنگار : 71661