شناسایی ۷۵۰۰ مرکز غیربهداشتی توزیع فرآورده‌های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: در ۶۴ هزار مورد بازدید از مراکز توزیع فرآورده‌های گوشتی، تعداد ۷۵۰۰ مرکز غیر بهداشتی شناسایی و ۱۴۵ تن فرآورده‌ از این مراکز معدوم، همچنین تعداد ۹۱ واحد متخلف پلمب شده است.

جواد اعلمی در نشست خبری روز ملی دامپزشکی  که امروز یکشنبه، ۱۵ مهرماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حوزه وظایف سازمان دامپزشکی در دو بخش اقتصاد دامپروری و بهداشت عمومی تعریف می‌شود و هر بخش وظایف متعددی را در دستور کار قرار می‌دهد. 

وی درباره حوزه اقتصاد دامپروری بیان کرد: سرمایه دامی، به‌عنوان سرمایه‌ای زایا در حرکت‌ است که حفظ و حراست از این سرمایه، نتایج و بهره‌وری اقتصادی بالایی از نظر معیشت دامپرور، تامین غذای کافی و سالم، و عدم وابستگی به سایر کشورها را به دنبال خواهد داشت. 

رئیس سازمان دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: طبق تحقیقات غیر رسمی در جوامعی که دام‌ پرورش داده می‌شود، ۵۰ نوع شغل ایجاد و افراد بسیاری به کار گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال هر شب در کشتارگاه‌های طیور خراسان رضوی، حدود ۵۰ میلیارد تومان گردش مالی رخ می‌دهد که از نگاه تامین غذا و اقتصاد عدد قابل توجه‌ای است. 

اعلمی یادآور شد: حفظ و حراست از سرمایه دامی به‌صورت پیشگیری از بیماری‌های دامی و افزایش بهره‌وری از دام در حال پرورش است. در حوزه دام سبک و سنگین که تأمین‌کننده گوشت قرمز هستند، سالانه حدود ۳۰ میلیون نوبت سر واکسیناسیون برای حدود ۶ میلیون رأس دام انجام می‌شود. 

وی افزود: پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و پدافند غیرعامل، بسیار حائز اهمیت است و سازمان دامپزشکی توجه بسیار بیشتری به پیشگیری نسبت به درمان دارد و بخش دولتی مباحث درمانی را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کرده است.  

۱۱۵ تن گوشت خارج شده از مصرف در ۶ ماهه اول سال

رئیس سازمان دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: در بخش بهداشت عمومی، نظارت‌ها در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه صورت می‌گیرد و در ۶ ماهه اول سال جاری، ۲۶ هزار تن گوشت قرمز تایید شده، به بازار ارسال شد که در قبال این عدد،  ۱۱۵ تن حجم گوشت خارج شده از مصرف بوده است. 

اعلمی با اشاره به اینکه کنترل و بازرسی مرتب، کنترل واکسیناسیون، نقل و انتقالات و ... در بخش طیور به عهده سازمان دامپزشکی است، بیان کرد: هر ساله اقدامات متعددی در این راستا انجام می‌شود و در کشتارگاه‌های طیور، ۱۰۸ هزار تن مجموع گوشت سالم و همچنین ۲۹۷ تن فرآورده غیر بهداشتی ضبط شده است. 

وی افزود: طی ۶۴ هزار مورد بازدید از مراکز توزیع، تعداد ۷۵۰۰ مرکز غیر بهداشتی شناسایی و ۱۴۵ تن فرآورده‌ از این مراکز معدوم شده، همچنین تعداد ۹۱ واحد متخلف پلمب شده است. 

رئیس سازمان دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه همکاران دامپزشک در این مسیر سختی‌ها و خطرات بسیاری را به دوش می‌کشند، اما این شغل آن‌طور که باید شناخته نشده است، یادآور شد: طبق آمار میزان بیماری‌ها و صدمات، دامپزشکان آسیب‌های فراوانی در حین کار با دام متحمل می‌شود که شامل درگیری با بیماری‌های مشترک انسان و دام، اصابت ضربه، گزیدگی توسط حیوان، تصادفات جاده‌ای، آلرژی‌ها،  درگیری با کیست‌های انگلی ، گرمازدگی و ورود انگل به خانه افراد می‌شود.

اعلمی در مورد میزان تولیدات گوشت و نسبت آن با لاشه‌های ضبط شده در کشتارگاه‌ها گفت: ۶۵ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲۰ هزار تن گوشت سفید در استان تولید می‌شود که مجموع فرآورده‌های ضبط شده بسیار ناچیز است، به ‌طوری‌که در سال جاری نسبت لاشه‌های ضبط شده به کل تولیدات، حدود ۰.۲۶ درصد است. 
وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد واکسیناسیون پی‌آرپی دام سبک به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین در حال حاضر تعدادی از واکسن‌های دامی و عقرب و مارگزیدگی به کشورهای مختلف مانند افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌شود. 

رئیس سازمان دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: در استان، ۳۶۵ واحد پرورش سردابی آبزیان با تولید حدود ۹۳۰۰ تن و حدود ۱۱۶۱ واحد گرمابی آبزیان با تولید ۲۷۰۰ تن در سال گذشته داشته‌ایم، همچنین در سال گذشته در  ۶ واحد خاویاری، ۵۰ تن گوشت و ۷۵ کیلوگرم خاویار تولید شده است. 

به کارگیری کارشناسان دامپزشکی در هتل‌ها و رستوران‌ها برای تشخیص کیفیت محصولات دامی

اعلمی بیان کرد: پس از رسانه‌ای شدن کشف گوشت الاغ در یکی از رستوران‌های مشهد و ذبح الاغ در یکی از مراکز غیرمجاز و ورود این گوشت به چرخه غذایی مردم، ناظران دامپزشکی سامان‌دهی شدند و اتحادیه رستوران‌داران و هتل‌داران برای حضور و استفاده از مهارت دامپزشکان استفاده کردند و بسیاری از فارغ‌التحصیلان دامپزشک در این حوزه مشغول به کار شدند و طرح حضور مشاور دامپزشک در این مراکز برای  اولین بار در کشور رقم  خورد که سامان‌دهی و فراخوان به کار کارشناسان دامپزشکی در این حوزه بر عهده سازمان نظام دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه مراکز فروش لوازم حیوانات (پت‌شاپ‌ها) در حیطه وظایف سازمان دامپزشکی نیستند، یادآور شد: این فروشگاه‌ها زیر مجموعه اتحادیه گل و گیاه قرار می‌گیرند و به هیچ‌ عنوان حق فروش داروهای دامی و دخالت در مسائل درمانی را ندارند.

رئیس سازمان دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: غذا دادن به حیوانات ولگرد باعث ازدیاد جمعیت این حیوانات شده که امری بسیار اشتباه است.

انتهای پیام 

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071511982
  • خبرنگار : 50972