یک شاعر:

سهراب سپهری یکی از چراغ‌های روشن شعر معاصر است

یک شاعر گفت: شاعران معاصر بیشترین تاثیر را بر جریان‌های شعری معاصر ما گذاشتند که سهراب سپهری هم یکی از چراغ‌های روشن شعر معاصر محسوب می‌شود.

جواد کلیدری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت زادروز سهراب سپهری اظهار کرد: سهراب سپهری یکی از چند شاعر بسیار مطرح معاصر است که به سبب نبوغ و ذوق هنری که داشت باعث شد تا زمینه ورود او به دنیای شعر و هنر فراهم شود. سهراب سپهری در خانواده‌ای فرهیخته و باسواد متولد شده که این امر هم بی‌دلیل از حضور او به عرضه شعر و هنر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه سهراب سپهری در دوره‌ای می‌زیست که کمتر افرادی به سمت شعر نو می‌رفتند، افزود: پس از نیما یوشیج افرادی مانند مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد و احمد شاملو شروع کننده شعر نو بودند، وارد این حوزه شدند و کامل کننده راه او نیز بودند. در واقع این شاعران بیشترین تاثیر را بر جریان‌های شعری معاصر ما گذاشتند که سهراب سپهری هم یکی از چراغ‌های روشن شعر معاصر محسوب می‌شود.

این شاعر بیان کرد: بسیاری از شاعران پس از سهراب سپهری، زبان، شیوه شعرگویی و شخصیت فکری او را سرمشق خود قرار دادند و به این واسطه توانستند راه او را ادامه دهند. تاثیرگذاری سهراب سپهری باعث شد تا مخاطبان با زبان، شخصیت و اندیشه او نیز نزدیک شوند. در واقع سهراب سپهری یکی از آن افرادی است که بیشترین تاثیر را بر روی جوانان و نسل پس از خودش گذاشته است.

سهراب به جهان مادی تعلق خاطر نداشت

وی عنوان کرد: نگاه سهراب سپهری از یک سو فرازمینی است؛ به این سبب که تعلق خاطر به جهان مادی ندارد و فردی وارسته است. تمام زندگی سهراب سپهری را می‌توان در معنویت، وارستگی و پرهیز از دنیازدگی دانست و به این دلیل بسیار سفر می‌کرد و زمانی که در ایران بود وقت خود را در طبیعت می‌گذراند و خارج از جامعه معروف و مرسومی که در جامعه بود، داشت. بنابراین اصلی‌ترین شاخصه فکری سهراب سپهری این بود که در دنیای شخصی خود بود و از آن نقطه به جهان می‌نگریست.

دنیایی که سهراب سپهری به روی جهان گشود قابل تامل است

کلیدری خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین تفاوت شاعران معاصر با شاعران گذشته در این بود که نمادها را برهم می‌زدند و شاعران گذشته از الگوی مشخصی پیروی می‌کردند. شاعران معاصر تجربه زیستی خود را بیان می‌کنند و همانگونه که می‌اندیشند بر روی کاغذ می‌آورند و این اصلی‌ترین تفاوت سهراب سپهری است که از آن صحبت شد. دنیایی که سهراب سپهری به روی جهان گشوده، یکی از درخشان‌ترین آن‌هاست و جهانی که او ایجاد کرده دیدنی و قابل تامل است و شاید کمتر افرادی هستند که دنیای او را درک کرده باشند.

وی تصریح کرد: سهراب به عرفان شرق، بودا، و ... نظر داشت و جهان شرق ژاپن، هند و آن دنیاهایی را که مانی و بودا روایت می‌کردند در اشعار خود تجلی می‌بخشید و مخاطبانی که با شخصیت او آشنا نبودند نمی‌توانستند اندیشه‌های حکیمانه او را درک کنند، زیرا درک شعر او ساده نیست. مهم‌ترین ویژگی فکری سهراب سپهری در این است که اندیشه او نیاز به واکاوی، کنکاش و مطالعه اندیشمندان و مخاطبان شعر دارد، زیرا شعرهای سهراب سپهری ظاهری ساده اما لایه‌های آن زمانی آشکار می‌شود که با بودا، اندیشه‌های کنفوسیوس حکیم و ... آشنا باشیم و آن زمان است که لایه دوم شعر سهراب سپهری را درک می‌کنیم.

این شاعر گفت: زبان شعری و ابزار کلمه برای هر شاعری متفاوت است و سهراب سپهری از انسان‌نمایی پدیده‌ها و جان بخشیدن به عناصر طبیعی و اشیا بسیار کمک می‌گیرد و گویی تمام موجودات و اشیا جان دارند و در کنار ما انسان‌ها زندگی می‌کنند و این زندگی بخشیدن به اشیا و عناصر طبیعت باعث می‌شود که ما توصیف در شعر سهراب سپهری را بسیار غنی مشاهده کنیم. بنابراین این بخش روشنی از زبان شعری سهراب سپهری است که شاید دیگر شاعران کمتر این ویژگی را داشته باشند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071511938
  • خبرنگار : 50081