بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود

بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، همزمان با هفته فرهنگی هنری حافظ (روز ۱۹مهر) برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز امروز، ۱۵ مهرماه گفت: بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس دانشکده ادبیات، به‌ویژه بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین رویدادهای ادبی- فرهنگی سال ۱۴۰۳ در شهر شیراز، همزمان با هفته بزرگداشت حافظ برگزار خواهد شد.

زهرا ریاحی‌زمین افزود: دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی از قدیمی‌ترین دانشکده‌ها و بخش‌هایی است که در دانشگاه‌های کشور تأسیس شده است. موقعیت ادبی و فرهنگی شیراز به‌عنوان شهری که از دیرباز مهد ادیبان بزرگ بوده و فرهیختگان فراوانی را در حوزه‌های علمی ـ  ادبی و فرهنگی پرورش داده است، باعث شد مردم و مسئولان وقت نیاز شدید شهر شیراز به داشتن دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی را بیشتر احساس کنند و برای ترویج و توسعه زبان ملی خود اقدام کنند. پیرو همین احساس نیاز و با پیگیری‌های مداوم، این دانشکده و بخش در سال ۱۳۳۳شمسی تأسیس شد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز بیان کرد: در طی ۷۰ سال گذشته، بخش زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات، خدمات علمی- فرهنگی و ادبی متعدد و متنوعی را انجام داده و هزاران ادیب تربیت کرده که هرکدام موقعیت‌های اجتماعی و علمی خوبی را حایز شده‌اند.

وی ادامه داد:علاوه‌بر این، استادان و دانش‌آموختگان بخش فارسی آثار ارزشمند و منحصر به‌فردی را آفریده‌اند و به‌عنوان ارمغان‌های علمی و ادبی به خانواده بزرگ ادبیات در داخل و خارج از کشور پیشکش کرده‌اند. این بخش سهم اصلی و کلیدی را نیز در تأسیس نهادهای ادبی و فرهنگی و علمی کشور، استان فارس و شهر ادب‌پرور شیراز داشته است.

ریاحی‌زمین تصریح کرد: بنیان‌گذاران، استادان و پیشکسوتان مؤثر و مؤسس این بخش، از شخصیت‌های بزرگ و مفاخر فرهنگی و ملی کشور بوده‌اند که در این سال‌ها توانسته‌اند چهره‌های ممتاز فراوانی را تربیت کنند. بسیاری از این افراد، از شخصیت‌های شناخته‌شده و مشاهیر و مفاخر زبان و ادبیات فارسی در سطح بین‌المللی هستند.

وی افزود: موقعیت مکانی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نیز در دنیا نادر و منحصربه‌فرد است. همسایگی و هم‌جواری این بخش با آرامگاه حافظ بزرگ و نزدیکی آن با آرامگاه سعدی شیرین‌سخن با هویت علمی و ادبی آن بسیار متناسب و معنادار است. با التفات به همه این استعدادها و ظرفیت‌ها، مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، بخش زبان و ادبیات فارسی و دانشکده ادبیات و علوم انسانی برآن شدند تا مراسم بزرگداشتی برای این قدمت ۷۰ساله برگزار کنند.

ریاحی‌زمین با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش زبان و ادبیات فارسی، لزوم پاسداشت هفتاد سال تلاش بزرگان این بخش را ایجاب کرد، گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳، برگزاری مراسم بزرگداشت هفتادمین سال تأسیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در دستور کار مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی قرار گرفت و براساس تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته، این رویداد روز پنج‌شنبه، ۱۹مهرماه ۱۴۰۳، از ساعت ۸ تا ۱۲ صبح در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد فارس (واقع در چهارراه حافظیه) با حضور جمعی از مسئولان، استادان، ادب‌دوستان و دانش‌آموختگان این بخش طی هفتادسال گذشته برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به چشم‌اندازهای برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: گسترش حوزه زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان بخش مهمی از هویت ملی ـ مذهبی ایرانیان، حفظ و گسترش زبان فارسی بین فارسی‌زبانان دنیا، شناساندن و القای اهمیت زبان فارسی به جوانان، یادآوری نقش مهم زبان مشترک به‌عنوان شاهراه وحدت هویت فارسی‌زبانان و فرهنگ‌سازی سنت قدردانی از خدمات استادان و پیشکسوتان دانشگاه در رشته‌های مختلف در پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته درنظر شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در ادامه به برخی از ویژه‌برنامه‌های ترتیب‌یافته در این رویداد پرداخت و گفت: برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده که از آن جمله می‌توان به پخش مستند کوتاه تاریخچه و معرفی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، نمایشگاه آثار مکتوب استادان بخش در طی ۷۰سال تحقیق و پژوهش، نمایشگاه تصویری چگونگی شکل‌گیری دانشکده ادبیات و اخبار و گزارش‌های ۷۰سال حیات بخش زبان و ادبیات فارسی، سخنرانی استادان دانشگاه شیراز با موضوع معرفی بنیان‌گذاران بخش زبان و ادبیات فارسی، سخنرانی استادان برجسته کشوری درباره بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و استادان این بخش، رونمایی از طرح کتاب هفتاد ‌برگ زرین که به همین مناسبت تهیه شده است، اجرای زنده موسیقی سنتی عرفانی توسط گروه راز شیراز و تقدیر از چندتن از استادان فرهیخته اشاره کرد.

ریاحی‌زمین ضمن دعوت از عموم علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب، به‌ویژه تحصیل‌کردگان در رشته زبان و ادبیات فارسی و بالاخص خانواده بزرگ بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برای شرکت در این رویداد، یادآور شد: این برنامه به‌همت مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و بخش زبان و ادبیات فارسی پس از پی‌گیری‌های چندساله در سال ۱۳۳۳ به ریاست لطفعلی صورتگر در ساختمانی واقع در خیابان منوچهری شیراز آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۳۳۸ به ساختمان اصلی و ابدی خود در کنار آرامگاه خواجه شیراز منتقل شد.

نخستین گروه دانش‌آموختگان این دانشکده در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۳۸-۱۳۳۹ به عنوان اولین لیسانسیه‌های دانشکده ادبیات فارغ‌التحصیل شدند و نفرات برتر موفق شدند «مدال طلای حکمت» و «مدال نقره حکمت» را که به ابتکار استاد علی‌اصغر حکمت بنیاد نهاده شده‌بود، دریافت کنند.

همزمان با تحصیل نخستین گروه از دانشجویان، در سال ۱۳۳۵ نهاد دانشگاه شیراز (دانشگاه پهلوی) به ریاست ذبیح‌الله قربان تأسیس شد و دانشکده ادبیات شیراز به همراه دانشکده‌های پزشکی و کشاورزی -که پیش از این تاریخ، بنیان نهاده شده ‌بودند- به این دانشگاه ملحق شدند و هسته اولیّه دانشگاه را تشکیل دادند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403071511970
  • خبرنگار : 50649