رییس گروه فضایی صاایران:

منظومه ماهواره اینترنت اشیا تا ۱۴۰۳ پرتاب می‌شود

رییس گروه فضایی صاایران گفت: منظومه شهید سلیمانی شامل حدود ۲۰ ماهواره است که تا انتهای ۱۴۰۴ پرتاب می‌شود. این منظومه ماهواره‌ای اینترنت اشیا را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا دکتر محرم غیاثوند در نشست آخرین دستاوردها و پروژه‌ها در حوزه ماهواره که به مناسبت هفته جهانی فضا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد با اشاره به تاریخچه صنعت فضایی در جهان و ایران گفت: از سال ۱۳۸۵ در ایران پرتابگر و ماهواره بومی مورد توجه قرار گرفت و اکنون ۲۵ سال است که صنعت فضایی در ایران آغاز شده است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده منجر به این شد که در سال ۱۳۸۷ اولین ماهواره به نام «ماهواره امید» پرتاب شود که البته این ماهواره عملیاتی نبود و بیشتر هدف گذر از تحقیقات و رسیدن به صنعت فضایی بوده است.

رییس گروه فضایی صاایران با اشاره به شکست‌ها و موفقیت‌های صنعت فضایی در دنیا گفت: شوروی سابق ۷۰۰-۸۰۰ پرتاب زیرمداری داشت و چندین پرتاب مداری داشته و پرتاب دوازدهمین ماهواره آنها موفق بود. در کشور ما دومین پرتاب موفقیت آمیز بود و همین موضوع سبب شد توقع‌ها از صنعت فضایی در کشور بالاتر رود.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فضایی، صنعتی پیچیده است و باید در آن گام به گام و قدم به قدم جلو رفت، ادامه داد: بعد از ماهواره امید هدف ما این بوده که اقدامات ما از سطح تحقیقات گذر کند و به صنعت فضایی وارد شویم تا یک خدمتی به ما ارائه کند. ۲۷-۲۸ ماهواره پرتابی ما در این جهت بوده است.

غیاثوند با اشاره به اینکه بیشتر پرتاب‌ها که در رسانه می‌بینیم، موفقیت‌آمیز بوده گفت: صنعت فضایی بیشتر از آنچه که در اخبار می‌بینیم ناکامی داشته است ولی در رسانه بیشتر موفقیت‌ها مطرح می‌شود.

وی با بیان تجربیات دانشمندان مختلف در طول تاریخ، به اهمیت شکست‌های در توسعه علم پرداخت و اظهار کرد: البته که ژورنال‌ها به طور معمول نادستاوردها را منتشر نمی‌کنند ولی اگر این شکست در پرتاب‌ها را نداشتیم موفق نمی‌شدیم.

رئیس گروه فضایی صاایران افزود: در کنار ۵ تا ۶ موفقیت در پرتاب ماهواره شخصاً ۱۶ ماهواره ناموفق را شاهد بودم‌.

وی تاکید کرد: شکست در حوزه فضایی معنا ندارد، مگر اینکه از شکست بترسیم و سبب ناامیدی شود. مشکلات زیادی در حوزه توسعه فناوری وجود دارد. باید آمادگی و صبر لازم برای این حوزه را داشته باشیم. امیدواریم نسل بعدی مسیر را با سرعت بیشتری طی کنند. 

غیاثوند با اشاره به اهمیت مشارکت بین‌المللی در حوزه فضایی بین‌المللی، گفت: بیشتر کشورها به جز ۲ کشور پیشتاز در این حوزه، فعالیت فضایی را به صورت همکاری بین‌المللی انجام می‌دهند و آخرین کشوری که به صورت مستقل فعالیت می‌کند، ما هستیم. همین کار را پیچیده و سخت‌تر می‌کند. 

وی با اشاره به زمینه مناسب فعالیت در صنعت فضایی گفت: در حال حاضر در زمینه نانو ماهواره‌ها و میکرو ماهواره‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت و دانش خوبی وجود دارد. ما دنبال این هستیم فضای مشترک بینابینی ایجاد کنیم تا باهم کار کنیم. فعالیت در حوزه ماهواره بزرگ از عهده شرکت خصوصی برنمی‌آید. 

رئیس گروه فضایی صاایران درباره پرتابگرهای موجود گفت: ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ می‌تواند ماهواره‌های تا ۱۰۰ کیلو را در مدار لئو پرتاب کند و پرتابگر سیمرغ مینی ماهواره‌های تا ۲۵۰ کیلو را به مدار لئو پرتاب می‌کند.

وی افزود: خوشبختانه فناوری‌ها در دنیا به سمتی رفته که در حوزه‌ای که توانمندی کشور است، می‌توانیم کار کنیم و با همین ماهواره‌های فعلی می‌توانیم فعالیت انجام دهیم. 

غیاثوند درباره ماهواره چمران گفت: ماهواره چمران میکرو ماهواره‌ای است که وظیفه آن مانور مداری است. مانور مداری برای اتصال سامانه‌های فضایی و استقرار سامانه‌های بزرگ در فضا است. همچنین در منظومه فضایی کاربرد دارد و این کار با استفاده از مانور فضایی امکانپذیر است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ماهواره چمران اولین ماهواره‌ای است که ماموریت خود را به صورت کامل و در دو هفته انجام داد.

رئیس گروه فضایی صاایران با تاکید بر اینکه صنعت فضایی چند تخصصی است، ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها یاد بگیرند که کار تیمی انجام دهند. ما تنها شرکت دانش‌بنیان سامانه‌ساز نیاز نداریم و رشته‌های تخصصی زیادی دخیل هستند. ما به شرکت‌های دانش بنیانی در دانشگاه‌ها نیاز داریم که زیرسیستم بسازند وهزینه را پایین بیاورند و رقابت بالا برود.

وی ادامه داد: بخشی از فعالیت فضایی در حوزه تحقیقاتی است، بخش دیگر کار جدی‌تر است که در مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌شود. دانشگاه مالک اشتر، علم و صنعت و امیرکبیر مصداق‌های خوبی از این بودند که با هم همکاری داشتیم.

غیاثوند درباره منظومه شهید سلیمانی توضیح داد: منظومه شهید سلیمانی حدود ۲۰ ماهواره است که تا انتهای ۱۴۰۴ پرتاب انجام می‌شود. این منظومه ماهواره‌ای اینترنت اشیا را فراهم می‌کند.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071511992
  • خبرنگار : 30057

برچسب‌ها