رونمایی از یک بازی اسرائیلی

سال ۲۰۱۸ با افزایش فشارهای سیاسی از جانب آمریکا که تحت عنوان «فشار حداکثری» آغاز شد، کاخ سفید به دنبال آن بود که آن‌چنان فشار را زیاد کند تا به تعبیر جان بولتون مشاور امنیتی ترامپ، «استخوان مردم ایران بشکند».

به گزارش ایسنا، مرتضی سیمیاری در یادداشتی با این مقدمه ادامه می‌دهد: آن زمان آمریکایی‌ها به این تحلیل رسیده بودند که تنها راه مهار محور مقاومت و در رأس آن تهران افزایش فشار اجتماعی است، اجرای این راهبرد عجیب از سوی ترامپ نیاز به یک پیوست خاص داشت که اجرای آن به سازمان سیا واگذار شد.

 جینا هاسپل رئیس وقت سیا در یادداشتی با اشاره به پروژه رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی در نیویورکر نوشت که آمریکا برای ارتباط با مردم ایران باید از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری بیشتری کرده تا میان نهادهای امنیتی آمریکا و مردم ایران «پل اطلاعاتی» ایجاد شود!

این طرح عملیاتی فردای انتشار این یادداشت فاز اجرایی نیز پیدا کرد، اکانت سازمان سیا دریکی از شبکه‌های اجتماعی تصویری از میز کار یکی از مأمورانش را منتشر کرده و نوشت که دستان ما برای همکاری به‌سوی شما دراز است، در تصویر منتشرشده چیدمان روی میز افسر آمریکایی بسیار جالب‌توجه بود؛ روی میز کار سازمان سیا یک هدفون، مقداری دلار، یک کلاه‌گیس، عینک دودی و نیز تعدادی کتاب قرارگرفته بود.

این عکس ویژه اگرچه بدون زاویه سازی خاص توسط سیا منتشرشده بود اما یک پیام روشن در خود داشت و نشان می‌داد که همکاری با یک مجموعه اطلاعاتی با تکیه شگردهای جاسوسی و خرابکاری می‌تواند خیلی ساده شکل‌گرفته و حتی در قبال رساندن خدمات دستمزد نیز دریافت کرد.

سازمان سیا در آن روزها در تدارک آن بود تا موقعیت مکانی رقیب را به لانه جاسوسی تبدیل کرده و با بهره بردن از ظرفیت‌های اجتماعی ساده به اهداف خود برسد، البته اجرای این طرح مدتی بعد دچار تغییراتی جزئی شده و با عنوان کیس ویژه «شهروند-خبرنگار» با تکیه‌بر شبکه‌های تلویزیونی ضدانقلاب مورد بهره‌برداری در عملیات‌های جنگ روانی قرار گرفت.

 البته آمریکایی‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ متوجه «تحلیل غلط» خود از وضعیت اجتماعی در ایران شده و جینا هاسپل تاکید کرد که ایران در عملیات‌های سایبری و رسانه‌ای روی دست سازمان سیا بازی کرده است.

علاوه بر آمریکایی‌ها، تجربه استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی با پیوست رسانه‌ای برای ایجاد پروپاگاندا و عملیات‌های روانی پیچیده توسط یگان ۸۲۰۰ رزیم صهیونیستی نیز آزمایش‌شده و پس از عملیات درخشان طوفان الاقصی شکل شدیدتری نیز به خود گرفته است، بررسی موردی دراین‌باره نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته از سه شکل عملیات رسانه‌ای با محوریت فارسی استفاده کرده است.

ایجاد تعامل با حساب‌های کاربری عبری مانند اکانت اسرائیل به زبان فارسی، نقل برخی اخبار رویدادها بدون صحت سنجی و نیز ترجمه مستقیم اظهارات مقامات صهیونیست سه محور اصلی در این بازه بوده است، اما این اتصالات رسانه‌ای بعد از عملیات وعده صادق ۲ شکل ویژه‌ تری به خود گرفته است.

برآوردهای سیاسی از جانب برخی مفسران حکایت از آن دارد که رژیم صهیونیستی به دلیل نداشتن تحلیل دقیق از شکل مواجه ایران به دنبال اجرای یک عملیاتی محدود (تهاجم نقطه‌ای) است که کنترل اوضاع از دست خارج نشود، سفر فرمانده گروهک تروریستی سنتکام به تل‌آویو نیز با همین انگیزه صورت گرفته است.

آمریکایی‌ها در روزهای اخیر بارها به مقامات صهیونیست هشدار داده‌اند که اگر شعاع عملیاتی صهیونیست‌ها از خط بیرون بزند ممکن است تبعات سنگینی روی دست بایدن بگذارد ازاین‌رو باید اقدام تروریستی علیه ایران محدود و بازه انعکاس آن به‌شدت گسترده و تصویرسازی شود.

این طرح اطلاعاتی و رزمی دارای دو فاز می باشد. در فاز اول یک نقطه کوچک (مانند یک پالایشگاه) مورد عملیات قرارگرفته و با بزرگنمایی آن چند شلیک محدود، عملیات تروریستی خود را اجتماعی می‌ کند، نکته جالب ‌توجه آنکه در این ‌گونه طرح‌ها دشمن از پیاده ‌نظام خود به‌ویژه اراذل‌واوباش نشانه‌دار برای ایجاد اغتشاشات کمک می‌گیرد! به‌عنوان ‌مثال پس از فضاسازی رسانه ای، عناصر اجاره‌ای به خیابان آمده و به تهییج جامعه برای کمبود بنزین در جایگاه‌های سوخت می‌پردازند. در این مرحله رسانه‌ها باید با دادن هشدارهای لازم و افزایش هوشیاری عمومی مانع از تحقق تحرکات ستون پنجم دشمن شوند .

در روزهای اخیر این خط ویژه شواهدی نیز پیدا کرده است؛ شعارنویسی با کُدهایی شعاری چون «اسرائیل اولین ضربه با تو آخرین ضربه با ما» و یا پخش ویدئویی ساختگی از چسباندن اطلاعیه کمبود اقلام غذایی بر سردر یک فروشگاه و نیز گفتگوی مستقیم نتانیاهو با ایرانیان ازجمله این موارد است.

رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در اجرای یک عملیات بزرگ در داخل ایران با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی تلاش دارد اقدام تروریستی خود را گسترده جلوه داده و در قالب اجتماعی بریزد. در مدل‌ جنگ‌ های هیبریدی به تکنیک‌های هدف ‌گیری بافت اجتماعی کنترل جمعیتی می‌گویند.

در طرح کنترل جمعیتی ناکارآمدی آفندی و پدافندی پوشش اجتماعی گرفته و به‌اصطلاح استتار می‌شود، اما به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها در این فاز نیز دچار «خطای محاسباتی» هستند، آمادگی نیروهای مسلح دردادن پاسخ‌های غیرمتعارف از یک‌سو و نیز حضور چندمیلیونی در نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب از حالا شکست دشمن را عیان کرده است، اسحاق بریک ژنرال سابق ارتش صهیونیستی در روزنامه دست چپی معاریو نوشته است که باخت به ایران از حالا مشخص است، نتانیاهو باید دستش را بالا ببرد!

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403071511986
  • خبرنگار : 71972